Slovom roka 2021 vo svete technológií je Metaverse. Facebook a Mark Zuckerberg to s budúcnosťou nášho sveta vo virtuálnej realite myslia tak vážne, že v rámci stávky na nové technológie dokonca pristúpili k premenovaniu celej spoločnosti.

Prvý náhľad sme už na niektorých videách a obrázkoch videli. Odborníci však veria, že vo virtuálnom svete bude priestor pre viacerých hráčov. A čo viac, možno bude platiť, že kto nebude mať svoju virtuálnu „meta“ verziu, ako by prestal existovať.

Čoraz obľúbenejšej virtuálnej a rozšírenej realite sa venuje aj slovenské štúdio Yord so sídlom v Prahe. To sa už dnes dokázalo presadiť aj v rámci viacerých globálnych projektov. FonTech.sk sa rozprával s jej CEO a spoluzakladateľom Adamom Rajnohom.

Skúsenosti s virtuálnou realitou má dnes len úzka skupina ľudí. Aký je váš pohľad na vytvorenie a budúcnosť virtuálneho sveta alebo metaverza, v ktorom by ľudia „žili“? 

Virtuálny svet alebo metaverse vnímam ako prirodzenú evolúciu v rámci digitálneho sveta, v ktorom žijeme dnes. Ide o rozšírenie 2D limitovaného sveta o väčší zážitok, či už rozprávame o virtuálnej, alebo rozšírenej realite. Záujem o tieto technológie zo strany zákazníkov výrazne rastie. V nasledujúcich 5 rokoch sa odhaduje ešte intenzívnejší rast. V dnešnej dobe samotné technologie prehlušuje pojem „metaverse“, čo však nie je nič proti ničomu – keďže spojuje svet používateľov s predstavou toho, čo tieto technológie prinesú.

Yord

Vybudovanie vlastného virtuálneho sveta oznámila aj spoločnosť Meta, ktorá týmto krokom spustila veľký ošiaľ. Ako tento krok vnímate?

O vytvorenie podobného sveta snaží veľa veľkých i menších hráčov. Bol by som určite rád, keby buducnosť metaversa patrila samotným používateľom a nie jednej firme na druhej strane sa však snažím byť realista. Vnímam, s akými prostriedkami, potenciálnou používateľskou základňou a know-how do tohto vstupujú firmy ako Meta.  

Na konci dňa verím, že si používatelia budú vyberať z viacerých metaverzí, ktoré môžu byť tematicky rôzne zamerané alebo postavené na inom koncepte pravidiel či vlastníctva. Taktiež však predpokladám, že na scéne bude jeden dominantný hráč. 

O Markovi Zuckerbergovi je známe, že dokáže veľmi skoro odhadnúť potenciál jednotlivých platforiem a inovácií. Jeho stávka na virtuálnu a rozšírenú realitu pritom začala už istý čas dozadu prvým veľkým krokom bolo zakúpenie hardvérovej spoločnosti Oculus, ktorej VR headsety patria k tým najpredávanejším a do ktorých sa prihlásite pomocou platformy Meta-Facebook. Keď jeden z najväčších technologických hráčov oznámi podobnú udalosť a odkryje karty, vždy to spôsobí veľký ošiaľ a nutnosť pre ostatné spoločnosti rýchlo reagovať.

Verím, že Meta len spustila lavínu, ktorá bude podstatne väčšia. 

Virtuálnu realitu dnes stále považujeme za predraženú a nedostupnú technológiu. Čo sa musí zmeniť, aby sa presadila komerčne a zlákala obyčajných ľudí? 

Práve spomínaný Oculus Quest funguje aj bez počítača a stojí pod 500 eur, čo je cena lepších mobilných telefónov. Dovolím si povedať, že práve Oculus patrí k jedným z najlepších headsetov, čo sa týka pomeru cena / kvalita a používateľská skúsenosť.

Je jasné, že už teraz sa na Oculus snaží reagovať konkurencia, takže verím, že pomer ceny a kvality sa bude neustále zlepšovať. Možnosti sa posledné 2 roky diametrálne zmenili, virtuálnu realitu si užijete bez nutnosti komplikovaných kalibrácii či drahého herného počítača. 

PRVÉ VIDEO:
Facebook je zastaralý, takto budeme komunikovať už čoskoro. Zuckerberg konečne ukázal Metaverse

Ako sa teda budeme do metaverza pripájať? Z počítača, či z mobilu?

Samotný pojem „metaverse“ od Neala Stephensona popisuje virtuálny svet spojený predovšetkým s virtuálnou realitou, headsetom a 3D avatarmi. Ak by sme teda išli po definícii, na pripojenie do metaverza by stačil VR headset a naša virtuálna identita.  

Ja metaverse beriem ako alternatívnu realitu, ktorá je spoločne využívaná určitou skupinou ľudí a tým dostáva svoju hodnotu. Verím, že jedna z konečných podôb bude virtuálna, ale možno ešte skôr zažijeme metaverse v prepojení s naším skutočným svetom pomocou rozšírenej reality, o ktorý sa napríklad snaží Niantic, spoločnosť, ktorá stojí za Pokemon Go. Naša firma YORD bola vybraná pre úplne prvé testovanie ich novej platformy Lightship.

Startitup PREMIUM logo
Tento článok je dostupný členom Startitup PREMIUM

(Zrušiť môžeš kedykoľvek)

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú