Nie je žiadnym tajomstvom, že pomerne veľkú časť príjmov Tesly tvorí predaj tzv. emisných kreditov, ktoré si kupujú automobilky nespĺňajúce regulácie.

Len za minulý rok na nich Tesla zarobila takmer 1,6 miliardy dolárov, čo sa však v blízkej budúcnosti môže výrazne zmeniť. Podľa informácií, na ktoré upozornil InsideEVs, totiž spoločnosť príde o svojho najväčšieho zákazníka.

Najväčší kupca emisných kreditov Tesly chystá odchod

Tým je už od roku 2019 koncern FCA, ktorý dnes už spolu s PSA patrí pod novovzniknutý Stellantis. FCA podľa portálu Automotive News zaplatil Tesle za emisné kredity doposiaľ už 2,4 miliardy dolárov.

Po zlúčení s PSA, ktoré je na tom s predajmi nízkoemisných vozidiel a elektromobilov výrazne lepšie, však už Stellantis kredity Tesly nebude potrebovať a emisné normy splní. V rozhovore pre francúzsky Le Point to uviedol výkonný riaditeľ koncernu Stellantis, Carlos Tavares.

Pre Automotive News túto informáciu potvrdil aj hovorca spoločnosti, pričom koncern má s Teslou už diskutovať o možných podmienkach „výstupu“ z viacročného kontraktu, ktorý ho k nákupu emisných kreditov zaväzuje.

Európske predpisy pre automobilky sa tento rok znížia na úroveň 95 gramov oxidu uhličitého (CO2) na jeden kilometer, čo by mohlo predstavovať problém pre viaceré automobilky. Podľa analytikov sa preto dopyt po nich v tomto roku ešte zvýši a od americkej spoločnosti tak namiesto FCA budú nakupovať iné automobilky, no otázkou je, či bude ich dopyt tak vysoký, ako v prípade FCA. Tesla má pochopiteľne emisných kreditov stále viac než dostatok a generuje ich doslova ako na bežiacom páse.

Prečítaj si tiež
Na emisných kreditoch Tesly je závislá ďalšia automobilka. Predala neuveriteľne málo elektromobilov

Podľa finančných výsledkov Tesly jej však v roku 2020 priniesli ich predaje väčšie príjmy, než predaje samotných elektromobilov. V roku 2020 zaznamenala spoločnosť čistý zisk až 721 miliónov dolárov, no keďže zisky z predajov emisných kreditov činili až 1,6 miliardy dolárov, automobilka by bez nich bola za celý rok v strate a odchod FCA ju môže významne ohroziť.

Neprehliadni
Kia EV6 ide v Európe na dračku, záujem ľudí prekonal očakávania o vyše 300 %

Aj to je jeden z dôvodov, prečo sa Tesla snaží vo veľkom rozšíriť svoje výrobné kapacity a expanduje nie len v domácich Spojených štátoch, no aj v Európe. Okrem továrne v Texase totiž buduje aj prvú európsku Gigafactory Berlin, ktorá by sa mala otvoriť už tento rok. Sprevádzajú ju však stavebné a regulačné problémy, kvôli ktorým sa prvej „európskej Tesly“ tento rok možno nedočkáme.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú