Slovenské médiá píšu: Nabíjanie v Osle zdraželo 7-násobne a je drahšie ako nafta. Pravda je úplne inde
Nórsko je považované za mekku elektromobility. Vysoká miera adaptácie elektrických áut na tamojšom trhu bola podporená výraznými finančnými stimulmi a rôznymi zvýhodneniami majiteľov elektromobilov, no tomu začína byť koniec. Prvý rázny krok učinilo hlavné mesto Oslo, ktoré zdraželo mestské verejné nabíjanie. Ako informuje nórsky magazín Motor, za posledný rok cena narástla až sedemnásobne.
Sedemnásobný nárast ceny za nabíjanie znie na prvý pohľad hrôzostrašne, no je dôležité si uvedomiť, že mestské nabíjanie bolo v Osle ešte pred pár rokmi zadarmo a neskôr vodiči platili iba symbolickú cenu. Sedemnásobný nárast znamená, že cena sa dostala na úroveň, ktorá by mala zodpovedať spotrebe elektriny počas nabíjania a tým pádom zaplatí majiteľ elektromobilu za nabíjanie „plnú cenu“.
Stále výhodnejšie než jazda spaľovákom
Téme sa venovali viaceré médiá, ktoré sa opierali o ten najhorší scenár, ktorý sa ale v nórsku týka len mizivého percenta vodičov. V meste Oslo platia vodiči za verejné nabíjanie hodinovú tarifu. Cez deň je to 49 nórskych korún (4,68 €) a v noci od 20:00 do 9:00 platia 35 korún, čiže 3,34 €.
Média kalkulovali s tým, koľko by vyšlo 100 km jazdy, ak by sa na takejto nabíjačke nabíjalo vozidlo s iba 3,6 kW palubnou nabíjačkou. Takéto auto dokáže za spomínanú hodinu dobiť 3,6 kWh energie, čo v prepočte vychádza, že zaplatí 0,90 €/1 kWh v noci a 1,30 €/1 kWh cez deň.

Následne pri spotrebe 20 kWh/100 km by vyšlo 100 km jazdy takýmto autom až 18 € pri nočnom nabíjaní a 26 € pri nabíjaní v dennej tarife. Palubnou 3,6 kW nabíjačkou však nedisponuje žiaden moderný elektromobil. Dokonca aj plug-in hybridy už začínajú výrobcovia vybavovať aspoň 7,2 kW nabíjačkami, s ktorými by boli ceny polovičné.
Elektromobily ale bežne disponujú 11 kW AC nabíjačkou, s ktorou dokážu za hodinu dobiť na nabíjačke 11 kWh energie. V takomto prípade cez deň elektromobilisti platia v prepočte 0,40 €/1 kWh a v noci iba 0,30 €/1 kWh. Tieto ceny sú už porovnateľné s verejný nabíjaním inde vo svete a 100 km jazdy by pri nich stálo v elektromobile so spotrebou 20 kWh/100 km iba 8 €, respektíve 6 € pri nabíjaní v noci.
Liter benzínu pritom aktuálne stojí v Osle 1,70 €. Priemerne sa ale ceny pohybujú na úrovni 18-19 nórskych korún, čo je 1,70 až 1,80 € za liter. Auto so spotrebou 5 l/100 km teda zaplatí za 100 km jazdy minimálne 8,50 €. Je nutné podotknúť, že ceny benzínu sú ale v Nórsku aktuálne najnižšie za posledných 17 rokov. Elektromobil je na prevádzku stále výhodnejší a to aj po tom, čo sa vytratia akékoľvek dotácie na nabíjanie.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi

Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok

Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala" na čisté EV

Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”

Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- Jeho palivo je zadarmo. Známa značka stvorila vozidlo s kurióznym, no geniálnym pohonom
-
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- Jeho palivo je zadarmo. Známa značka stvorila vozidlo s kurióznym, no geniálnym pohonom
-
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
