Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Z malej lokálnej aplikácie, ktorá začala v Izraeli, je dnes jedna z najznámejších celosvetových služieb pre vodičov. Waze pritom funguje unikátnym spôsobom a ukazuje, aký prínos môže mať aktívna a zodpovedná komunita. Dobrým príkladom je pritom naše Slovensko.

Začiatky Waze siahajú do roku 2006. Vtedy ju ešte pod názvom FreeMap vytvoril programátor Ehud Shabtai ako voľne dostupnú databázu máp. Komercializáciu produktu spustil v roku 2008 už pod názvom Waze. V roku 2009 sa dostala aj k nám, o 4 roky neskôr ju kúpil Google, o ďalšie tri začala spolupracovať so Spotify, neskôr ohlásila podporu Android Auto a Apple Car. Dnes má Waze približne 100 miliónov aktívnych používateľov po celom svete. Spoločnosť počas rokov zažila mnoho, no celý čas ju spájala jedna vec – komunita.

Dávid Igaz / FonTech

Mapy si budujú a upravujú vodiči

Waze je špeciálnou verziou navigačnej aplikácie. Slúži šoférom pre vypočítanie najlepšej cesty, pri zvážení dopravných spomalení, nehôd, radarov a ďalších situácií na cestách. Všetko v reálnom čase a všetko najmä vďaka dátam, ktorými dobrovoľne prispievajú samotní šoféri. Na Slovensku je vodičov využívajúcich Waze už približne 300 000 mesačne. Ich počet pritom nielenže rastie, ale aplikáciu počas jazdy používajú čoraz viac a k dispozícii je tak aj viac informácií o dianí na cestách.

Dávid Igaz / FonTech

Nejde pritom len o nahlasovanie nehôd alebo policajných radarov, šoféri si sami tvoria a upravujú aj mapy. „Len na Slovensku sa na úpravách mapy doteraz podieľalo vyše 3 000 jednotlivcov. Každý mesiac sa u nás „dotknú” máp takmer dve stovky rôznych ľudí. Úpravy sú pritom plne pod kontrolou lokálnej komunity a žiadny medzinárodný tím Waze alebo iná inštancia, ktorá by do nej u nás zasahovala, neexistujú,“ upresňuje jeden z hlavných členov slovenskej komunity Wazerov, Štefan Porubčan.

Obzvlášť pestré to bolo po predstavení služby na Slovensku. V roku 2009, kedy Waze spustil prevádzku mimo Izrael, u nás žiadna mapa neexistovala. Vznikala postupne, práve vďaka dobrovoľníkom a používateľom, ktorí mali aplikáciu zapnutú pri jazde mestom. Waze vďaka tomu získaval anonymizované GPS stopy a dobrovoľní editori následne záznamy upravovali a spresňovali. Zaujímavý proces „budovania“ Bratislavy počas šiestich mesiacov v roku 2010 zachytáva aj video na YouTube:

Odmenou sú vzájomné stretnutia

Keďže mapy môže upravovať každý používateľ, v komunite platí hierarchia, ktorá eliminuje riziko neoprávneného zásahu. „V záujme ochrany mapy sa používa uzamykanie jednotlivých objektov, pričom editor s nižším levelom nemôže upraviť element zamknutý na vyšší level. Postup v rebríčku lokálnej komunity má jasné pravidlá. Plné práva na úpravu podkladov celého Slovenska dnes má 27 ľudí,“ ďalej upresňuje Štefan Porubčan.

Dávid Igaz / FonTech

Ústrednú časť komunity tvoria takzvaní Lokálni šampióni (Local Champs). Ich aktivita nespočíva len v úpravách mapy. Spoločne diskutujú a rozhodujú o pravidlách týkajúcich sa práce s mapou. Prevádzkujú webovú stránku komunity. Podieľajú sa na príprave nových funkcionalít. Starajú sa o fanúšikovskú stránku na Facebooku. Komunikujú s potenciálnymi aj existujúcimi partnermi, s komunitami z iných krajín aj samotnou centrálou Waze.

Dávid Igaz / FonTech

Jadro komunity teda tvoria nadšenci, ktorí dobrovoľne a bez nároku na honorár umožňujú aj ostatným šoférom naplno využívať výhody crowdsourcingu. Ako hovorí Štefan, stalo sa to ich koníčkom. Niekoľkokrát cez rok sa pravidelne stretávajú, aby si vzájomne vymenili názory a videli sa osobne. Raz za rok Waze organizuje aj veľké stretnutie česko-slovenskej komunity, ktorého sa zúčastňujú aj hostia z centrály. Práve takéto udalosti využívajú na tlmočenie dôležitých požiadaviek komunity smerom k vývojárom. Aj takto sa teda dá budovať celosvetová aplikácia.

Črtá sa spolupráca so štátom

Slovensko tak vďaka aktívnej komunite patrí medzi prvé krajiny, kde sa Waze podarilo preraziť. Podľa slov Štefana Porubčana, veľmi porovnateľná situácia síce panuje v susednom Česku aj Maďarsku, no napríklad Rakúsko, Nemecko či Poľsko sú dnes v kvalite máp či pomerného počtu používateľov na úrovni, kde sme my boli už pred niekoľkými rokmi.

Dávid Igaz / FonTech

Aplikácii sa teda darí, otázkou je, čo ďalej. Waze by podľa dostupných informácií mohol spustiť bližšiu spoluprácu so štátom. V minulom roku už dokonca spoločnosť podpísala zmluvu a vzájomnej spolupráci s Ministerstvom dopravy a výstavby Slovenskej republiky.

Má ísť o vzájomnú výmenu dát v rámci programu Connected Citizens Program (CPP), ktorá však zatiaľ nefunguje. V súčasnosti sa ešte riešia technické aspekty integrácie. Vodiči by tak mohli okamžite získavať informácie o plánovaných uzávierkach, či priebežne aktualizovanú polohu snežných pluhov.

Dávid Igaz / FonTech

V priebehu roka sa možno do Európy dostane služba pre zdieľanie jázd Waze Carpool. Na Slovensku sa však zrejme hneď nedočkáme a tak nádejnejšie vyzerá projekt Beacons. Ide o umiestnenie špeciálnych majákov v tuneloch, ktoré by zaisťovali kontrolu premávky aj v priestoroch bez signálu GPS. Waze chce, aby túto technológiu mohli využívať nielen používatelia ich aplikácie, ale aj ostatných navigačných aplikácií.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú