Záujem o elektromobily na Slovensku prudko rastie, naznačujú najnovšie dáta. V priebehu prvého polroka 2023 sa na Slovensku zaregistrovalo už približne toľko nových elektromobilov, ako počas celého minulého roka. FonTech.sk o tom informovala Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) prostredníctvom tlačovej správy.
Batériových elektrických vozidiel v kategóriách M1 a N1 (osobné autá a malé dodávky) bolo za prvý polrok 2023 registrovaných spolu 1932, v čom sú započítané údaje od importérov aj individuálne dovozy vozidiel.
Slováci sú pri elektromobiloch opatrní
„Na prvý pohľad tieto čísla dávajú dôvod na mierny optimizmus a vyzerá to tak, že sme sa konečne odrazili od dna. Stále však vidieť opatrnosť spotrebiteľov a istú nedôveru v rozvoj skutočnej elektromobility,“ hovorí riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) Patrik Križanský a poukazuje na to, že podiel klasických spaľovacích pohonov klesol v prvom polroku 2023 o viac ako 6 %. To sa nemusí zdať ako veľa, no ide o zásadný krok smerom k ekologickejšej budúcnosti.
Čo sa týka nových elektrických vozidiel predaných prostredníctvom importérov, ich počet v medziročnom porovnaní stúpol o viac ako 63 %.
Preferujeme tradičné automobilky, chýba však kľúčová vec
Medzi modelmi kraľuje Škoda Enyaq, ktorá na trhu dosiahla podiel vyše 16 %. „Vnímame veľmi pozitívne, že predaj elektromobilov rastie už aj na Slovensku, stále však z veľmi nízkeho základu. Na druhej strane, ak by bola dostupná systémová podpora na nákup nových vozidiel na elektrický pohon, boli by výsledky určite ešte lepšie,“ hovorí Jaroslav Hercog, zástupca importéra dlhodobo najúspešnejšieho modelu ŠKODA AUTO Slovensko, ktorý je zároveň členom Výkonného výboru SEVA.
Zároveň tvrdí, že v niektorých krajinách už trh elektromobilov rastie aj bez štátnej podpory, keďže sa z úvodnej fázy práve pomocou dotácií rozbehol do organického rastu.
„Podiel novoregistrovaných elektromobilov u nás však aktuálne dosahuje len 2,4 %, čo je stále výrazne menej ako hranica 5 %, ktorá sa zo skúseností zo zahraničia javí ako bod zlomu pre organický rast elektromobility,“ dopĺňa Patrik Križanský. SEVA preto opakovane apeluje na vládu, aby využila svoje právomoci a nevyužité zdroje z Plánu obnovy alokovala na program priamej podpory (dotácií) na nákup elektromobilov pre jednotlivcov aj firmy.
Veľkú rolu zohráva dovoz „jazdeniek“
Počty elektromobilov na slovenských cestách rastú aj vďaka individuálnemu dovozu jazdených vozidiel. Takéto autá je nevyhnutné započítavať do celkovej flotily, nakoľko sú pre všetky relevantné štatistiky (zníženie emisií CO2 v doprave, potreba nabíjania, podiel BEV na celkovom fleete) rovnako významné, ako novovyrobené vozidlá. „V priemere každý štvrtý elektromobil, zaregistrovaný na Slovensku v prvom polroku 2023, už má viac ako 6 mesiacov, čo sú dovozy jazdených áut z druhej ruky,“ uzatvára riaditeľ SEVA Patrik Križanský.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné" ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
Skeptici dostali facku. Elektrický Ford prešiel 400 000 km, stav jeho batérie zarazil aj odborníkov
Váži iba 13 kg, no má neuveriteľný výkon. Divízia Mercedesu vyvinula elektromotor, ktorý zmení svet
Slovensko prekvapuje: V elektromobilite sme extrémne vysoko. Paradoxne nám pomohla najväčšia slabina
Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Na Slovensko sa rúti búrková vlna. Experti vydali výstrahy, tieto regióny zasiahne najviac (PREDPOVEĎ)
Slováci so stresovým hormónom plnia ambulancie. „Telo bez neho nevie fungovať,“ varuje endokrinologička
WHO upozorňuje na hrozbu epidémie: Ohrozených je 5,6 miliardy ľudí
MIMORIADNE: Mladého Slováka, ktorý zmizol v Grécku, našli mŕtveho. Hľadali ho rok
Bytovka na východe Slovenska v plameňoch: Z piateho poschodia stúpa čierny dym
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Elektrický Volkswagen prešiel 160 000 kilometrov. To, čo sa stalo s jeho batériou, prekvapilo odborníkov
- Slovensko prekvapuje: V elektromobilite sme extrémne vysoko. Paradoxne nám pomohla najväčšia slabina
- Škoda všetkých prekvapila. Nové EV s dojazdom 520 km bude chcieť každý, ale dostane ho len pár vyvolených
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
-
- Elektrický Volkswagen prešiel 160 000 kilometrov. To, čo sa stalo s jeho batériou, prekvapilo odborníkov
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Slovensko prekvapuje: V elektromobilite sme extrémne vysoko. Paradoxne nám pomohla najväčšia slabina
- Škoda všetkých prekvapila. Nové EV s dojazdom 520 km bude chcieť každý, ale dostane ho len pár vyvolených
-
- Elektrický Volkswagen prešiel 160 000 kilometrov. To, čo sa stalo s jeho batériou, prekvapilo odborníkov
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Slovensko prekvapuje: V elektromobilite sme extrémne vysoko. Paradoxne nám pomohla najväčšia slabina
- Škoda všetkých prekvapila. Nové EV s dojazdom 520 km bude chcieť každý, ale dostane ho len pár vyvolených
Kataster napadli pred pol rokom, no odpovede stále chýbajú. Štát o útoku mlčí a verejnosť tápe
Technologický gigant zarába ako nikdy. SAP v druhom štvrťroku zvýšil zisk o 37 %
Obrovský asteroid môže naraziť do Mesiaca. Zem čaká najväčší vesmírny dážď za 5 000 rokov
Nečakaná krajina zbrojí na úroveň veľmocí. Od Izraelu nakúpi zbrane za vyše 2 miliardy eur
Pred 10 rokmi vyvolala obrovský ošiaľ. Táto planéta stále vzbudzuje nádej na „druhú Zem“
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP