Ruská vesmírna kapsula Progress MS-15 zhorela v atmosfére a jej plamenné pominutie zachytil na fotografii japonský astronaut Soichi Noguchi, ktorý sa momentálne nachádza na ISS. Nákladná kapsula bola pritom jedna z najrýchlejších, informuje SPACE.

Rýchla ako blesk, dnes leží na dne oceánu

Kapsula Progress 76P MS-15 vyniesla na Medzinárodnú vesmírnu stanicu náklad 23. júla 2020, pričom jej cesta k obrovskému vesmírnemu laboratóriu trvala len 3 hodiny, 18 minút a 31 sekúnd. Astronautom priniesla 2500 kg zásob a svojim rýchlym dosiahnutím cieľa si na svoje konto pripísala jedinečný rekord, píše Roscosmos.

Nákladná kapsula Progress pripojená k ISS. Zdroj: NASA

Jej opätovné vstúpenie do atmosféry zachytil astronaut Soichi Noguchi z japonskej vesmírnej agentúry JAXA, ktorý sa dostal na ISS 17. novembra 2020 na palube kapsuly Crew Dragon, ktorú vyniesla na obežnú dráhu opakovateľne použiteľná raketa Falcon 9. Zvyšky kozmického plavidla Progress dopadli do oceánu približne 1680 km od Wellingtonu (Nový Zéland).

Progress poletí čoskoro znovu, ISS opustí aj dokovací modul

Progress MS-16 poletí na rakete Soyuz-2 už 15. februára a na Medzinárodnú vesmírnu stanicu vynesie okrem dôležitých zásob pre astronautov aj 700 kg paliva pre samotnú stanicu. Kapsula Progress MS-16 ostane na ISS do júla, kedy sa znovu odpojí a dožije sa rovnakého osudu, ako jej predchodca.

Transport rakety Soyuz 2.1b, ikony industriálneho dizajnu. Zdroj: Roskosmos

Tentokrát v tom však nebude sama, pretože sa od ISS odpojí aj dokovací modul Pirs vážiaci 3 580 kg, keďže stanica očakáva úplne nový modul – Nauka. Tá sa mala dostať na Medzinárodnú vesmírnu stanicu už v roku 2007, avšak kvôli neustálym omeškaniam a odkladom sa tam nedostala ešte dodnes. Podľa posledných informácií sa tak má stať už v máji tohto roku.

Celková hmotnosť modulu Nauka sa vyšplhá až na 20 300 kg, vesmírna stanica sa teda značne rozrastie. Jej tlakovaný priestor dosahuje 70 m3, pričom celkový tlakovaný priestor ISS je momentálne na čísle 915,6 m3, píše RussianSpaceWeb.

Pre porovnanie, nákladný priestor druhého stupňa pripravovanej rakety Starship má dosahovať až 1 100 m3 – verzia s posádkou môže mať teda tlakovaný priestor veľmi podobný Medzinárodnej vesmírnej stanici, čo znamená obrovský pokrok pre vesmírne stanice vo všeobecnosti, keďže ich stavba sa stane oveľa rýchlejšou a lacnejšou. SpaceX si však odskúša vynášanie vesmírnych staníc na svojej už dnes letu schopnej rakete. Vesmírnu stanicu k Mesiacu totiž ponesie ich Falcon Heavy.

NASA/SpaceX

Kapsula Progress má bohatú históriu, jej schopnosti však už prekonali

Progress MS-15 bol 167. let kozmickej lode Progress, ktorá píše svoju históriu už od roku 1978. Počas svojho života prešla niekoľkými verziami a vylepšeniami a zo všetkých letov došlo len k trom zlyhaniam.

Tie sa stali, paradoxne, práve na novších verziách – všetky tri od roku 2011. Progress je však aj napriek tomu spoľahlivé plavidlo, zlyhania sa v tomto odbore jednoducho dejú a prejdú si nimi takmer všetky plavidlá a rakety.

Vlastnú verziu nákladnej kapsuly má však aj „protivník“ za Atlantikom. Volá sa Dragon a vyvinula ju súkromná firma – okrem vynesenia nákladu na obežnú dráhu je schopná aj jeho návratu na Zem, unesie viac a dokonca má svoju verziu pre lety s posádkou, ktorá unesie naraz štyroch astronautov. Napriek veľkým míľnikom dosiahnutých USA v posledných rokoch však netreba na vesmírny program Ruska zanevierať.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú