Záujem o elektromobily na Slovensku prudko rastie, naznačujú najnovšie dáta. V priebehu prvého polroka 2023 sa na Slovensku zaregistrovalo už približne toľko nových elektromobilov, ako počas celého minulého roka. FonTech.sk o tom informovala Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) prostredníctvom tlačovej správy.
Batériových elektrických vozidiel v kategóriách M1 a N1 (osobné autá a malé dodávky) bolo za prvý polrok 2023 registrovaných spolu 1932, v čom sú započítané údaje od importérov aj individuálne dovozy vozidiel.
Slováci sú pri elektromobiloch opatrní
„Na prvý pohľad tieto čísla dávajú dôvod na mierny optimizmus a vyzerá to tak, že sme sa konečne odrazili od dna. Stále však vidieť opatrnosť spotrebiteľov a istú nedôveru v rozvoj skutočnej elektromobility,“ hovorí riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) Patrik Križanský a poukazuje na to, že podiel klasických spaľovacích pohonov klesol v prvom polroku 2023 o viac ako 6 %. To sa nemusí zdať ako veľa, no ide o zásadný krok smerom k ekologickejšej budúcnosti.
Čo sa týka nových elektrických vozidiel predaných prostredníctvom importérov, ich počet v medziročnom porovnaní stúpol o viac ako 63 %.
Preferujeme tradičné automobilky, chýba však kľúčová vec
Medzi modelmi kraľuje Škoda Enyaq, ktorá na trhu dosiahla podiel vyše 16 %. „Vnímame veľmi pozitívne, že predaj elektromobilov rastie už aj na Slovensku, stále však z veľmi nízkeho základu. Na druhej strane, ak by bola dostupná systémová podpora na nákup nových vozidiel na elektrický pohon, boli by výsledky určite ešte lepšie,“ hovorí Jaroslav Hercog, zástupca importéra dlhodobo najúspešnejšieho modelu ŠKODA AUTO Slovensko, ktorý je zároveň členom Výkonného výboru SEVA.
Zároveň tvrdí, že v niektorých krajinách už trh elektromobilov rastie aj bez štátnej podpory, keďže sa z úvodnej fázy práve pomocou dotácií rozbehol do organického rastu.
„Podiel novoregistrovaných elektromobilov u nás však aktuálne dosahuje len 2,4 %, čo je stále výrazne menej ako hranica 5 %, ktorá sa zo skúseností zo zahraničia javí ako bod zlomu pre organický rast elektromobility,“ dopĺňa Patrik Križanský. SEVA preto opakovane apeluje na vládu, aby využila svoje právomoci a nevyužité zdroje z Plánu obnovy alokovala na program priamej podpory (dotácií) na nákup elektromobilov pre jednotlivcov aj firmy.
Veľkú rolu zohráva dovoz „jazdeniek“
Počty elektromobilov na slovenských cestách rastú aj vďaka individuálnemu dovozu jazdených vozidiel. Takéto autá je nevyhnutné započítavať do celkovej flotily, nakoľko sú pre všetky relevantné štatistiky (zníženie emisií CO2 v doprave, potreba nabíjania, podiel BEV na celkovom fleete) rovnako významné, ako novovyrobené vozidlá. „V priemere každý štvrtý elektromobil, zaregistrovaný na Slovensku v prvom polroku 2023, už má viac ako 6 mesiacov, čo sú dovozy jazdených áut z druhej ruky,“ uzatvára riaditeľ SEVA Patrik Križanský.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
RECENZIA: Peugeot má konečne elektroauto, ktoré môže zničiť konkurenciu. Nová e-3008 boduje dizajnom aj technológiami
Daniel nabíja elektromobil za vyše 40 000 € cez fotovoltiku. 100 km prejde skoro zadarmo (ROZHOVOR)
Tomuto superšportiaku neunikne žiaden spaľovák. Dubajská polícia dostala elektrickú beštiu ikonickej značky
Hyundai zaskočil celý svet. Predstavili auto na pohon, ktorý všetci odpísali
Vedci našli „trójskeho koňa" v ovzduší aj vo vode. Prenáša do živých organizmov jedovaté látky
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
VIDEO: Na juhu Slovenska vyrástlo „malé more“ za 1,5 milióna eur. Prvý deň ponúka vstup zadarmo pre všetkých
MAPA: Slovensko zasiahnu silné búrky a lejaky. Tieto oblasti sú kritické, varujú meteorológovia
Černák po 27 rokoch pred súdom: O jeho podmienečnom prepustení rozhodnú v Leopoldove
Hlavný ruský vyjednávač: Sme pripravení bojovať navždy. So Švédskom to trvalo 21 rokov
Vytiahli sme postupovú kalkulačku: Slováci môžu postúpiť aj v prípade, že už nevyhrajú (VÝPOČET)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Daniel nabíja elektromobil za vyše 40 000 € cez fotovoltiku. 100 km prejde skoro zadarmo (ROZHOVOR)
- RECENZIA: Peugeot má konečne elektroauto, ktoré môže zničiť konkurenciu. Nová e-3008 boduje dizajnom aj technológiami
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
- Svet urobil rozhodujúcu chybu. Odhalili dôvod, prečo sú čínske elektromobily také lacné
- Prejde 1 200 km bez tankovania či nabíjania a má spotrebu 0,97 litra. Toto SUV šokovalo svet
-
- Daniel nabíja elektromobil za vyše 40 000 € cez fotovoltiku. 100 km prejde skoro zadarmo (ROZHOVOR)
- Vedci našli „trójskeho koňa“ v ovzduší aj vo vode. Prenáša do živých organizmov jedovaté látky
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
- RECENZIA: Peugeot má konečne elektroauto, ktoré môže zničiť konkurenciu. Nová e-3008 boduje dizajnom aj technológiami
- Svet urobil rozhodujúcu chybu. Odhalili dôvod, prečo sú čínske elektromobily také lacné
-
- Vedci našli „trójskeho koňa“ v ovzduší aj vo vode. Prenáša do živých organizmov jedovaté látky
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
- Na Slovensko vstupuje ďalšia automobilka. Bude u nás predávať prémiový aj lacný elektromobil
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
Drony zaútočili v noci, padla rekordná salva. Kyjev čelil peklu
Slová analytikov dávajú nádej. Kedy budeme tankovať lacnejšie?
Únosy detí v Bratislave sú hoax, upozorňuje polícia
Energia zo zabudnutého miesta: Švajčiari chcú elektrinu vyrábať priamo pod vlakmi
Každý kus žuvačky púšťa stovky mikroplastov, varujú vedci
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
VIDEO: Na juhu Slovenska vyrástlo „malé more“ za 1,5 milióna eur. Prvý deň ponúka vstup zadarmo pre všetkých
MAPA: Slovensko zasiahnu silné búrky a lejaky. Tieto oblasti sú kritické, varujú meteorológovia
Černák po 27 rokoch pred súdom: O jeho podmienečnom prepustení rozhodnú v Leopoldove
Hlavný ruský vyjednávač: Sme pripravení bojovať navždy. So Švédskom to trvalo 21 rokov
Vytiahli sme postupovú kalkulačku: Slováci môžu postúpiť aj v prípade, že už nevyhrajú (VÝPOČET)
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené