Vo svete, ktorý je čoraz viac elektrický, sa ponúka zásadná otázka. Čo sa stane so všetkými veteránmi a klasickými autami? Mnohé z nich už dnes nespĺňajú potrebné regulácie, preto musia jazdiť na tzv. veteránskych značkách. Je ale takmer isté, že v budúcnosti príde ešte ďalšia vlna sprísňovania, ktorá tieto autá postupne z našich ciest vytlačí.
To si uvedomuje aj Roel Pollen, ktorý v pozícii generálneho riaditeľa stojí za spoločnosťou Monceau Automobiles. Jeho firma prerába klasické autá zo spaľovákov na elektromobily, pričom momentálne sa špecializuje len na modely Mercedes-Benz. V exkluzívnom rozhovore pre FonTech.sk sa rozrozprával o jeho pohľade na elektromobilitu, prečo v nej vidí budúcnosť, ale predovšetkým o tom, ako funguje jeho unikátna firma.
Roel Pollen
Vyštudoval udržateľnú ekonómiu, v roku 2019 predal svoje 3D štúdio a založil firmu, ktorá konvertuje veterány Mercedes-Benz na elektromobily, čím im dáva úplne novú šancu na život.
Je priekopníkom v oblasti 3D technológie a veľkým nadšencom pre prebiehajúcu digitálnu transformáciu, prevratné inovácie a súčasný energetický prechod.
V rozhovore sa dozvieš:
- Koľko stojí prerobiť klasický Mercedes na elektromobil
- Prečo pracujú len na autách Mercedes-Benz
- Aké auto snov by chceli prerobiť na elektrický pohon
- Či bude toto jediný spôsob, ako v budúcnosti udržíš veterán na ceste
Veterány a klasické autá prerábaš na elektromobily. Ako ti to vôbec napadlo?
Osobne som v minulosti študoval trvalo udržateľnú ekonómiu, život ma ale posunul na inú koľaj, kde som bol spoluzakladateľom a generálnym riaditeľom veľkého 3D štúdia. Keď som v roku 2019 predal svoje akcie ostatným akcionárom, chcel som mať niečo, čo súvisí s mojím bývalým štúdiom. Od detstva som tiež certifikovaný automobilový fanatik, tak som si povedal, prečo to nespojiť.
Prišiel som s nápadom elektrifikovať veterány. Konkrétne Mercedes-Benz, lebo sú to krásne a dobre postavené autá, čo ich robí ideálnymi na elektrifikáciu. Cez internet som našiel Klaasa De Craemera, nášho súčasného CTO, ktorý v tom čase už prerobil Mazdu MX-5 na elektrický pohon spolu so svojím otcom Renaatom. Klaas má veľmi rád autá a dokáže sa popasovať aj s technickým výzvami.
Spoločne sme našli – opäť cez internet – Toma Van de Cruysa, ktorý už začínal prestavovať Mercedes SLC na elektrický pohon. Rozhodli sme sa spoločne založiť spoločnosť špecializujúcu sa na elektrické klasiky Mercedes-Benz. Tomovým východiskovým bodom bolo, že chcel skvelé elektrické auto, ktoré nebolo ako žiadny bežne dostupný elektromobil. Čiastočne inšpirovaný svojím starým otcom, ktorý bol celý život nadšený pre Mercedes-Benz, si vybral C107 SLC.
Dá sa na elektromobil konvertovať akákoľvek klasika?
V zásade by odpoveď bola áno, ale trochu to závisí od definície klasického auta. Pre Monceau Automobiles sa zatiaľ zameriavame na všetky autá zhruba spred roku 1985, keď boli palubná elektronika a riadiace jednotky ešte relatívne jednoduché. Od deväťdesiatych rokov sa palubné systémy stávajú čoraz zložitejšími a oveľa viac prepletenými. Nič nie je nemožné, ale rokom 1985 robíme čiaru aj preto, že si myslíme, že klasické auto by malo byť staršie ako 40 rokov.
Klasické autá z konca 60-tych rokov alebo staršie majú problémy skôr na mechanickej úrovni: menej pokročilé držanie na ceste, nižšia hmotnosť, zložitejšia štruktúra karosérie a často ručne vyrábané diely. Pri prechode na elektrinu to prináša úplne iné výzvy.
Aj keď tieto výzvy môžu byť veľmi zložité, baví nás riešiť ich. Zachovanie pôvodného klasického pocitu z auta je pre nás veľmi dôležité, ale to, čo je potrebné pre bezpečnosť alebo radosť z jazdy, zlepšujeme.
Koľko potom taká elektrická klasika stojí?
Pre odomknutie obsahu zadaj svoj e-mail
Registrácia a platba bude dokončená po zadaní e-mailu.
Staň sa členom Fontech PREMIUM
a získaj neobmedzený prístup.
Predplatné môžeš zrušiť kedykoľvek.
V článku sa po odomknutí dozvieš
- Podľa čoho vyberajú, ktoré auto prerobia na elektrický pohon
- Čo všetko obnáša údržba prestavanej elektrickej klasiky
- Koľko takáto prestavba stojí
- Aké sú elektrické klasiky z hľadiska dynamiky oproti pôvodným spaľovacím verziám
- Koľko trvá prestavba na elektrický pohon
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
- Exkluzívne benefity
Teraz čítajú
EXKLUZÍVNE: Sľubujú 6000 eur mesačne, ale realita je iná. Prečítaj si, čo sa skutočne deje s absolventami IT „rýchlokurzov”
Pracoval v Hollywoode, najväčšou výzvou bol ČERNÁK. Slovák Dávid exkluzívne odhalil zákulisie mafiánskeho filmu
rozhovor Každý tretí Slovák príde o stovky eur. Ak lietaš, tieto nároky by si určite mal vedieť (ROZHOVOR)
Slováci vyriešili problém, ktorý trápi tisíce podnikov. Profitovať z neho vieš aj ty (ROZHOVOR)
Daniel nabíja elektromobil za vyše 40 000 € cez fotovoltiku. 100 km prejde skoro zadarmo (ROZHOVOR)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Dekan Lekárskej fakulty SZU skončil. Jeho meno sa spája s kauzou kolonoskopií
Ako ísť do dôchodku v 35 rokoch: Investičný byt ti zabezpečí pasívny príjem
Obľúbený grécky ostrov v plameňoch: Ministerstvo vydalo odporúčania pre Slovákov
Obyčajné sople odhaľujú Alzheimera, Parkinsona či rakovinu. Ich farba prezrádza, čo sa deje v tvojom tele
Pivo na Pohode: Zlatý Bažant predstavil vlastnú zónu aj menu na mieru, takto to vyzerá
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
-
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
Trump mení stratégiu: Zbrane pre Ukrajinu pôjdu cez NATO, voči Rusku chystá zásadné vyhlásenie
Takto sa zneužíva home office. Odborári odhalili praktiky, ktoré sa ťa môžu týkať
Očkovanie neodmietali nevzdelaní. Nová štúdia odhalila iný faktor
Tržby TSMC prekonali očakávania. Čipy pre AI lámu rekordy
Slovensko má najdrahšie palivá v regióne. Analytici majú vysvetlenie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP