Slovenské médiá píšu: Nabíjanie v Osle zdraželo 7-násobne a je drahšie ako nafta. Pravda je úplne inde
Nórsko je považované za mekku elektromobility. Vysoká miera adaptácie elektrických áut na tamojšom trhu bola podporená výraznými finančnými stimulmi a rôznymi zvýhodneniami majiteľov elektromobilov, no tomu začína byť koniec. Prvý rázny krok učinilo hlavné mesto Oslo, ktoré zdraželo mestské verejné nabíjanie. Ako informuje nórsky magazín Motor, za posledný rok cena narástla až sedemnásobne.
Sedemnásobný nárast ceny za nabíjanie znie na prvý pohľad hrôzostrašne, no je dôležité si uvedomiť, že mestské nabíjanie bolo v Osle ešte pred pár rokmi zadarmo a neskôr vodiči platili iba symbolickú cenu. Sedemnásobný nárast znamená, že cena sa dostala na úroveň, ktorá by mala zodpovedať spotrebe elektriny počas nabíjania a tým pádom zaplatí majiteľ elektromobilu za nabíjanie „plnú cenu“.
Stále výhodnejšie než jazda spaľovákom
Téme sa venovali viaceré médiá, ktoré sa opierali o ten najhorší scenár, ktorý sa ale v nórsku týka len mizivého percenta vodičov. V meste Oslo platia vodiči za verejné nabíjanie hodinovú tarifu. Cez deň je to 49 nórskych korún (4,68 €) a v noci od 20:00 do 9:00 platia 35 korún, čiže 3,34 €.
Média kalkulovali s tým, koľko by vyšlo 100 km jazdy, ak by sa na takejto nabíjačke nabíjalo vozidlo s iba 3,6 kW palubnou nabíjačkou. Takéto auto dokáže za spomínanú hodinu dobiť 3,6 kWh energie, čo v prepočte vychádza, že zaplatí 0,90 €/1 kWh v noci a 1,30 €/1 kWh cez deň.

Následne pri spotrebe 20 kWh/100 km by vyšlo 100 km jazdy takýmto autom až 18 € pri nočnom nabíjaní a 26 € pri nabíjaní v dennej tarife. Palubnou 3,6 kW nabíjačkou však nedisponuje žiaden moderný elektromobil. Dokonca aj plug-in hybridy už začínajú výrobcovia vybavovať aspoň 7,2 kW nabíjačkami, s ktorými by boli ceny polovičné.
Elektromobily ale bežne disponujú 11 kW AC nabíjačkou, s ktorou dokážu za hodinu dobiť na nabíjačke 11 kWh energie. V takomto prípade cez deň elektromobilisti platia v prepočte 0,40 €/1 kWh a v noci iba 0,30 €/1 kWh. Tieto ceny sú už porovnateľné s verejný nabíjaním inde vo svete a 100 km jazdy by pri nich stálo v elektromobile so spotrebou 20 kWh/100 km iba 8 €, respektíve 6 € pri nabíjaní v noci.
Liter benzínu pritom aktuálne stojí v Osle 1,70 €. Priemerne sa ale ceny pohybujú na úrovni 18-19 nórskych korún, čo je 1,70 až 1,80 € za liter. Auto so spotrebou 5 l/100 km teda zaplatí za 100 km jazdy minimálne 8,50 €. Je nutné podotknúť, že ceny benzínu sú ale v Nórsku aktuálne najnižšie za posledných 17 rokov. Elektromobil je na prevádzku stále výhodnejší a to aj po tom, čo sa vytratia akékoľvek dotácie na nabíjanie.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Automobilová dohoda storočia: BMW sa spojí so Samsungom, aby svet urýchlene prešiel na elektromobily

Elektromobil si dobiješ za jazdy, zadarmo a pri výkone 300 kW. Európsky štát postavil „zázračnú" cestu

Veľká zmena v STK: Slovensko ide proti EÚ. Tisíce vodičov sa potešia, no pozor na túto „pascu“

Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky

TEST: Dojazd cez 400 km za prekvapivo nízku cenu. Na tento čínsky elektromobil nikdy nezabudnem
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Jedna z TOP cestoviek skolabovala. Ruší všetky zájazdy, dovolenky si u nej objednávali nielen Slováci
PREMIUMChatGPT ani umelá inteligencia nie sú našimi priateľmi. Dávaj si pozor, takto ohrozujú vývoj detí

Vedci odhalili tajomstvo 200-ročnej veľryby, ktorá nestarne a nemá rakovinu. Jej bunky opravuje „studený“ proteín

Chyba v zákone mohla zamestnancom zdvojnásobiť výplaty. Ministerstvo musí rýchlo konať

Kauza Gašpar naberá na obrátkach: Policajt, ktorý riešil nehodu, náhle končí. Opozícia hovorí o tlaku zhora
- 24 hod
 - 48 hod
 - 7 dní
 
- 
					
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
 - Elektromobil si dobiješ za jazdy, zadarmo a pri výkone 300 kW. Európsky štát postavil „zázračnú“ cestu
 - Veľká zmena v STK: Slovensko ide proti EÚ. Tisíce vodičov sa potešia, no pozor na túto „pascu“
 - Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
 - VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
 
 - 
					
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
 - Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
 - VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
 - O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
 - Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
 
 - 
				
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
 - Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
 - Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
 - VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
 - Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
 
 
Slovensko kleslo v prestížnom rebríčku. Naša ekonomika v oblasti digitalizácie stagnuje, v tomto sme však prví na svete
Staneme sa energetickou veľmocou? V ideálnej oblasti Slovenska má vyrásť až 17 elektrárni
Kým Ukrajina bojuje, EÚ veselo dováža veľkú komoditu z Ruska. Nemec žiada okamžitý zákaz
Minister Smeru-SD v tom má jasno: Emisný systém je nezmyselný, EÚ stráca konkurencieschopnosť
Trump obvinil dve veľmoci z tajných jadrových testov. USA plánujú vlastné skúšky, experti sú zaskočení
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Jedna z TOP cestoviek skolabovala. Ruší všetky zájazdy, dovolenky si u nej objednávali nielen Slováci
PREMIUMChatGPT ani umelá inteligencia nie sú našimi priateľmi. Dávaj si pozor, takto ohrozujú vývoj detí

Vedci odhalili tajomstvo 200-ročnej veľryby, ktorá nestarne a nemá rakovinu. Jej bunky opravuje „studený“ proteín

Chyba v zákone mohla zamestnancom zdvojnásobiť výplaty. Ministerstvo musí rýchlo konať

				
				
                
				
				
				