Postupné sprístupňovanie ciest vesmíru širšej verejnosti so sebou prináša aj značné nevýhody a výzvy. Vlády sa s nimi budú musieť vysporiadať novými zákonmi s medzinárodnou platnosťou. Ako totiž informuje Ars Technica, ruský výskumný tím prichádza so štúdiou, podľa ktorej je možné zarobiť milióny denne netradičným spôsobom – vďaka vesmírnej reklame.

Zarobí len hŕska ľudí

Tak ako nás reklamy otravujú na Zemi, ani v tomto prípade sa nejedná o nič, čo by si verejnosť priala.

Ruský výskumný tím sa  pozrel na metódu zobrazovania reklám na nočnej oblohe pomocou malých satelitov a kým pri reklamách v TV či na internete je možné použiť zopár argumentov pre, v tomto prípade to tak rozhodne nie je.

ESA

Reklama zobrazená na oblohe totiž nepomáha financovať  žiadny prínosný projekt a slúžila by len ako generátor financií pre jej tvorcu. Nočnú oblohu a pohľad na hviezdy by rušila ešte viac než svetelný smog. Netreba tiež zabudúť na tlačenicu na našej obežnej dráhe, teda množstvo satelitov už dnes okupujúcich nízke obežné dráhy planéty Zem.

Podobnú reklamu mal vyniesť SpaceX

Približne pred rokom sa na verejnosť dostali informácie o podobnom projekte, avšak v tomto prípade nemala byť reklama viditeľná na nočnej oblohe. Miesto toho mala družica premietať reklamu na obrazovku, ktorú by snímala kamerou a vysielanie odosielala na Zem.

Na orbitu ju mal vyniesť SpaceX, ale projekt, zdá sa, zatiaľ ďalej nepokračuje a jeho schopnosť zárobku je otázna.

Milióny denne

Podľa štúdie by sa mohlo jednať jednať o skupinu 50 satelitov s veľkosťou 12U, ktoré dosahujú životnosť približne 3 mesiace. Pre dobrú viditeľnosť je nutné ich umiestniť na nízku obežnú dráhu, čo je asi jedinou dobrou správou, ktorá zaistí, že v kozme neostanú dlho a čoskoro zhoria v atmosfére.

Reklamy majú zobrazovať nad husto osídleným mestom, než sa presunú nad ďalšiu podobnú lokalitu. Za jediný deň by mohli zarobiť približne 2 milióny amerických dolárov a počas trojmesačnej misie až 111,6 miliónov po odrátaní nákladov. To znie ako zlatá baňa, avšak tým je aj vylúpenie banky – kým v jednom prípade dochádza ku krádeží peňazí od iných ľudí, v tom druhom ku krádeži nočnej oblohy, ktorá je už tak dostatočne poznačená ľudskou aktivitou.

Startrocket/SpaceX/Flickr/Úprava redakcie

Je možné, že sa ľudstvo v niektorej zo svojich dystopických budúcností takejto forme reklamy nevyhne. Pre dobro všetkých je ale dobré dúfať, že sa úrady pokúsia podobné projekty zastaviť. Zobrazovať žiarivú reklamu na oblohe je navyše možné aj oveľa lacnejšie – pomocou dronov tak, ako to robia v Číne – aj keď to oblohe nijak významne nepomôže a bezpečnosť takýchto metód je po nedávnej nehode otázna.

Tak či onak, nik nechce pri sledovaní nočnej oblohy vidieť logo známej firmy a azda najmenej poteší podľa čosi také astronómov, informuje Futurism. Tí to majú ťažké už dnes a to kvôli niekoľkým obrovským konšteláciám satelitov, ako napríklad Starlink či OneWeb.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú