Škoda vyťahuje bezprecedentné zmeny. Ruší takmer polovicu predajcov v tejto krajine EÚ
Škoda v Nemecku prináša podstatné zmeny v stratégii predajnej značky, ktoré majú mať likvidačný dopad na viac než tretinu autorizovaných predajcov. Informácie odhalené anonymným partnerom a zverejnené v Automobilwoche naznačujú, že koncom roka 2024 môže až tretina predajcov tejto českej automobilky čeliť zrušeniu zmlúv v súvislosti s prechodom na nový agentúrny systém.
Takmer 40 % z nich môže dostať výpoveď
V súčasnosti existuje 330 predajcov Škody s 530 miestami, ale až 39 % z nich, čo má byť odhadom 110 až 130 predajcov, môže dostať výpoveď v snahe zefektívniť distribučný model. Tieto zmeny sú odôvodňované hustotou dílerov a ich vzájomným súťažením, čo údajne komplikuje podnikanie.
Podľa šéfa Škody Klausa Zellmera je hustota predajcov v Nemecku najvyššia, čo vyvoláva potrebu prehodnotenia súčasnej štruktúry. Obavy sa týkajú najmä malých predajcov, ktorých predseda združenia Thomas Peckruhn považuje za „súčasť DNA Škody“ a upozorňuje na potrebu ich zachovania pri prechode na nový agentúrny model.

Čo je to agentúrny model?
V tradičnom modeli predaja prevádzali predajcovia nezávislé predajné miesta, kde mohli zákazníci fyzicky vidieť, testovať a nakupovať vozidlá. Títo predajcovia boli v zásade nezávislí obchodníci, ktorí nakupovali vozidlá od výrobcu a následne ich predávali zákazníkom.
V agentúrnom modeli sa pravidlá menia. Výrobca, napríklad Škoda, preberá väčšiu kontrolu nad procesom predaja. Miesto toho, aby nezávislí predajcovia držali vozidlá na sklade a mali fyzické predajné miesta, výrobca môže vytvoriť agentúrne zmluvy s vybranými subjektmi alebo predajcami. Títo agenti nemusia skladovať vozidlá na mieste, ale namiesto toho môžu zákazníkom umožniť objednať vozidlo priamo od výrobcu.
Skoda confirms that, according to Automobilwoche, up to 40% of all Skoda dealers in Germany have received a notice of termination.
The background to this is the company's switch to the so-called agency model, which is very unpopular with all VW Group dealers.
— Alex (@alex_avoigt) November 11, 2023
Ako vysvetlil novinár Alex Voigt na sociálnej sieti X, v tomto modeli zároveň ceny diktuje výrobca a marža agenta je fixne stanovená na určitú sumu. Agent (díler) teda nemôže vozidlo ponúkať so zľavou, ani nemôže jeho cenu umelo zvýšiť, ak mu to výrobca nedovolil.
Výhody tohto modelu zahŕňajú možnosť úspory nákladov pre výrobcu, pretože nie je potrebné udržiavať veľké skladovacie zásoby na rôznych miestach. Pre malých predajcov to však môže znamenať stratu niektorých tradičných obchodných príležitostí a presun k viac centralizovanejšiemu modelu predaja.
Škoda nedávno oznámila, že v Nemecku zavedie agentúrny systém na konci roka 2024. Aj keď cieľom je úspora nákladov, zároveň sa sľubuje, že odmeny pre predajcov ostanú na zrovnateľnej úrovni s tradičným modelom. Táto zmena sa uskutoční s príchodom nového elektro-kompaktu SUV Elroq v štvrtom štvrťroku, ako informoval Automobilwoche.
Zmeny nerobí len Škoda
Volkswagen, materská spoločnosť Škody, tiež presúva svojich predajcov na agentúrny model, čo vyvolalo opozíciu a viedlo k výpovediam. Podľa všetkého sa táto zmena v prípade VW týka predovšetkým distribúcie elektromobilov a značka vyhlásila, že je pre predajcov atraktívnejšie predávať elektromobily cez tento model než vozidlá s spaľovacími motormi cez „tradičný“ model.

Celkovo tieto zmeny v distribúcii automobilov poukazujú na dynamiku automobilového priemyslu a súčasné snahy prispôsobiť sa novým trendom a reguláciám. Predpokladá sa, že výpovede sú výsledkom analýzy siete predajcov v rámci plánovanej reštrukturalizácie distribučného modelu, ktorým Škoda a Volkswagen reagujú na aktuálne výzvy vo svojom odvetví.
Zatiaľ sa nehovorí o tom, že by tento krok mal zasiahnuť Slovensko, týka sa výhradne nemeckých predajcov. Ak sa ale agentúrny model osvedčí, nedá sa vylúčiť, že príde aj do ostatných krajín.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily

Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet

Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy

Elektromobily preniknú za nepriateľské línie, Nemecko ohlásilo kľúčovú investíciu

Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Kardiológovia dvíhajú varovný prst: Jedna nevinná vec po Štedrej večeri spôsobuje búšenie srdca a poškodzuje cievy

Karlos Vémola je obvinený zo závažnej trestnej činnosti. Hrozí mu až 18 rokov za mrežami

Špičková neurovedkyňa opísala svoju rannú rutinu, ktorá „naštartuje“ mozog. Pár minút tejto aktivity zvládne každý

Vo veku 27 rokov zomrel elitný biatlonista. Našli ho mŕtveho v hotelovej izbe

Zelenskyj sa vyjadril k územným požiadavkám. Sme pripravení stiahnuť vojakov, vyhlásil
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet
- Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
-
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet
- Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
-
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy
- Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet
- Elektromobily preniknú za nepriateľské línie, Nemecko ohlásilo kľúčovú investíciu
Slováci si neuvedomujú, že to môže vybuchnúť. Odborník varuje pred „elektronickým“ zlozvykom domácností
Katastrofa je zabudnutá. Ázijsky štát znova spustí najväčšiu jadrovú elektráreň na svete
Slováci dôverujú umelej inteligencii viac než expertom. Výsledky prieskumu šokovali
Známa sociálna sieť má zarobené na problém. Jej algoritmy vraj spôsobili tragédiu v Poľsku
Budú mať lasery, rakety a hypersonické zbrane. USA vyvinie najsmrteľnejšie hladinové bojové lode
Zvolili prešibanú stratégiu. Obľúbené značky Slovákov si udržali silnú pozíciu na automobilovom trhu
Susedná krajina ide do vojny s EÚ. Odmieta uznať jadro ako „zelenú energiu“, chystá veľký zvrat
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Kardiológovia dvíhajú varovný prst: Jedna nevinná vec po Štedrej večeri spôsobuje búšenie srdca a poškodzuje cievy

Karlos Vémola je obvinený zo závažnej trestnej činnosti. Hrozí mu až 18 rokov za mrežami

Špičková neurovedkyňa opísala svoju rannú rutinu, ktorá „naštartuje“ mozog. Pár minút tejto aktivity zvládne každý

Vo veku 27 rokov zomrel elitný biatlonista. Našli ho mŕtveho v hotelovej izbe

