Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Najočakávanejšia PS5 exkluzivita tejto jari nedávno dorazila do obchodných regálov a lepšiu premiéru si tvorcovia z Insomniac Games azda nemohli želať. Ratchet & Clank: Rift Apart v recenziách zbieral bezmála absolútne známky a razom sa stal jednou z najlepšie hodnotených hier posledných rokov.

Tvorcovia pred vydaním hry pritom avizovali, že herná novinka v plnej paráde ukáže schopnosti PlayStation 5. Pozreli sme sa na 5 konkrétnych oblastí, v ktorých Rift Apart skutočne dominuje a naplno využíva silu nového hardvéru.

Rýchlosť SSD disku

Pýtaš sa, prečo nový Ratchet & Clank neobjavil aj na PS4, kým tituly ako Horizon Forbidden West, Gran Turismo 7 či chystaný God of War budú vydané aj na staršej konzole od Sony? Jednoznačnou odpoveďou je v tomto prípade SSD disk, ktorý na PS4 absentuje.

Nový Ratchet je v oblasti hrateľnosti nesmierne dynamický, chlpáč so svojím pomocníkom neustále skáče cez dimenzie, mení prostredie, neraz vo víre intenzívnych súbojov v sprievode nesmierne hravého vizuálu s podporou ray-tracingu.

FonTech

Vývojári sa opakovane nechali počuť, že vysoká dynamika hrateľnosti pôjde ruka v ruke s SSD diskom, ktorý tvorcom umožní posunúť hru na úplne nový level. Neklamali. Hlavný hrdina počas hry neustále skáče medzi dimenziami a rôznymi svetmi, medzi ktorými je navyše možné vo vybraných úrovniach dynamicky prepínať pomocou časových kryštálov.

Prečítaj si našu recenziu!
Hrali sme nového Ratchet & Clank. Pôsobivo predvádza silu PS5 a prináša takmer dokonalú zábavu

Zo skákania v prázdnom vesmíre sa tak hráč behom sekundy ocitne v preplnenej výrobnej hale hýriacej životom, úplne novej hernej mape s vlastnými zákonitosťami a špecifikami. Podobné prepínanie medzi dimenziami sme už síce mohli vidieť aj v iných hrách (nostalgicky spomíname na Titanfall 2), v Rift Apart sa však kompletne mení herné prostredie, ktoré by bez SSD disku jednoducho nebolo možné behom okamihu načítať. Z loadingových obrazoviek tak nový Ratchet robí starodávny prežitok, keďže v hre sa všetko deje okamžite bez akéhokoľvek čakania.

Z SSD diskov však hra nečerpá len v oblasti rýchlosti, ale tiež detailnosti, kedy si autori mohli dovoliť vytvoriť omnoho väčšie a komplexnejšie herné prostredie ako v ktoromkoľvek inom predošlom diele. Silu nového disku zároveň demonštruje aj väčší počet nepriateľov na obrazovke, ktorí navyše reagujú na zásahy, neustále z nich odpadávajú kusy súčiastok či poškodenej zbroje. Takúto záťaž by bez výrazných kompromisov PS4 jednoducho nezvládla.

FonTech

Haptická odozva

Kým v oblasti výkonu Rift Apart ťaží z SSD diskov, k autentickému hernému zážitku jednoznačne napomáha ovládač DualSense so svojimi vychytávkami. Na šikovné zužitkovanie vstavaného reproduktora sme si zvykli už pri staršom ovládači na PS4 a aj v Rift Apart je hra s audiom využívaná veľmi umne. Sánka však začne padať v momente, keď si hráč začne všímať vibračné správanie ovládača, tzv. haptickú odozvu, ktorá do bodky kopíruje dianie na obrazovke.

Začína to už pri základných detailoch ako je napríklad chôdza – ovládač striedavo vibruje v ľavej a pravej strane v závislosti od toho, ktorou nohou ovládaná postavička práve dostúpila na zem a rôznu vibračnú odozvu je možné badať prakticky vo všetkých aspektoch. Používanie rýchlopaľných zbraní má za následok dynamické vibrácie, pri silnom, ťažkotonážnom arzenáli, ovládač poskytuje celkom rozdielny výstup.

FonTech

Vibrácie sú dokonca odlišné aj v závislosti do povrchu, na ktorom sa hlavný hrdina práve nachádza. Chôdza po kovových platformách má ťažkopádnejší vibračný nádych ako brodenie sa piesočnými dunami či rýchlopresuny na korčuliach.

Absolútnym vrcholom nášho zážitku bol príchod na diskotéku na planéte Corson V, kedy DualSense silnými vibráciami imitoval basy a súbežne s reproduktorom vytváral pocit, akoby sme sa na futuristickej zábave skutočne ocitli. Bez debaty jedna z najpôsobivejších ukážok možností ovládača v celej hre.

Adaptívne triggery

Pri ovládači ešte nekončíme, borci z Insomniac Games totiž nezabudli ani vychytávku v podobe adaptívnych triggerov, rozumej zadných tlačidiel L2 a R2, ktoré po novom vo vybraných situáciách vydávajú odpor a je ťažšie ich stlačiť.

Najlepšie si to predstavíš na príklade, kedy má postava v hre natiahnutú tetivu luku, a čím dlhšie takto mieri, tým ťažšie sa drží tlačidlo streľby. V Rift Apart síce žiadny luk nenájdeš, progresom v hre však postupne otvoríš rovné dve desiatky originálnych zbraní, z ktorých väčšina zmienený mechanizmus využíva a má vďaka nemu jedinečný nádych.

Určite nezmeškaj
Dychberúca grafika PS5 a úplne nový svet. Najočakávanejšia hra roka odhaľuje akciou nabitý gameplay

Použitie základnej zbrane napríklad pri slabom stlačení vysiela strely ako bežná pištoľ, len aby sa po dotlačení spúšte razom zmenila na automat a chrlila projektily jeden za druhým. Brokovnica môže strieľať jeden alebo rovno viacero projektilov v závislosti od sily stlačenia, satisfakciu prinášajú aj ďalekonosné strely, ktoré pri prvotnom stlačení najskôr zamerajú svoj cieľ, len aby ich hráč následne plnou silou odpálil na svoj cieľ, imitujúc stíhacieho pilota.

Nespomenúť nemôžeme ani ochranný štít, ktorý vďaka adaptívnym triggerom rovnako funguje v dvoch režimoch. Pri prvom okolo Ratcheta vytvorí nepreniknuteľnú bariéru, v druhom režime pri finálnom stlačení spúšte chlpatý hrdina štít premení na zbraň, ktorá vystrelí nazbieranú muníciu a omráči nepriateľov v širokom spektre. Takmer každá z 20 dostupných zbraní vďaka tomu získava nezameniteľný šmrnc, umocnený rozdielnou vibračnou odozvou pre každý kúsok v arzenáli.

Výkon a skutočná next-gen grafika

Ešte v roku 2016 remake pôvodnej hry Ratchet & Clank ukázal, že séria má čo ponúknuť aj v oblasti grafiky, najnovšia hra však v oblasti vizuálnej prezentácie spravila obrovský skok vpred a hrať Rift Apart na PS5 je ako sledovať animák od Pixaru. V oblasti výkonu sú na výber rôzne módy zobrazenia.

Fidelity mód cieli na natívne 4K rozlíšenie pri 30 FPS s podporou ray-tracingu, Performance prinesie natívne 4K pri 60 snímkach, ale bez ray-tracingu. Tretia možnosť je Performance RT mód, ktorý prinesie dynamické rozlíšenie (najmenej 1440p) so 60 FPS a zapnutým ray-tracingom.

FonTech

Nech už sa hráč rozhodne pre akúkoľvek možnosť, nemôže trafiť vedľa, keďže obraz je veľkolepý nezávisle od zvoleného režimu. Bolo by však chybou prinajmenšom neskúsiť módy s podporou ray-tracingu, keďže hra je postavená na engine zameranom na fotorealistické vykreslenie obrazu, vrátane odrazov svetla. Pri potulkách planétami sú vymoženosti enginu naozaj poznať a hra svetla s originálne nadizajnovaným prostredím jednotlivých planét je prinajmenšom pôsobivá, predovšetkým, ak tomuto aspektu začne hráč venovať zvýšenú pozornosť.

Čítal si už? 
RECENZIA: Na PS5 vyšla geniálna exkluzivita. Náročnosťou je to hra, aká tu ešte nebola

Rift Apart však nevyniká len ray-tracingom, ale tiež podmanivým svetom i postavami prepracovanými až do absurdných detailov. Každý jeden vlas na kožuchoch hlavnej dvojice hrdinov je napríklad renderovaný samostatne a správa sa inak.

Kožuchy postáv reagujú na dopady, fúkanie vetra a celý zástup ďalších scenárov, čo sa hra nebojí ukazovať v detailných záberoch na ústredných protagonistov. V kombinácii s mimoriadne kreatívnym a farebným prostredím je Ratchet & Clank bez dlhého rozmyslu najkrajšie vyzerajúcou hrou na PlayStation 5.

3D audio

Vydarenú vizuálnu stránku nového Ratcheta aj tentokrát sprevádza hravý zvukový sprievod, ktorý najlepšie vynikne až po nasadení kvalitných slúchadiel podporujúcich 3D zvuk.

Zvukové kulisy razom dostanú priestorový nádych a hráč vie rozoznať, že spoza neho neprichádza nepriateľ, že okolo ľavého ucha práve preletel neposlušný hmyz alebo jasne počuje, ako v ľavej časti futuristického podniku barman mixuje drink, kým vpravo prebieha dialóg NPC postáv.

FonTech

3D zvuk v hrách síce dávno nie je žiadnou novinkou, vďaka integrovanému Tempest enginu je však nová konzola oproti predchodcovi vykresľovať zvuk v doposiaľ nepoznaných farbách a nechať hráča lepšie sa ponoriť do diania.

Na prvý pohľad nejde o tak zásadnú novinku akú prináša SSD disk alebo vibračná i haptická odozva ovládača, rozhodne však ide o nezanedbateľné plus a dôležitý krok k lepšiemu, už takto excelentnému hernému zážitku.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú