Sotva sa SpaceX zbavil brzdenia testov rakety Starship zo strany Federálneho leteckého úradu (FAA), po neúspešnom pristátí najnovšieho prototypu SN9 nočná mora znovu ožíva. Letecký úrad sa totiž nechal počuť, že sa pokúsia identifikovať príčinu zlyhania a zvýšiť tak bezpečnosť pre budúci vývoj programu, informuje Futurism.

Výbuch zranil betónovú plochu, úrad je z toho zrejme v smútku

Na let najnovšieho prototypu Starship SN9 sme čakali pomerne dlho a z veľkej časti mohli za jeho meškanie práve obštrukcie zo strany Federálneho leteckého úradu, ktorý nebol spokojný s priebehom minuloročného testu SN8.

Ten totiž skončil výbuchom rakety pri jej neúspešnom pokuse o pristátie. Nadšenie zo zbavenia sa úradu však netrvalo dlho, pretože prakticky ihneď po teste SN9 sa o slovo FAA hlási opäť.

Pokus SN9 o pristátie. Jeden z dvoch motorov potrebných pre pristátie nedokázal opätovne naštartovať.

Úlohou úradu je síce dohliadať na bezpečnosť, avšak otázne je, či sú obavy úradníkov v tomto prípade skutočne na mieste. Z ich vyjadrenia to totiž vyzerá, že letecký úrad pristupuje k testu ako k letu s ľudskou posádkou.

To je však, samozrejme, chybný prístup. SpaceX ide cestou rapídneho vývoje a intenzívnych zmien iterácií svojich dizajnov a aj keď sa nehody a zlyhania snažia minimalizovať, vždy s nimi počítajú a ohrozenie verejnosti je vďaka precíznym opatreniam prakticky vylúčené.

Ich ideológiou je rýchly vývoj – a ako vraví samotný Elon Musk, ak trvá vývoj pridlho, dizajn je zlý a je nutné ho drasticky zmeniť. Letecký úrad však túto skutočnosť zatiaľ nechápe a celú nehodu chce podrobne prešetriť, píše CNN. Je očividné, že SpaceX ich pomoc nepotrebuje – i keď ešte vždy čakáme na oficiálne vyjadrenie, príčina havárie je zrejmá. Jeden z raketových motorov Raptor nedokázal počas pristátia naštartovať, kvôli čomu raketa nedokázala spomaliť a udržať správnu orientáciu.

Oblasť navyše pred testom včas evakuovali a bezpečnosť zaisťovali aj výbušniny na rakete, ktoré bol SpaceX pripravený odpáliť v prípade, že sa raketa vychýli z kurzu.

Obrovské oceľové plavidlo však dopadlo takmer presne na svoju pristávaciu plochu, čím nikoho neohrozilo. Výbuch sa tým pádom v podstate ničím nelíšil od explózie prototypu SN4 v máji minulého roku. K ujme prišiel opäť len betón a samotná raketa.

Vrak prototypu SN9. Zdroj: NASASpaceflight / YouTube Screenshot

Možné riešenie celého problému však Musk už má – upozornil ho naň používateľ Twitteru, ktorý sa spýtal, prečo nenaštartovali všetky tri motory pre spomalenie a až potom nezvolili dva najlepšie na pristátie. Majiteľ spoločnosti SpaceX na to odpovedal, že „boli príliš hlúpi“. To síce mnohí vzali ako vtip, avšak najnovšie Muskove vyjadrenie naznačuje, že ide skutočne o dobrý nápad a SpaceX na to mal prísť skôr.

Letecký úrad lezie Elonovi na nervy, brzdí pokrok ľudstva

Na adresu FAA sa Elon Musk ostro vyjadril už počas obštrukcií pre let prototypu SN9 a ďalšie nežiadúce aktivity tohto úradu ho akiste nepotešia. Nadšení neboli ani fanúšikovia, či mnohí odborníci na problematiku raketového priemyslu. Slovami bývalého prezidenta USA, Ronalda Reagana: „Najstrašidelnejšie slová (anglického) jazyka sú: „Som z vlády a prišiel som Vám pomôcť““.

Cieľom spoločnosti SpaceX je napomôcť ľudstvu stať sa medziplanetárnym živočíšnym druhom a zásadne tak zvýšiť jeho šance na prežitie v prípade katastrofy na Zemi. Ich najambicióznejším cieľom je kolonizácia Marsu a transport až milióna ľudí na túto planétu ešte do roku 2050. Pre dosiahnutie tohto míľnika chcú skonštruovať tisícku rakiet Starship a zvýšiť ich produkciu na jeden kus za 72 hodín.

SpaceX

Napriek polenám, ktoré sú spoločnosti SpaceX niekedy hádzané pod nohy, sa jej darí úspešne napredovať a finálny cieľ sa zdá čoraz reálnejší. Prvá misia mieriaca na Mars je síce ešte vždy v nedohľadne, avšak už dnes je jasné, že sa na Zemi prebúdza obrovský kolos, ktorý mieri ku hviezdam.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

Články, ktoré hýbu svetom