Budeš sa báť na každom kroku. Hororová legenda sa po 20 rokoch vrátila a je lepšia než kedykoľvek predtým
+ Úchvatné moderné grafické spracovanie
+ Výrazne rozšírenie príbehu
+ Hudba
+ Znovuhrateľnosť
- Súboje s monštrami časom pôsobia monotónne
- Riešenie hádaniek mohlo byť zábavnejšie
Ťažko nájsť na poli herného priemyslu titul, ktorý by tak výrazne ovplyvnil žáner survival hororu ako kultová hra Silent Hill 2 z roku 2001. Jedinečný grafický dizajn, zahmlené ulice a nervydrásajúce zvukové efekty vytvorili na svoju dobu poriadne mrazivú a dusnú atmosféru, ktorá hráčom nedávala spávať ešte pekne dlho.
Hra vo svojej dobe navyše nevyužívala hororové prvky len prvoplánovo, ale prostredníctvom nich aj skúmala temné a desivé stránky ľudských vnútorných emócií, čo vytvorilo z hrania Silent Hill 2 mimoriadne intenzívny a komplexný zážitok.
Skutočná esencia psychologického hororu, ktorá svojou hĺbkou v mnohom často prekonáva aj filmové príbehy, sa k fanúšikom teraz vracia vo vynovenej verzii. Zodpovednosť a váha očakávaní, či už tých, ktorí už raz dobrovoľne vstúpili do pekelne desivého mestečka Silent Hill, alebo predlohou úplne nedotknutých hráčov, stojí tentokrát na pleciach poľskej spoločnosti Blooper Team.
Vývojársky tím, čeliac tejto výzve, sa rozhodol naplno využiť Unreal Engine 5 a možnosti všetkých moderných technológií, aby klasika od Konami nezískala len obnovu „fasády“, ale aby dokázala pripraviť všetkým herným nadšencom úplne nový pohlcujúci zážitok s jedinečnou atmosférou. Ako sa to nakoniec podarilo?
Silent Hill opäť otvára svoje pekelné brány
Poľské herné štúdio Blooper Team už nie je v súčasnosti žiadnym nováčikom na poli psychologických hororových hier a počas posledných rokov si v tomto žánri stihlo vybudovať meno takými kúskami ako Medium či Layers of Fear. V spolupráci s legendárnym japonským štúdiom Konami však museli čeliť doteraz ich najväčšej výzve a tou bolo zvládnuť prerábku herného titulu, ktorý výrazne inšpiroval a ovplyvnil ich samotnú kariéru.
Už pri prvých krokoch zoznámenia sa s novou verziou Sillent Hill 2 je jasne viditeľná inšpirácia remakom podobne ladeného survival hororu Resident Evil 2 z roku 2019, kde bol v rámci hlavných zmien taktiež aplikovaný náhľad kamery spoza ramena hlavného hrdinu namiesto v minulosti tradičného využívania pevného uhla.
To vo výsledku pomáha hráčovi ešte viac sa ponoriť do temného sveta hry. Jadro príbehu remaku ostáva rovnaké ako u jeho predchodcu, hráč tak opäť vstupuje s postavou Jamesa Sunderlanda do malého fiktívneho mestečka s názvom Silent Hill.
James totiž dostal list podpísaný jeho ženou, ktorá ho prosí, aby ju prišiel hľadať na toto Bohom zabudnuté miesto. Má to však jeden háčik – jeho žena totiž pred tromi rokmi zomrela. S týmto cieľom sa teda púšťame do hry v koži psychicky zlomeného hrdinu, s ktorým postupne prechádzame desivými miestami a ulicami Silent Hillu, akoby vystrihnutých z tej najhoršej nočnej mory.
Svoje psychické rozpoloženie a nihilistický stav duše možno rozpoznať už na začiatku v rozhovore s rozrušenou mladou ženou menom Angela. Je prvou zo štyroch nezabudnuteľných tajomných postáv, s ktorými sa James počas svojej pátracej misie neustále stretáva.
Všetky kľúčové udalosti príbehu pôvodnej predlohy sú zachované aj v novej verzii hry. Tvorcovia však celkový dej rozšírili viacerými rôznymi spôsobmi. Okrem úplne nových kompletných lokalít, prepracovanejších dialógov a scén, obsahuje remake aj nové alternatívne závery. Hra však obsahuje aj situácie, kde je cítiť, že sa dej umelo naťahuje, aby zodpovedal očakávanej dĺžke moderného dobrodružstva, ktorá mi zabrala približne 17 hodín na normálnej obťažnosti bojov a riešenia hádaniek.
Hazard s psychickým zdravím
Rovnako ako klasika z roku 2001, aj remake stavia na absolútnom minimalizme, pokiaľ ide o používateľské rozhranie a odmieta moderné prvky, akým je kompas na obrazovke či informácie v rohu obrazovky o tom, aké nasledujúce úlohy treba splniť. Ak tiež čakáš, že inventár zbraní a vecí dostal výrazný update v podobe možnosti „craftovania“, budeš sklamaný, keďže v tomto smere všetko zostáva po starom.
Najväčšie očakávania, pochopiteľne smerujú ku grafickému prevedeniu. Vidieť, ako boli opäť vytvorené miesta prostredníctvom Unreal Engine 5, ktoré sme navštívili pred 23 rokmi, je skutočne úchvatný zážitok. Moderné techniky osvetlenia, desivo pôsobiaca volumetrická hmla a kvalita textúr príšer či manekýnov vytvárajú momenty, kedy sa v tebe striedajú pocity intenzívneho desu a nadšenia zároveň.
Blooper Team však nevyužíva možnosti Unreal Engine 5, aby hráčov vizuálne ohúril v epických detailoch, pretože tento typ hry to ani nevyžaduje. Namiesto toho vývojári využili tieto nástroje na skutočný motor celej hry a tým je atmosféra, čo súvisí aj s bezchybným dizajnom úrovní exteriérov.
Ulice Silent Hillu a jeho budov často vo mne vyvolávali určitý druh napätia a nervozity, aj keď som nimi kráčal úplne sám. Farebná paleta a vizuál interiérov je však už v tomto smere, bohužiaľ, viac monochromatická a ich štruktúra o čosi jednoduchšia. Trošku kazilo dojem z hrania občasne aj viditeľné pomalšie načítavanie niektorých textúr či animácia pohybu hlavnej postavy, ktorá pôsobila niekedy kostrbato.
Dôvod, prečo si však Silent Hill 2 môže s novou verziou aj naďalej nárokovať na pozíciu legitímneho kráľa psychologických hororov, je okrem silného emotívneho príbehu aj jeho hudobná stránka, ktorá svoju silu ukazuje aj vo vynovenej verzii. Skvelý mrazivý hudobný sprievod Akiru Yamaoku dopĺňajú znepokojivé zvukové efekty, ktoré neraz postavili do pozoru moje nervy.
Využitie slúchadiel je v tomto prípade hazard so psychickým zdravím. V hre nechýba ani rádio so statickým šumom, ktoré sa spustí v prípade detekcie nebezpečenstva prostredníctvom ovládača DualSense. Jeho moderné využitie však neostalo len pri zvuku, tvorcovia ho využili aj pri ďalších efektoch ako napríklad tlkot srdca, vnímanie dažďových kvapiek či otváranie dverí.
Súboje môžu pôsobiť monotónne
Originálna verzia Sillent Hill nejak výrazne neoplývala hrateľnosťou a jej doménou bol hlavne silný príbeh a hutná atmosféra. Nová verzia v tomto smere opäť nevybočuje z rady a herná mechanika, ktorá dostala len aktualizáciu v podobe pridaného úskoku a vylepšeného systému mierenia, pôsobí na dnešnú dobu už zastaralo. Takisto predĺžením herného času môže nedostatok rozmanitosti zbraní a obmedzený počet typov nepriateľov, v kombinácii so spomínaným jednoduchým herným mechanizmom, pôsobiť monotónne.
Tvorcovia sa tiež rozhodli ponechať spôsob ukladania hry ako v pôvodnej verzii. Znamená to, že hráč musí hľadať červený svietiaci štvorec, čo pôsobilo zvláštnym dojmom už v roku 2001. Aj keď spomínaná paleta monštier nie je pestrá, stret s nimi je občas poriadnou skúškou nervov.
Spôsob, akým sa v novej verzii nepravidelne a nepríjemne pohybujú, ma často okradol o zásoby liekov a nábojov, ktorých v hre nie je na rozdávanie. Sklamaním sú však v tomto smere závereční bossovia, ktorí sú síce z hľadiska dizajnu a konceptu skvelí, no z pohľadu hernej mechaniky pri normálnej obtiažnosti až príliš jednoducho zdolateľní.
Napriek týmto nedostatkom je nový Sillent Hill 2 hrou, ktorá ťa postupne zbavuje predsudkov spojených s tým, že je len ďalšou modernizáciou slávnej hernej značky tejto generácie a ambiciózne mieri k tomu, aby sa stal jedným z najlepších hororových zážitkov tejto dekády.
Pre nových hráčov bude remake fascinujúcim psychologickým hororom s napínavým príbehom a mrazivou atmosférou, ktorú sa mnohí vývojári snažili roky napodobniť, no nikdy sa jej nevyrovnali.
Pre skupinu nadšencov, ktorý si originál pamätajú ako jeden z najlepších herných zážitkov zas nadchnú oživené spomienky na známe prostredie, ktoré dostalo výrazné rozšírenie a jedno z najpôsobivejších vizuálnych spracovaní, aké nám táto generácia hier ponúkla. Vďaka bohatšiemu obsahu budú mať možnosť hlbšie sa ponoriť do známeho príbehu a znovu naplno prežiť túto desivú jazdu.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
9/10
Teraz čítajú
recenzia Konečne plug-in hybrid, ktorý dáva zmysel. Novú Škodu sme si totálne zamilovali (RECENZIA)
RECENZIA Takto sa majú robiť hry. Hrali sme novinku z ikonickej série a okamžite si ju zamiluješ
Je lepšie než autá, ktoré stoja o desiatky tisíc viac. Testoval som prelomové elektrické SUV od milovanej značky
AMD opäť zosmiešnilo Intel. Odhalili nový čip s enormným výkonom, ktorý nemá konkurenciu
Stojí 800 € a vyvoláva veľké vášne. Vyskúšal som PlayStation 5 Pro a mám jasno, či sa oplatí
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Má skoro 2000-krát silnejšiu gravitáciu než Zem. Čína aktivovala zvláštne zariadenie (+na čo slúži)
- Najúspešnejší slovenský film MIKI už tento týždeň uvidíš aj online. Vieme kde a kedy
- Je monštruózne v každom smere a Rusi nechápu. USA stavajú najväčšie lietadlo na svete
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Zahanbí aj najvýkonnejšie superpočítače. Nový procesor je až 25 000-krát rýchlejší, využíva geniálny trik
-
- Má skoro 2000-krát silnejšiu gravitáciu než Zem. Čína aktivovala zvláštne zariadenie (+na čo slúži)
- Najúspešnejší slovenský film MIKI už tento týždeň uvidíš aj online. Vieme kde a kedy
- Je monštruózne v každom smere a Rusi nechápu. USA stavajú najväčšie lietadlo na svete
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Zahanbí aj najvýkonnejšie superpočítače. Nový procesor je až 25 000-krát rýchlejší, využíva geniálny trik
-
- Výnimočný motor spasí elektromobily. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý rozdrví trh
- Najúspešnejší slovenský film MIKI už tento týždeň uvidíš aj online. Vieme kde a kedy
- Slováci o nich vôbec netušia. Expert prezradil tajné triky, ktorými ušetríš stovky eur na energiách
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Má skoro 2000-krát silnejšiu gravitáciu než Zem. Čína aktivovala zvláštne zariadenie (+na čo slúži)
Padajú na Zem častejšie, než si myslíme. Aká je šanca, že našu planétu čoskoro zasiahne asteroid?
Microsoft hasí obrovskú blamáž. Vydal aplikáciu, ktorá zbiera o tebe údaje a mení nastavenia
Rozpoznala 100 miliárd skladieb. Ikonická aplikácia začínala ako SMS, Apple ju kúpil za 400 miliónov
Microsoft rieši kurióznu chybu vo Windowse. Ak si nedáš pozor, môžeš „ohluchnúť“ a vyrobiť trapas
Slovensko stavia na istotu. Nový jadrový zdroj posilní našu energetickú bezpečnosť
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené