Plusy

+ Pôsobivé využitie možností PS5
+ Dynamická a nesmierne zábavná hrateľnosť
+ Rôznorodé prostredie s jedinečným vizuálom
+ Originálna a mimoriadne štedrá ponuka zbraní
+ Špičková audiovizuálna stránka
+ Podpora českých titulkov

Mínusy

- Príbeh zaujme, zároveň sa však drží v úzadí
- Hrateľnosť za Ratcheta a Rivet je prakticky rovnaká

Hernú dvojicu Ratcheta a Clank azda netreba nijak zvlášť predstavovať. Od svojho predstavenia v roku 2002 sa ušatý lombax so svojím robotím parťákom Clankom na konzolách dočkali až 14 dobrodružstiev, predstavená bola aj dvojka hier na mobily či celovečerný film.

Časy svojej najväčšej slávy má herná značka napriek tomu dávno za sebou a kým v ére PS2 a PS3 sa nové diely k hráčom sypali ako na páse, v uplynulých rokoch sme sa dočkali len jediného prídavku.

Zašlý lesk značky sú teraz pripravení oprášiť borci z Insomniac Games, ktorí v masívnej marketingovej kampani opakovanie deklarovali, že nový diel s názvom Rift Apart prinesie doposiaľ najlepší zážitok založený na pútavom príbehu, dynamickej hrateľnosti a úchvatnom vizuále.

FonTech

Po dvoch týždňoch strávených s Ratchetom a Clankom musíme s potešením povedať, že všetky sľuby, pôsobivé upútavky a prezentácie absolútne v ničom nezavádzali. Ratchet & Clank: Rift Apart je v porovnaní s predchodcami po každej jednej stránke masívnym skokom vpred a zároveň je fantastickou ukážkou možností novej konzoly od Sony.

Ikonická dvojka opäť spolu

Pôsobivo a mimoriadne hravo pôsobia už úvodné minúty, ktoré nám v krátkosti predstavia novú postavu neohrozeného tímu, predovšetkým sa však sústredia na chlpáča Ratcheta a jeho neistého kamoša Clanka. Práve na ich počesť je usporiadaná spomienková udalosť vzdávajúca hold ich hrdinským skutkom spojená s príhovormi známych postáv a narážkami na predchádzajúce dobrodružstvá.

FonTech

Bezstarostná oslava pochopiteľne netrvá dlho, na scéne sa totiž objavuje úhlavný nepriateľ, šialený vynálezca Dr. Nefarious, ktorý kazí dojemnú chvíľu medzi Ratchetom a Clankom a ukradnutým vynálezom otvára dvere do alternatívnej dimenzie, kde je obdivovaným a uctievaným diktátorom. Plán Nefariousa sa už čoskoro ukazuje ako krátkozraký, pri otvorení dimenzie totiž mocichtivý záporák poškodí rovnováhu časopriestoru a celej galaxii hrozí zánik.

Príbeh predstaví veľké množstvo známych postáv aj ich alternatívnych podôb

Našťastie pre nič netušiacich obyvateľov je Nefariousovi v pätách neohrozená dvojka odhodlaná opäť vykročiť z tieňa vlastných pochybností a zabrániť hroziacej katastrofe. Tentokrát to však zďaleka nebude také jednoduché, už v úvode sa nerozlučné duo nedobrovoľne rozdeľuje a na nadchádzajúcej ceste stretáva neočakávaných nových spoločníkov.

Hlavnou z nich je aj Lombaxka Rivet, čerstvá tvár na scéne a predovšetkým nová hrateľná postava, ktorá je alternatívnou verziou Ratcheta a žije práve v dimenzii pod krutovládou Dr. Nefariousa. Rivet je členkou menšinového odboja, po krku jej teda neustále ide robotia armáda a sympatická hrdinka má pri ceste za zvrhnutím diktátora svoje vlastné pohnútky.

FonTech

Obe hlavné postavy počas približne 15-hodín trvajúcej kampane navštívia viaceré planéty, stretnú starých známych aj ich upravené verzie. Práve v týchto situáciách sa oplatí mať aspoň základný prehľad o histórii predchádzajúcich dielov, predovšetkým však o udalostiach Ratchet & Clank: Into the Nexus, na ktorý najnovší príbeh nadväzuje.

Dimenziou nedimenziou

Autori sa s motívom cestovania dimenziami skutočne vyhrali a pozorných fanúšikov odmeňujú bohatým množstvom easter eggov, vydarených narážok na známe postavičky i udalosti z predchádzajúcich dielov. Príbeh ale dokonale funguje aj samostatne a netreba sa báť, že by nováčikovia v sérii by mali zmeškať všetku zábavu. Baviť sa budú kráľovsky bez ohľadu na skúsenosti s ďalšími hrami v sérii.

V misiách sa Ratchet a Rivet striedajú, hrateľnosť za oboch hrdinov mohla byť rôznorodejšia

Rift Apart totiž vďaka dvojici hrateľných hrdinov oproti predchodcom ponúka osobnejší, dospelejší a v konečnom dôsledku tiež omnoho zaujímavejší nádych ako v drvivej väčšine predošlých dielov. Noví hrdinovia sa navzájom spoznávajú, pomaly obrusujú hrošiu kožu a hráč sa vďaka dialógom i poznámkam pri objavovaní prostredia dozvie množstvo zaujímavostí o postavách a hernom univerze.

Ratchet a Rivet sa v misiách striedajú a hra určuje, ktorý hrdina daný úsek príbehu absolvuje. Vo výsledku je to ale jedno, keďže okrem vzhľadu a drobných kozmetických bonusov je hra za oboch hrdinov prakticky rovnaká a dvojica zdieľa rovnaký odomknutý arzenál aj sady zbrojí.  To je zároveň aj trocha škoda, keďže rozdiely v hrateľnosti medzi Ratchetom a Rivet mohli byť zásadnejšie.

FonTech

Azda jediným problémom v rozprávaní príbehu je, že vďaka neskutočnej farebnosti a unikátnosti herných svetov sa môže ukázať ťažké držať krok s dejovou zápletkou. Skôr, ako cieľ misie, totiž čoskoro po pristátí na novej planéte dostáva prednosť odkrývanie zákutí, zoznamovanie sa s jej špecifikami, faunou a flórou, ako i zbieranie všade roztrúsených pokladov.

Aj tu si autori nachystali zástup starých známych i celkom nových planét, kam príbeh Ratcheta a Rivet s ich novými spoločníkmi zavedie. Planéty sa odomykajú napredovaním v príbehu, je však možné medzi nimi svojvoľne cestovať a vracať sa tak k nepozbieraným predmetom či splneniu vedľajších misií. Tu ale žiadne veľké zápletky čakať netreba – spravidla ide len o krátku príbehovú odbočku spojenú s odhalením novej lokality a odmeny vo forme zberateľského predmetu.

S prostredím sa autori vyhrali do najmenších detailov, s podporou ray-tracingu planéty vyzerajú úžasne

Prostredie je extrémne nápadité, nenudí a nikdy sa neopakuje, aj keď je pravdou, že by sme privítali o jednu či dve planéty viac. Každá planéta je jedinečná nielen svojím výtvarným spracovaním, ale tiež samotným zasadením. Sargasso prekvapí jedovatými bažinami, starovekými jaštermi a extra rýchlymi slimákmi, Corson zaujme futurizmom, z predošlých dielov známy Torren naopak svojou vertikálnosťou, zjazdnými koľajami a gigantickým robotom, ktorý prinesie jednu z najdynamickejších pasáží celej hry.

Aby toho nebolo málo, pri napredovaní na vybraných planétach je nutné využiť dimenzionálne kryštály, ktoré prostredie prepnú do celkom novej alternatívnej podoby. Z vesmírneho vákua kompletne zdevastovanej planéty sa tak behom sekundy hlavní hrdinovia ocitnú vo vnútri životom prekypujúcej planéty s kompletne novými farbami a výzvami.

Eliminácia nepriateľov na milión spôsobov

Okrem objavovania prostredia sa dvojica hrdinov bude musieť popasovať aj s početnými nepriateľmi a zástupom nasledovníkov Dr. Nefariousa. Podobne ako v predchádzajúcich dieloch aj v novinke sú súboje frekventované, mimoriadne živé a odhliadnuc od skákania a objavovania predstavujú nosnú náplň hry. Zároveň ide o jednu z najzabávanejších častí vôbec, keďže súboje sú hravé a extrémne dynamické.

Hráč spravidla čelí vlnám prichádzajúcich nepriateľov, ktorí sa nelíšia len originálnym vzhľadom, ale tiež výdržou a spôsobom boja. Obrnení nepriatelia so štítmi sú síce pomalí, znesú však poriadnu dávku munície a keď sa priblížia, vedia skutočne ublížiť. Strelci sú naopak rýchli, no po pár presných zásahoch už idú k zemi. Ďalej tu máme lietajúce lode, vybuchujúcich panákov zo želé, tyranosaurov a ďalších bossov, paleta protivníkov je jednoducho viac než slušná a aj keď sa po čase začnú opakovať, príliš to neprekáža.

Bojových pasáži sme sa počas hrania nevedeli nabažiť, dôvodom je predovšetkým pestrá ponuka originálnych zbraní

Bojové sekvencie totiž majú jedinečný náboj a po kompletnom prejdení hry si nespomenieme na jediný súboj, ktorý by nudil alebo nemal šťavu. Ratchet a Rivet sa uhýbajú strelám zo zeme i zo vzduchu, skáču cez časopriestor, využívajú technické hračky aj prostredie ako spôsob krytia a neustále opätujú nepriateľskú paľbu.

FonTech

Pozdrav môjho malého kamoša

Na výber pri likvidácii protivníkov je postupne odomknutý široký arzenál zbraní od výmyslu sveta a použitie každej z nich vďaka haptickej odozve ovládača DualSense pôsobí jedinečne. Bomby, turety, pištole, automatické zbrane, zmrazovače, elektrifikátory či malí smrtiaci boti predstavujú len zlomok možností, ktorými je možné nepriateľov likvidovať. Celkovo hra ponúka takmer dve desiatky unikátnych hračiek na likvidáciu protivníkov, pričom viaceré z nich sršia originalitou.

Prepínanie medzi zbraňami je intuitívne, štvorica z nich sa dá priradiť do rýchlej voľby, zvyšok je možné vybrať ručne, kedy sa v súboji zastaví čas a hráč má dostatok priestoru na premyslenie novej stratégie. Munícia dochádza pomerne rýchlo, je preto nutné medzi arzenálom prepínať a v neskorších fázach hry príležitostne typ zbrane prispôsobovať aj prichádzajúcim protivníkom.

Ponuka zbraní je viac než bohatá, každá aj vďaka využitiu haptickej odozvy pôsobí unikátne

Hra prirodzene nabáda na experimentovanie, každý nový kúsok v zbierke je najskôr predstavený krátkym tutoriálom s vtipným komentárom, vďaka ktorému má hráč okamžite chuť vyskúšať novú hračku v praxi. Používaním zbraní sa automaticky zvyšuje aj ich úroveň, navyše je každý kúsok možné ručne vylepšiť u obchodníčky výmenou za nájdené vzácne zdroje.

FonTech

DualSense na hrad!

Všetky zbrane šikovne využívajú aj možnosti ovládača. DualSense poskytuje rozdielnu vibračnú odozvu v závislosti od použitej hračky, hojne sa využíva aj haptická odozva. V praxi to funguje tak, že pri použití pištole pri slabom stlačení napríklad zbraň strieľa po jednom náboji, silné stlačenie evokuje automatickú paľbu a prúd vyslaných projektilov.

Hrateľnosť sa pri napredovaní obmieňa, k slovu sa dostane aj Clank a nová robotia posila

Ešte lepšie v tomto smere pôsobí zbraň Drillhoud, ktorou pri letmom dotyku hráč zameria nepriateľov, len aby silným stlačením potvrdil cieľ a vyslal naň smrtiacu raketu, alebo v tomto prípade zakopaného krtka. Autori sa tu skutočne vyhrali a vďaka pestrému arzenálu i chytrému využitiu ovládača sú súboje nesmierne zábavné.

Zároveň nejde o jediné využitie DualSense a pokročilosť ovládača cítiť naprieč celou hrou. Ovládač na Ratchetovu chôdzu reaguje striedavými vibráciami v pravej a ľavej časti, čím sa imituje chôdza a hojne sa využíva aj vstavaný reproduktor.

FonTech

Práve vibračná a haptická odozva umocňujú next-gen nádych celej hry a vo vybraných pasážach sme museli zastaviť, len aby sme si vychutnali prepojenie diania na obrazovke a správania ovládača. Reč je napríklad o futuristickej diskotéke, kedy DualSense imitoval basy a my sme mali pocit, že sme skutočne súčasťou diania.

Osvieženie hrateľnosti

Absolútnou novinkou naprieč celou hrou sú roztrúsené úlomky časopriestoru, ktoré je možné využiť na rýchly presun prostredím. Aj v tomto prípade je ovládanie intuitívne, stačí takýto fragment zamerať a už sa jeden z lombaxov ocitá na inom konci arény a likviduje protivníkov zo zálohy.

Dimenzionálne trhliny predstavujú skvelý spôsob oživenia hrateľnosti a posúvajú dynamiku hry na nový level

Využitie sa však neuskromňuje len na súboje, ale tiež na presun prostredím pri zdolávaní prekážok, kedy nie je výnimkou aj prechod cez úplne inú galaxiu, ako sme opakovane videli v upútavkách. Hra je tak nesmierne dynamická a živá, zároveň je ale dostatočne prehľadná, aby sa hráč pri všetkých skokoch a cestovaniach časopriestormi nestratil.

FonTech

Špeciálnou kapitolou sú svety medzi dimenziami, ktoré je možné nájsť pri poctivom preskúmavaní prostredia. Takéto svety ponúkajú príbehové odbočky a hádanky spojené so zdolávaním prekážok, kedy je potrebné využiť aj technické hračky, ktoré má ústredná dvojica k dispozícii. Hádanky nebývajú náročné, spravidla ide o párminútové rozptýlenie, ponúkajú však cennú odmenu vo forme vybavenia, prípadne špeciálnej zlatej skrutky odomykajúcej kozmetické bonusy.

Absolútnou novinkou sú sady zbrojí, ktoré sú odmenou za splnenie špeciálnych zadaní, prípadne pri víťazných súbojoch v aréne. Každý set má lombaxom poskytuje jedinečné výhody, od zvýšenia ochrany či poškodenia až po zvýšenie skúsenostných bodov či cenných zdrojov. Sady sa dajú kombinovať, každá je špecifická svojím vzhľadom a poskytuje možnosti na experimentovanie.

FonTech

Hrateľnosť ďalej spestrujú aj pasáže s použitím robotích pomocníkov. Pri Clankovi je to navigovanie panáčikov v medzidimenziálnom priestore, kedy robotí hrdina musí pracovať s prostredím a dostať figúrky do cieľa manévrovaním s prekážkami. V zásade ide o zjednodušenú verziu Lemmingsov, aj keď výzva tu zďaleka nie je nastavená tak vysoko.

Noviniek je v hre viacero, po novom si duo hrdinov budeš môcť obliecť do jedinečných zbrojí

Pri druhej odbočke v hrateľnosti sa hráč vžije do tela malého robota Glitcha, ktorý vo virtuálnom svete bojuje proti vírusu. Úlohou je prejsť prostredím, deaktivovať ochranný štít a zničiť nepriateľské vežičky, ktoré neustále vysielajú nových nepriateľov. Až na originálnu prácu s kamerou nejde o nič svetoborné, zároveň však tieto pasáže nie sú nijak frekventované a kvitujeme úmysel autorov osviežiť hrateľnosť aj týmito pasážami.

FonTech

Pastva pre všetky zmysly

Z hľadiska technického stavu a vizuálnej prezentácie nejde o nič menej ako o absolútnu špičku a momentálne jednu z najkrajších hier na PlayStation 5. Rift Apart netrpí žiadnymi technickými problémami degradujúcimi herný zážitok a ponúka plynulé, ničím nerušené dobrodružstvo. Hra naplno využíva nový SSD disk, nekúskujú ju načítavacie obrazovky, trhanie, ani poklesy fps. Vzhľadom na extrémne dynamickú hrateľnosť a neustále zmeny prostredia pritom nejde o maličkosť.

Hra vyzerá skvele na všetkých troch módoch, poteší aj lokalizácia vo forme českých titulkov

Na výber sú rôzne módy zobrazenia. Fidelity mód cieli na natívne 4K rozlíšenie pri 30 FPS s podporou ray-tracingu, Performance prinesie natívne 4K pri 60 snímkach, ale bez ray-tracingu. Tretia možnosť je Performance RT mód, ktorý prinesie dynamické rozlíšenie (najmenej 1440p) so 60 FPS a zapnutým ray-tracingom. Práve pri tomto móde sa nám zážitok páčil najviac, experimentovaním sa však nič nedá pokaziť. Rift Apart totiž vyzerá fantasticky bez ohľadu na zvolenú možnosť.

FonTech

Textúry sú nádherne ostré, na chlpáčoch je vidieť každý jeden detail, čo sa hra opakovane nebojí ukazovať. V kombinácii s neskutočnou farebnosťou a nápaditosťou prostredí je nový Ratchet & Clank pastvou pre oči, a to sme ešte nespomenuli integrované 3D audio, ktoré pri nasadených slúchadlách ešte viac umocňuje už takto skvelý zážitok.

Verdikt

Ak by sa momentálne na Slovensku nepanoval akútny nedostatok skladových zásob PlayStation 5, povedali by sme, že s príchodom Ratchet & Clank: Rift Apart majú konzolisti plnohodnotný dôvod na upgrade svojho hardvéru. Po vynikajúcom Returnal sa konzola od Sony dočkala ďalšieho vysoko nadštandardného kúsku, ktorý dokonale prezentuje silné stránky herného zariadenia, od bleskurýchleho SSD disku, až po 3D zvuk či skvelé vychytávky ovládača DualSense.

Nový Ratchet & Clank tak vo výsledku prináša ďalšie skvelé a nezabudnuteľné dobrodružstvo ikonickej dvojice, ktoré je výnimočné po každej jednej stránke. Príbeh je tentokrát o niečo dospelejší a aj keď možno nie je ťahúňom hernej novinky, vôbec to nevadí. Ambíciou hry je baviť predovšetkým v oblasti súbojov a skákania, čím sa aj tentokrát hra od konkurencie zdatne odlišuje a prináša špičkovú zábavu plnú originálnych zbraní, neopozeraných prostredí a najdynamickejšej hrateľnosti v rámci celej série.

Ratchet & Clank: Rift Apart je k dispozícii od 11. júna exkluzívne na PlayStation 5.

 

HODNOTENIE

9/10

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

Články, ktoré hýbu svetom