Slovensko bude k Volvu štedré. Dostane najštedrejšiu vládnu pomoc v histórii
Aktualizované: Ak bude automobilke Volvo poskytnutá vládou schválená štátna pomoc vo výške 267 mil. eur, pôjde v absolútnej hodnote o najvyššie schválenú podporu v histórii Slovenska. Pre agentúru SITA to potvrdilo Ministerstvo hospodárstva SR.
„K vládou schválenej sume sa ešte musí vyjadriť Európska komisia,“ dodal rezort. Kabinet schválil poskytnutie stimulu na rokovaní, ktoré sa konalo v ten istý deň, ako bola investícia na východnom Slovensku v sume približne 1,2 mld. eur, ohlásená.
Automobilky slovenské vlády podporujú pravidelne
Zoznamu subjektov, ktorým bola na Slovensku poskytnutá regionálna investičná pomoc, pritom dominujú automobilky. V ani jednom prípade však doterajšia pomoc neprekročila 180 mil. eur.
K tejto sume sa blíži žilinská Kia, trnavskú automobilku podporil štát 166 mil. eur a takmer 130 mil. eur získal nitriansky Jaguar Land Rover. Ako však upozorňuje ministerstvo hospodárstva, pomoc pre Volvo je veľmi ťažké porovnávať so stimulom, ktorý bol ako v prípade automobilky Kia schválený v roku 2004, teda takmer pred 19 rokmi.

Automobilka Volvo potvrdila výstavbu nového závodu na východe Slovenska koncom minulého týždňa. Do roku 2026 chce u nás preinvestovať okolo 1,2 mld. eur a priamo vytvoriť 3 300 pracovných miest. Produkovať bude elektrické automobily. Štart výstavby je plánovaný na rok 2023. Sériová výroba ďalšej generácie čisto elektrických automobilov Volvo Cars by mala byť realitou v roku 2026. Závod je plánovaný na produkciu do 250 000 vozidiel ročne.
Masívna pomoc pre našu ekonomiku
Nový závod automobilky Volvo pri Košiciach zvýši hrubý domáci produkt (HDP) Slovenska o 1,3 %. Ako ďalej na sociálnej sieti uvádza Inštitút finančnej politiky (IFP), celkovo by mohla investícia priniesť vznik 12 000 nových pracovných miest. „Vplyv novej automobilky na ekonomiku Slovenska závisí od toho, do akej miery budú novovytvorené pracovné miesta zapĺňať zahraniční pracovníci a zamestnanci aktuálne pracujúci v iných firmách v regióne,“ poukazuje inštitút.
IFP pripomína, že Volvo na Slovensku do roku 2026 preinvestuje viac ako 1 mld. eur a priamo vytvorí 3 300 pracovných miest. Ak bude pritom podľa neho štruktúra dodávateľov podobná ostatným automobilkám, na jedného zamestnanca automobilky budú naviazaní 2,5 až 3 pracovníci v prepojených firmách. „Po rozbehnutí výroby vygeneruje ročne pridanú hodnotu za viac než 0,5 miliardy eur. Dodávatelia vyprodukujú ročne pridanú hodnotu za viac ako 1 miliardu,“ predpokladá inštitút.
Pôvodný článok z 1. júla: Slovensko bude mať piatu automobilku. Ako prvý o tom informoval denník SME. Pojde o automobilku Volvo, ktorá bude na východe Slovenska v novej fabrike vyrábať elektromobily.
Sulík hlási úspech
O megainvestícii informoval na svojom Facebooku minister hospodárstva Richard Sulík: “Slovensko uspelo v súťaži o megainvestíciu spoločnosti Volvo, ktoré sa stane významným zamestnávateľom na východe. Presvedčili sme o tom, že investovať na Slovensku sa oplatí.”
Podľa Sulíka rozhodlo niekoľko faktorov, hlavným z nich je nasadenie ľudí z MH SR, agentúry SARIO a štátnych firiem VIP a MH Invest II. Vláda Volvu pomôže finančnou pomocou vo výške 267 miliónov eur.
Fabrika vyrastie na území obce Valaliky. “Táto investícia presiahne ďaleko za Košice a ďaleko za iba automobilový priemysel. Dnes je dôvod na oslavu, priatelia,” dodal Sulík. Mnohí však často kritizujú, že Slovensko nedáva väčší doraz na vývoj a výskum. Podľa nich sme len montážnou dieľňou Európy.
Volvo Cars všetko oficiálne potvrdilo
Podľa tlačovej správy automobilky bude slovenská továreň plne uhlíkovo neutrálna a žiadny spaľovák v nej nikdy nezmontujú. Volvo chce továrňou doplniť svoj trojuholník s továrňou v mestách Ghent (Belgicko) a Torslanda plant (Švédsko). Všetko bude stáť približne 1,2 miliardy eur.

S budovaním továrne sa začne v roku 2023, o rok neskôr sa začnú vybavovať výrobne linky a prvé auto by mohlo byť hotové v roku 2026. Celkovo by ich na východe mohli vyrábať až 250-tisíc ročne.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Slovensko šokovalo celý svet. Máme tretí najlepší internet na planéte, hoaxeri plačú

Veľká zmena pre státisíce slovenských domácností. Dvaja operátori sa spájajú v obchode za 95 miliónov

Žiješ technológiami a baví ťa písať? Pridaj sa k najväčšiemu technologickému portálu na Slovensku

Slováci prídu o populárne TV stanice. Náhradu v HD kvalite už ponúka prvý operátor

Na Slovensko mieri nová TV cez anténu. Pokryje 97 % územia a nebude treba žiadny internet
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Putin pritvrdil: Európskych lídrov označil za prasatá a pohrozil dobytím území silou
PREMIUMLegendárny slovenský výrobca vianočných gulí prišiel o 50 % zamestnancov. V globálnej kríze bojuje o prežitie

Vládny špeciál premiéra Fica zostal po nehode v Bruseli uzemnený. Čaká na posúdenie výrobcom

NOVÝ PRIESKUM: Smer sa stabilizoval, Hlas ďalej klesá. Voľby by vyhrala táto strana

Pokuta 600-tisíc eur a nové pravidlá pre influencerov. Taliansko pristúpilo k radikálnemu kroku, Slovensko môže nasledovať
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
Putin uráža európskych lídrov, Poľsko odpovedá ostrým nasadením Patriotov
Európska únia definitívne uzavrela kapitolu energetickej politiky. Plyn z Ruska dostal stopku
Nabíjačky budú mať priamo na diaľniciach. Nemci investujú miliardu eur do „elektrickej rarity“
Zabezpečia „Východný štít“. Poľsko po 30 rokoch obnoví výrobu zákernej zbrane
Slovensko má dve šance na Oscara. Najdiskutovanejší film roka o hroznej tragédii ale vypadol
Kým ostatní riešia konflikty, Európa poslala do vesmíru raketu. Rusko ani USA už nepotrebujeme
Známa automobilka pochovala elektrické nákladiaky. Smeruje k hybridom a menším elektromobilom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Putin pritvrdil: Európskych lídrov označil za prasatá a pohrozil dobytím území silou
PREMIUMLegendárny slovenský výrobca vianočných gulí prišiel o 50 % zamestnancov. V globálnej kríze bojuje o prežitie

Vládny špeciál premiéra Fica zostal po nehode v Bruseli uzemnený. Čaká na posúdenie výrobcom

NOVÝ PRIESKUM: Smer sa stabilizoval, Hlas ďalej klesá. Voľby by vyhrala táto strana

