Záujem o elektromobily na Slovensku prudko rastie, naznačujú najnovšie dáta. V priebehu prvého polroka 2023 sa na Slovensku zaregistrovalo už približne toľko nových elektromobilov, ako počas celého minulého roka. FonTech.sk o tom informovala Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) prostredníctvom tlačovej správy.
Batériových elektrických vozidiel v kategóriách M1 a N1 (osobné autá a malé dodávky) bolo za prvý polrok 2023 registrovaných spolu 1932, v čom sú započítané údaje od importérov aj individuálne dovozy vozidiel.
Slováci sú pri elektromobiloch opatrní
„Na prvý pohľad tieto čísla dávajú dôvod na mierny optimizmus a vyzerá to tak, že sme sa konečne odrazili od dna. Stále však vidieť opatrnosť spotrebiteľov a istú nedôveru v rozvoj skutočnej elektromobility,“ hovorí riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) Patrik Križanský a poukazuje na to, že podiel klasických spaľovacích pohonov klesol v prvom polroku 2023 o viac ako 6 %. To sa nemusí zdať ako veľa, no ide o zásadný krok smerom k ekologickejšej budúcnosti.
Čo sa týka nových elektrických vozidiel predaných prostredníctvom importérov, ich počet v medziročnom porovnaní stúpol o viac ako 63 %.
Preferujeme tradičné automobilky, chýba však kľúčová vec
Medzi modelmi kraľuje Škoda Enyaq, ktorá na trhu dosiahla podiel vyše 16 %. „Vnímame veľmi pozitívne, že predaj elektromobilov rastie už aj na Slovensku, stále však z veľmi nízkeho základu. Na druhej strane, ak by bola dostupná systémová podpora na nákup nových vozidiel na elektrický pohon, boli by výsledky určite ešte lepšie,“ hovorí Jaroslav Hercog, zástupca importéra dlhodobo najúspešnejšieho modelu ŠKODA AUTO Slovensko, ktorý je zároveň členom Výkonného výboru SEVA.
Zároveň tvrdí, že v niektorých krajinách už trh elektromobilov rastie aj bez štátnej podpory, keďže sa z úvodnej fázy práve pomocou dotácií rozbehol do organického rastu.
„Podiel novoregistrovaných elektromobilov u nás však aktuálne dosahuje len 2,4 %, čo je stále výrazne menej ako hranica 5 %, ktorá sa zo skúseností zo zahraničia javí ako bod zlomu pre organický rast elektromobility,“ dopĺňa Patrik Križanský. SEVA preto opakovane apeluje na vládu, aby využila svoje právomoci a nevyužité zdroje z Plánu obnovy alokovala na program priamej podpory (dotácií) na nákup elektromobilov pre jednotlivcov aj firmy.
Veľkú rolu zohráva dovoz „jazdeniek“
Počty elektromobilov na slovenských cestách rastú aj vďaka individuálnemu dovozu jazdených vozidiel. Takéto autá je nevyhnutné započítavať do celkovej flotily, nakoľko sú pre všetky relevantné štatistiky (zníženie emisií CO2 v doprave, potreba nabíjania, podiel BEV na celkovom fleete) rovnako významné, ako novovyrobené vozidlá. „V priemere každý štvrtý elektromobil, zaregistrovaný na Slovensku v prvom polroku 2023, už má viac ako 6 mesiacov, čo sú dovozy jazdených áut z druhej ruky,“ uzatvára riaditeľ SEVA Patrik Križanský.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
„Prastaré cvičenie“ dokáže omladiť mozog. Starší ľudia spia lepšie a mozog im funguje ako u mladých, tvrdia vedci
Všetko, čo si si myslel o kŕčoch, nemusí platiť: Vedci odhalili, že hlavnou príčinou nie je dehydratácia
Rusko simulovalo raketový útok na Poľsko. Vojenské cvičenie Zapad-2025 vyvolalo obavy z eskalácie v NATO
Počas hádky bodla žena muža kuchynským nožom, zraneniam počas prevozu vrtuľníkom podľahol
Slováci prídu o 3 dni pracovného pokoja. Po kritike opozície a cirkvi je v hre náhrada za 6. január
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP