Národná banka plánuje zaviesť okamžité platby pri bankových prevodoch až o pár rokov. Okrem tejto zmeny sa však dočkáme aj nového spôsobu posielania peňazí cez četovacie aplikácie sociálnych sietí. Takýto spôsob transakcií prináša Slovenská banková asociácia, ktorá poskytne bankám možnosť využiť novú službu payme. Zapojila sa do nej prvá banka.

Slovensko je jedna z mála európskych krajín, kde stále nefungujú instantné platby, vďaka ktorým by mohli Slováci posielať peniaze medzi bankami už do pár sekúnd. Takáto zmena má prísť až v roku 2022.

Pokým sa však u nás takéto okamžité platby spustia, využijeme platby pomocou četovacích aplikácií. Práve prostredníctvom sociálnych sietí, SMS správ či mailov budú môcť Slováci posielať peniaze omnoho jednoduchšie.

Aktualizácia 11.2.2021

K našim otázkam sa vyjadrila aj Poštová banka. Vo vyjadrení uviedla, že spustenie služby Payme nateraz neplánuje, no v budúcnosti sa to môže zmeniť

„Spustenie služby Payme zatiaľ v najbližšej dobe neplánujeme, avšak ak by sme zaznamenali zvýšený dopyt zo strany klientov, budeme nad spustením uvažovať,“ informovala nás hovorkyňa Poštovej banky Lýdia Žáčková.

Aktualizácia 9.2.2021

V redakcii FonTech.sk sme zisťovali záujem ďalších bánk o zapojenie do služby Payme. Doteraz sa do nej pridali na Slovensku 4 banky, ďalšie známe banky však zapojenie momentálne neplánujú alebo len zvažujú. Vo viacerých prípadoch banky prejavili o Payme záujem, no nepotvrdili, kedy sa do služby definitívne zapoja.

Fio banka pre FonTech.sk potvrdila, že zapojenie do Payme zatiaľ neplánuje. Miesto toho chce klientom poskytovať vlastné riešenie pomocou QR kódu v Smartbankingu. Na podobnom princípe ako Payme funguje aj riešenie v prípade 365.bank, ktorá poskytuje vlastnú funkciu v mobilnej aplikácii. Banka sa primárne sústredí na poskytovanie tejto možnosti, no zapojenie do Payme nevylučuje.

Vzhľadom na vlastné riešenie zaradenie služby Payme do našej ponuky budeme zvažovať v závislosti od dopytu zo strany klientov,“ informovala FonTech.sk PR manažérka banky Linda Gáliková.

mBank nám potvrdila, že službu Payme chce svojim klientom ponúknuť, nespresnila ale, kedy by sa mohla do systému zapojiť. „Túto službu by sme radi ponúkli aj našim klientom a o jej spustení budeme určite včas informovať,“ vyjadrila sa pre FonTech.sk Renáta Holienčíková, produktová manažérka mBank pre platobné služby. S podobným vyjadrením prišla aj UniCredit bank, ktorá potvrdila, že má o službu záujem.

„Sme otvorení viacerým alternatívam a o všetkých novinkách budeme včas informovať,“ informovala našu redakciu hovorkyňa UniCredi bank, Zuzana Ďuďáková.

Aktualizácia 25.1.2021

FonTech.sk zaznamenal zmeny v systéme payme, zapojili sa doň ďalšie dve slovenské banky. Po Tatra banke, ktorá sa zapojila ako prvá, a ČSOB banke, ktorá sa do payme zapojila ešte v polovici decembra, dnes pribudli na zoznam ďalšie 2 bankové domy. Aktuálne tak službu podporuje už aj Slovenská sporiteľňa a VÚB banka.

Aktualizácia 14.12.2020

Podľa oficiálnych informácií sa do systému služby payme pridala ďalšia banka. Najnovšie sa medzi zapojené banky pridala po Tatra banke aj ČSOB banka.

Aktualizácia 23.10.2020

Článok bol doplnený o účasť prvej banky v službe payme.

Pôvodný článok

Jednoduché posielanie peňazí len pomocou odkazu

Slovenská banková asociácia (SBA) vytvorila štandard Payment Link Standard, ktorý umožní vytváranie platobných príkazov aj bez napojenia na platobný systém bánk. Takéto príkazy potom bude stačiť autorizovať len pomocou internetbankingu alebo aplikáciou banky. Služba payme bola spustená a dá sa využiť aj bez dodatočnej inštalácie ďalšej aplikácie alebo registrácie do systému, informovala SBA.

Stále však bude posielanie peňazí prebiehať v štandardnom čase, pokým sa na Slovensku nespustia instantné platby. Rýchly prevod peňazí tak bude aj v rámci tejto služby možný najmä v prípade, ak odosielateľ a adresát majú účet v rovnakej banke. V takom prípade bude prevod vykonaný v najkratšom čase. Pri transakcii medzi jednotlivými bankami ale môže naďalej trvať aj 2 dni.

Našim zámerom bolo vytvoriť jednoduchý a užívateľsky atraktívny spôsob, ako v mobilných aplikáciách sprístupniť platobné údaje bez potreby ich prácneho prepisovania,“ vysvetľuje Milena Koreňová výkonná riaditeľka Slovenskej bankovej asociácie.

Využitie štandardu pre poskytnutie služby zákazníkom je zo strany bánk dobrovoľné a nemusí sa do tohto projektu zapojiť každý bankový dom. Participáciu v tejto službe doteraz potvrdilo viacero bánk ako ČSOB či Slovenská sporiteľňa, no prvou je podľa zoznamu zapojených bánk Tatra banka, ktorá umožní svojim klientom payme využiť.

Zobraziť celú galériu (1)
Pixabay (Úprava redakcie)

Systém potom klienti zúčastnených bánk využijú pri spomínaných četovacích aplikáciách ako Messenger, WhatsApp, Viber, ale aj v prípade SMS správ či e-mailov, kedy stačí adresátovi poslať odkaz s vopred vyplnenými platobnými informáciami a ten ho následne potvrdí, čím sa zrealizuje prevod.

Najväčšiu výhodu však bude mať takéto riešenie až po roku 2022, kedy umožní s instantnými platbami v bankách okamžité posielanie peňazí aj medzi jednotlivými bankami.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú