ROZHOVOR: Tradičné automobilky dobehli náskok Tesly, v jednej veci však budú ešte dlho zaostávať
Milan Bahna je skúsený elektromobilista, ktorý jazdí „baterkáčom“ už niekoľko rokov. Od posledného rozhovoru s ním sa toho mnoho zmenilo.
Elektrickým autám sa totiž venuje aj profesionálne, na jeho YouTube kanáli Elektromobil sa dlhodobo venuje detailným testom nových elektromobilov, kde sa zameriava predovšetkým na technickú stránku jednotlivých áut.
Má teda naozaj široký rozhľad a veľmi objektívne vie porovnať výhody a nevýhody rôznych elektromobilov či poukázať na chyby, ktoré pri ich konštruovaní a navrhovaní robia tradičné automobilky.
S Milanom sme sa preto pri dnešnom rozhovore rozprávali aj na hlbšie témy týkajúce sa tepelného manažmentu, batérií a všeobecne toho, ako jednotlivé automobilky pristupujú k elektromobilite.
V rozhovore sa dozvieš:
- Na čom Milan jazdí a prečo mu jeho elektromobil plne postačuje
- Ako je to so spoľahlivosťou elektrických áut
- Prečo podľa neho batéria skutočne prežije karosériu auta
- Ako vníma nabíjaciu infraštruktúru na Slovensku a kde vidí jej nedostatky
- Prečo je dobý tepelný manažment jednou z najdôležitejších vlastností elektromobilu
- Kedy tradičné automobilky dobehnú technologický náskok Tesly
- V čom bude mať Muskova automobilka pravdepodobne vždy navrch
Pred pol rokom si jazdil na elektromobile Nissan Leaf prvej generácie. Vymenil si ho odvtedy za niečo iné, alebo si s týmto autom spokojný a zatiaľ ho meniť nepotrebuješ?
Výmena? Zatiaľ ani náhodou. Aj keď ma občas chytia myšlienky na leasingovanie niečoho novšieho s dlhším dojazdom, zatiaľ nepotrebujem iné auto. Leaf mi stále slúži k plnej spokojnosti. Spoľahlivejšie auto si neviem predstaviť, dokážem s ním jazdiť úsporne a zmestím do neho celú svoju rodinu a veci, ktoré potrebujem previesť.
Pracovné aj súkromné aktivity mám v rámci západného Slovenska, takže ma takmer nijako neobmedzuje, aj keď samozrejme nabíjam denne. Niekedy aj viackrát. Ale aby som povedal celú pravdu, vozím sa často aj na iných elektromobiloch v rámci mojich testov, takže dlhšie trasy s Leafom mám iba výnimočne.
Práve tu vidieť , aké naberá elektromobilita tempo a ako napreduje. Nie som konzument, ale kým veci fungujú, nekupujem si nové len tak z radosti, pretože elektromobil by mal byť u majiteľov ako jeden z krokov k nejakému spôsobu udržateľnosti. A môj Leaf svoju “eko stopu” už dávno vymazal a v súčasnosti je jednoznačne šetrnejší k životnému prostrediu, ako spaľovacie auto.
Máš dlhoročné skúsenosti s elektromobilmi, ako je to teda v skutočnosti s ich spoľahlivosťou? Navštevuješ servis častejšie ako majitelia spaľovákov, alebo sú elektromobily prakticky bezúdržbové?
Všetko na aute si servisujem sám doma, okrem geometrie, ktorú som dal nastaviť túto jar pri obutí nových letných pneumatík. Naposledy som aj brzdovú kvapalinu menil v mojej domácej dielni. Na aute som pred pár mesiacmi vymenil predné ramená a tam to pri nájazde 115 000 km končí.
Mimochodom cena náhradných dielov bola podobná, ako pri dieloch Škody Fabia. Tým sa len potvrdzuje, že elektromobil je skutočne veľmi jednoduchý na údržbu, nevyžaduje prakticky žiadne väčšie zásahy. Tu však musím tiež dopovedať celú pravdu.
Automobilky sú si toho vedomé a snažia sa tak vymýšľať úkony údržby, ktoré sú diskutabilné. Servisný interval ešte stále mnohé určujú na každých 12 mesiacov/ 15 000 km, čo je z technického hľadiska úplne zbytočné.
Je možné, že aj elektromobily vydržia jazdiť tak dlho ako spaľováky, teda 20-30 rokov alebo ich životný cyklus bude podstatne kratší?
Pre odomknutie obsahu zadaj svoj e-mail
Registrácia a platba bude dokončená po zadaní e-mailu.
Staň sa členom Fontech PREMIUM
a získaj neobmedzený prístup.
Predplatné môžeš zrušiť kedykoľvek.
V článku sa po odomknutí dozvieš
- Ako degraduje batéria pri elektromobiloch počas niekoľkých rokov
- Prečo Slováci stále nedôverujú elektromobilom
- Či je lepší vysoký dojazd, alebo rýchlejšie nabíjanie
- Prečo majú elektrické autá v zime rapídne nižší dojazd
- Podľa čoho si vybrať elektromobil, ktorý má dobrý dojazd v zime aj v lete
- Čo by podľa Milana výrazne prospelo k rozvoju elektromobility
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
- Exkluzívne benefity
Teraz čítajú
Kotle a tepelné čerpadlá padnú do úzadia. Prichádza inovácia, ktorá ti môže kúrením zarobiť peniaze
ROZHOVOR s analytikom: Bitcoin by som teraz nekupoval. Prichádza úplne nová éra kryptomien
ROZHOVOR: Pokračovanie filmu MIKI bude brutálnejšie. Černák trval na tom, aby sme z neho nespravili hrdinu
ROZHOVOR Rozhovor s ťažiarom kryptomien: Netreba mať veľké oči, len za elektrinu platím 3000 €
ROZHOVOR: Mal sa tu natáčať aj Gladiátor. Hollywood Slovensko miluje, ale má to háčik
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Hrozí im okamžitá strata výkonu. Dvaja giganti sťahujú z ciest 208-tisíc áut, majú kritickú poruchu
- Takéto batérie svet ešte nevidel. Mercedes odhalil tajnú technológiu, kompletne zmení elektromobily
- Zaradili spiatočku. Legendárna značka kašle na elektromobily, zameria sa na pohon s vyšším dojazdom
- Dojazd 700 km a na 80 % sa dobije za 10 minút. Európu ide dobyť nová značka, ukázala skvelý elektromobil
- Bratislavu zmení na nepoznanie. Vieme, kedy by mohla po novej trati prejsť prvá električka
-
- Hrozí im okamžitá strata výkonu. Dvaja giganti sťahujú z ciest 208-tisíc áut, majú kritickú poruchu
- Takéto batérie svet ešte nevidel. Mercedes odhalil tajnú technológiu, kompletne zmení elektromobily
- Zaradili spiatočku. Legendárna značka kašle na elektromobily, zameria sa na pohon s vyšším dojazdom
- Dojazd 700 km a na 80 % sa dobije za 10 minút. Európu ide dobyť nová značka, ukázala skvelý elektromobil
- Bratislavu zmení na nepoznanie. Vieme, kedy by mohla po novej trati prejsť prvá električka
-
- Výnimočný motor spasí elektromobily. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý rozdrví trh
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Dojazd 700 km a na 80 % sa dobije za 10 minút. Európu ide dobyť nová značka, ukázala skvelý elektromobil
- Buď ju miluješ, alebo nenávidíš. Nová Kia prichádza s vychytávkou, ktorá rozdeľuje automobilový svet
Vznikli úplne inak, ako sme si mysleli. Nová simulácia odhalila veľké tajomstvo Marsu
Z jednoduchého nástroja urobia génia. Apple chce zmeniť Siri na nepoznanie, toto všetko zvládne
Bombardujú našu planétu od pradávna. Vedci našli dôkazy slnečných výbuchov na nečakanom mieste
Hackeri si vzali na mušku Čechov a Slovákov. Zaútočili na 95 % firiem, vieme, ako sa chrániť
Odhalili šialené praktiky podvodníkov. Meta vymazala milióny účtov, snažili sa všetkých oklamať
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené