Sociálne siete sa stali neoddeliteľnou súčasťou života miliárd ľudí po celom svete. Medzi stálicami však nemajú nováčikovia veľa možností sa presadiť. Napriek tomu sa aj v našich končinách objavuje novinka s názvom Clubhouse, ktorá neprináša žiadne obľúbené nástroje ako z Facebooku či WhatsApp, no získava si čoraz väčšiu pozornosť a popularitu. O čo ide?

Jednoznačnou dominantou sociálnych sietí po celom svete je americký Facebook, spolu so svojimi dcérskymi aplikáciami. Tie sa stali najpopulárnejším nástrojom pre komunikáciu ľudí vo všetkých vekových kategóriách. Na ich zabehnutý systém fungovania a možnosti sme si v priebehu rokov zvykli natoľko, že dnes by len sťažka masy ľudí presedlali na konkurenčnú sociálnu sieť.

Aktualizované 3.2.2021

Kvôli stúpajúcej popularite novej sociálnej siete Clubhouse začali podnikaví členovia, ktorým sa podarilo cez pozvánku do aplikácie dostať, predávať svoje pozvánky pre ďalších ľudí na bazári. V ponuke známeho bazáru Bazoš.sk tak nájdeme množstvo ponúk v cenovej relácii od 4 € až do 20 €.

Podotknime len, že všetci používatelia, ktorí sa do Clubhouse prihlásili prostredníctvom pozvánky (iný spôsob registrácie zatiaľ nie je dostupný), dostali niekoľko bezplatných pozvánok na to, aby mohli pozvať ďalších svojich známych. Miesto toho však dostupné pozvánky mnohí predávajú na internete.

Zobraziť celú galériu (5)
Snímka obrazovky/Redakcia

Registrovaní používatelia však majú k dispozícii iba 2 ďalšie pozvánky, ktorými môžu do siete pozvať ďalších členov. Aj preto je takáto pozvánka aktuálne cenená. Ľudia, ktorí nezískajú pozvánku od svojich  známych, ju tak môžu kúpiť práve v bazároch. Zatiaľ čo sa väčšina pozvánok predáva zhruba za 5 €, niektorí sa nezdráhajú za ňu vypýtať aj 4-násobne viac.

Nováčik medzi sociálnymi sieťami získava na popularite

Nič však nie je nemožné. Dokázať to chce aj nekonvenčná novinka, ktorá nepotrebuje žiadne komentáre, srdiečka či like, stačia jej len volania. Clubhouse vznikol pod záštitou firmy Alpha Exploration ešte v minulom roku a od tej doby si získava čoraz väčšiu pozornosť. Pomaly pritom prichádza aj na Slovensko, no vstúpiť do tejto sociálnej siete nie je ľahké.

Momentálne je jediným spôsobom, ako sa do Clubhouse dostať, pozvánka od niektorého zo zaregistrovaných členov, prípadne čakanie na vlastnú pozvánku, ktorá ale tak skoro nepríde. Komunita tejto sociálnej siete je nateraz uzavretá a dostať sa medzi ostatných členov nie je tak jednoduché, ako registrácia na Facebooku alebo Instagrame.

Napriek týmto „komplikáciám“ však prvotné úspechy zaznamenáva aplikácia najmä v skupine marketérov a odborníkov na sociálne siete, ktorí jej predpovedajú naozaj raketový nárast. Existujú dokonca aj také názory, že práve táto sociálna sieť môže byť skvelým riešením na zrušené konferencie či tlačové briefingy, ktoré cez Zoom či Microsoft Teams akosi stratili na praktickosti a stretli sa skôr s vlnou kritiky.

Od ostatných sa zásadne líši. Čo Clubhouse ponúka?

Keď sa však niekomu podarí získať pozvánku, môže naplno využiť potenciál platformy, ktorá sama seba popisuje ako „audio-chatovú“ sociálnu sieť, kde prebiehajú medzi používateľmi iba volania vo vytvorených miestnostiach. Niekto by mohol namietať, že volania máme aj v Messengeri, či v Skype. Áno, je to pravda, no Clubhouse je nateraz výlučne iba o hlasovej komunikácii.

Používateľ sa tak nestretáva so žiadnymi siahodlhými vláknami komentárov, nebojuje o to, kto získa viac srdiečok alebo reakcií, či zdieľaní svojich príspevkov. Jediné, čo môže po prihlásení do tejto sociálnej siete využiť, sú miestnosti pre hlasové volania, ktoré sú vytvorené na debaty o vybraných témach. Taktiež je možné vytvoriť si vlastnú miestnosť, kde získajú prístup iba pozvaní hostia.

Zobraziť celú galériu (5)
Freepik (Úprava redakcie)

Moderátor potom určuje, koľko ľudí môže byť naraz v jednej miestnosti a kto bude môcť prehovoriť. Samotná miestnosť môže fungovať ako spomenutý priestor pre komunikáciu zúčastnených, ale aj ako obyčajný „podcast“, kedy používateľ iba počúva prebiehajúcu konverzáciu. Všetko pritom prebieha v reálnom čase a hovory nie sú nahrávané ani ukladané na serveroch. Späť do histórie sa teda vrátiť nedá, aspoň nateraz.

Z času na čas môže aj bežný používateľ naraziť na miestnosti, v ktorých prebieha komunikácia so známymi celebritami či influencermi. Clubhouse už využíva aj Oprah či Ashton Kutcher. Je však len na zúčastnených hosťoch, aby v miestnosti dokázali prenechať slovo jeden druhému a viedli komunikáciu na úrovni. V opačnom prípade to môže byť len jedna veľká hádka, najmä pri debatách o citlivých témach.

Vstup pre širokú verejnosť je zatiaľ tabu, úroveň komunikácie závisí od samotných používateľov

V tomto smere zatiaľ aplikácii chýbajú dostatočné pravidlá a riadne moderovanie obsahu. Istú formu „pokynov pre komunitu“ zverejnil Clubhouse v októbri minulého roka, no stále je len na používateľoch, ako budú pravidlá dodržiavať. Koniec koncov, platforma vo svojich podmienkach upozorňuje, že aplikáciu využívajú ľudia „na vlastné riziko“.

Prístup navyše získajú len od 18 rokov. Aktuálne je aplikácia dostupná iba pre iPhony, no čoskoro sa počíta aj s verziou pre Androidy, avšak presný termín spustenia zatiaľ nebol oznámený. Clubhouse si tak momentálne buduje používateľskú základňu len veľmi pomaly, a to aj z jedného rozumného dôvodu – chce sa vyhnúť veľkému návalu používateľov, ktorý by sa mohol vymknúť spod kontroly.

Do budúcnosti chce taktiež pripraviť ďalšie možnosti, ktoré by mohli ľudia pri komunikácii v miestnostiach využívať. Konkrétne však nie je známe, s akými novinkami príde. Hoci aktuálne predstavuje skôr taký „VIP“ klub pre pozvaných, čoskoro môže byť prístupná pre širokú verejnosť.

Na tento krok sa ale musí dobre pripraviť. Bude zaujímavé sledovať, akým smerom sa táto novinka na trhu sociálnych sietí vyvinie a aké prostredie poskytne svojim používateľom o rok či dva.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

Články, ktoré hýbu svetom