Slováci budú tankovať rekordne draho. Ukrajinská vojna posúva ceny do čias spred 8 rokov
Aktualizácia 1.3.2022:
Ako uvádza agentúra SITA, zdražovanie na slovenských čerpacích staniciach sa nekončí. Analytička 365.bank Jana Glasová to predpokladá na základe vývoja svetových cien ropy.
V nadchádzajúcich týždňoch bude mať na ropný trh v prvom rade dopad ruská invázia na Ukrajinu. „Nakoľko ceny ropy na globálnom trhu aktuálne prudko rastú a prekračujú 100–dolárovú hranicu, predpokladáme, že aj ceny na našich pumpách budú v ďalších týždňoch výrazne rásť,“ uviedla pre agentúru SITA Glasová.
Podľa údajov Štatistického úradu SR v siedmom tohtoročnom týždni sa ceny 95-oktánového benzínu na týždennej báze zvýšili o 1,3 % a dosiahli priemernú úroveň 1,558 eura za liter. Ceny 98-oktánového benzínu vzrástli podobne, o 1,2 % na úroveň 1,754 eura za liter. Ceny nafty si na týždennej báze pripísali 1,4 % a dosiahli úroveň 1,463 eura za liter.
Aj v medziročnom porovnaní si za benzín a naftu výrazne priplácame. Benzín 95 je drahší o zhruba 21 % ako vlani a benzín 98 o 18 %. „Najvýraznejší medziročný rast však zaznamenáva nafta, ktorá je až o takmer 30 % drahšia ako vlani,“ dodala Glasová.
Vývoj na našich pumpách závisí od vývoja cien ropy na svetovom komoditnom trhu. Zatiaľ čo v úvode tohto roka sa ceny ropy Brent hýbali ešte okolo hladiny 80 amerických dolárov za barel, tak v posledných týždňoch už prekračovali 90 dolárov za barel. A aktuálne ceny ropy vyleteli až nad 100–dolárovú hranicu pre vojnu na Ukrajine a zavedenie prísnych sankcií voči Rusku vrátane vylúčenia z platobného systému Swift a sankciám voči ruskej centrálnej banke.
Takto vysoké ceny sme tu mali naposledy v roku 2014. Cenou ropy podobne ako cenami ostatných aktív aktuálne podľa analytičky hýbe vojna na Ukrajine a inak tomu nebude ani v nasledujúcich dňoch. „Ceny ropy Brent aj WTI prudko rastú, keďže trhy sa boja prerušenia dodávok ruskej ropy, nedostatku ropy na trhu a samozrejme celkového vyhrotenia vojnového konfliktu. Európske krajiny sú výrazne napojené na ruskú ropu a plyn, takže zastavenie dodávok by spôsobilo nemalé problémy aj európskemu priemyslu,“ uzavrela Glasová.
Pôvodný článok:
Európa sa dnes zobudila do veľmi smutného rána. Vojnový konflikt na území nášho východného suseda spustil reťazovú reakciu komplikácií, ktoré sa už čoskoro dotknú minimálne všetkých štátov Európy. Jednou z nich je aj nárast cien benzínu a nafty.
Už teraz tankujeme za najvyššie sumy posledných rokov, no konflikt na Ukrajine vystrelí ceny pohonných hmôt ešte vyššie. Ako informuje agentúra SITA, ceny ropy vo štvrtok ráno prudko stúpli pre obavy z možného narušenia dodávok ruskej ropy po tom, ako prezident Vladimir Putin ohlásil ruskú vojenskú akciu na Ukrajine.
Ľahká americká ropa si v elektronickom obchodovaní na newyorskej komoditnej burze pripísala 4,36 USD a jej cena sa zvýšila na úroveň 96,46 USD za barel. Severomorská ropa Brent, ktorej cena sa považuje za medzinárodnú referenčnú cenu, vo štvrtok ráno zdražela o 4,32 USD na 98,37 USD za barel.
Komoditný analytik Boris Tomčiak pre Markízu uviedol, že v priebehu marca by to na svojich peňaženkách mali pocítiť aj vodiči na Slovensku. Benzín a nafta u nás v nasledujúcich týždňoch zdražejú v priemere o 3 centy (0,03 €).
Nastane situácia z Británie?
Británia si prednedávnom prešla motoristickým peklom. Koncom septembra v krajine začal zúriť problém s nedostatkom pohonných hmôt, ktorý vyvolal sériu ďalších komplikácií. Štúdia, ktorú vykonal Volkswagen Financial Services na vzorke 2 000 britských motoristov, ukazuje, ako veľmi sme závislí na pohonných hmotách a ako nám ich nedostatok môže úplne zmeniť zmýšľanie.
Nedávne problémy s nedostatkom benzínu a nafty v Británii pôsobili problémy nielen v osobnej doprave, ale aj v transporte potravín, liekov a podobne. Ľudia sa doslova bili o posledné kvapky benzínu. Majitelia elektromobilov sa ale na túto situáciu prizerali s úsmevom.
Problém, ktorý radikálne zmenil ich zmýšľanie
Ako upozornil portál Motor1, až 35 % z opýtaných si kúpi ako svoje ďalšie auto elektromobil. Čo je však nepochybne rovnako zaujímavé, keď príde čas na zmenu auta, až 32 % Britov siahne po elektrickej jazdenke. 30 % opýtaných vo veku 18-24 rokov priznalo, že nedostatok benzínu na čerpacích staniciach v nich vyvolal paniku. Pri vodičoch vo veku 25-34 rokov to bolo až 31 %. Starší ľudia zvládali tento problém s chladnejšou hlavou.
Seniori vo veku 55-64 rokov panicky nakupovali pohonné hmoty iba v 7 % opýtaných, ľudia do 74 rokov panikárili iba v 3 % prípadov, čo nepochybne súvisí s klesajúcou mobilitou seniorov. Dáta Googlu odhalili až 1 600 % rast vyhľadávania termínu „elektromobil“ používateľmi v Británii počas spomínaných problémov s dodávkami paliva.
Už teraz je u nás situácia hraničná
Nedávno sme priniesli článok, v ktorom sme sa pozreli na návratnosť rozdielu vyššej obstarávacej ceny elektromobilu, ktorú by si docielil iba na úspore za pohonné hmoty. V našom článku sme kalkulovali s cenou benzínu 1,50 € za liter, čo je už aj v dnešných dňoch nižšia cena, a akú v skutočnosti tankujeme. Pri súčasných, respektíve budúcich cenách, bude návratnosť ešte rýchlejšia.
Pri porovnaní mestského elektromobilu Renault Zoe a obľúbeného lacného auta Slovákov, Škody Fabia, vyšlo, že po spočítaní úspor na palive by sa rozdiel v obstarávacej cene v tom najlepšom prípade vrátil až za 19 rokov jazdenia, respektíve po prejdení takmer 300 000 km.
Porovnanie VW ID.3 a VW Golf s rovnakým výkonom odhaľuje, že návratnosť financií by bola v tomto prípade do 10 rokov. Ak ale zvýšime ročný nájazd z 15 000 km na 25 000 km, ktoré je možné s plnohodnotným elektromobilom bez problémov najazdiť, rozdiel v obstarávacej cene sa vyrovná do 5 rokov.
Na záver sme sa pozreli na rozdiely luxusnejších a výkonných modelov Audi Q4 e-tron, respektíve Audi Q5. Do porovnania sme vybrali najvýkonnejšie motorizácie, teda 300-koňový Q4 e-tron s pohonom quattro a 286-koňovú Q5-ku s naftovým šesťvalcom a tiež pohonom quattro. Cenu PHM sme upravili z priemerných 1,50 € za liter benzínu na 1,40 € za liter nafty.
Výkonný luxusný elektromobil stojí už teraz takmer rovnako ako spaľovák s podobným výkonom rovnakej automobilky. Vyššie náklady na nákup elektrického vozidla sú späť prakticky do jedného roka a následne dokáže majiteľ pri domácom nabíjaní jazdiť každý rok až o 2 400 € lacnejšie.
Za 10 rokov využívania takéhoto elektromobilu dokážeš v tom najlepšom prípade ušetriť cez 20 000 €.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
V kľúčovom teste uspeli. Čínska batéria zvládla 12 dní v smrteľnom mraze bez jedinej chyby
Mercedes poriadne narazil. Elektrické „Géčko“ je taký prepadák, že ho prirovnávajú k olovu
Spaľováky to majú spočítané. Čínske autá zvládnu 400 km za 5 minút nabíjania, Západ o tom len sníva
Váži 32 ton a zvládne jazdiť 8 hodín. Dychberúci elektromobil sa nabije rýchlejšie, než nová Tesla
Briti vyvinuli batériu, ktorá trhá rekordy. Nabije sa za 18 sekúnd
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Dôchodcovia, pozor: Ak máte dôchodok nižší ako 825 eur, máte nárok na účet zadarmo
Tisíce Slovákov si od leta prilepšia: Štát výrazne zvyšuje sociálne dávky
„Je to hybridná operácia,“ tvrdí Gašpar o kauze haciend. Cieľom je vraj vydieranie
VIDEO: Ako Ukrajinci nachytali Rusov. Zverejnili doposiaľ nepublikované zábery z operácie Pavučina
Parlament odmietol sankcie proti Rusku: Vláda má chrániť slovenské záujmy
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- Briti vyvinuli batériu, ktorá trhá rekordy. Nabije sa za 18 sekúnd
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- Mercedes poriadne narazil. Elektrické „Géčko“ je taký prepadák, že ho prirovnávajú k olovu
-
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- Briti vyvinuli batériu, ktorá trhá rekordy. Nabije sa za 18 sekúnd
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- Na Maybach rovno zabudni. Čínska beštia má 1330 km dojazd a ešte šialenejšie eso v rukáve
-
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- Záhada ako z detektívky. V jazere našli zhorenú Teslu Model X, odokryla nezvyčajný podvod za státisíce
- Ročne spravím spaľovákom 48 000 km, predal som ho a kúpil elektromobil. Výsledok ma dostal
Megaprojekt za 1,8 miliardy má rozhýbať Slovensko. Málinec čaká premena
Svet investuje bilióny do čistej budúcnosti. Klasická energetika je na ústupe
Vojenský šok pre Moskvu. Ukrajinské drony trafili miliardový cieľ
Raketový rast zbrojného priemyslu. Izrael boduje na globálnom trhu
Revolúcia na cestách. Každé piate nové auto v Nemecku je elektrické
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Dôchodcovia, pozor: Ak máte dôchodok nižší ako 825 eur, máte nárok na účet zadarmo
Tisíce Slovákov si od leta prilepšia: Štát výrazne zvyšuje sociálne dávky
„Je to hybridná operácia,“ tvrdí Gašpar o kauze haciend. Cieľom je vraj vydieranie
VIDEO: Ako Ukrajinci nachytali Rusov. Zverejnili doposiaľ nepublikované zábery z operácie Pavučina
Parlament odmietol sankcie proti Rusku: Vláda má chrániť slovenské záujmy
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené