Vo svete, ktorý je čoraz viac elektrický, sa ponúka zásadná otázka. Čo sa stane so všetkými veteránmi a klasickými autami? Mnohé z nich už dnes nespĺňajú potrebné regulácie, preto musia jazdiť na tzv. veteránskych značkách. Je ale takmer isté, že v budúcnosti príde ešte ďalšia vlna sprísňovania, ktorá tieto autá postupne z našich ciest vytlačí.
To si uvedomuje aj Roel Pollen, ktorý v pozícii generálneho riaditeľa stojí za spoločnosťou Monceau Automobiles. Jeho firma prerába klasické autá zo spaľovákov na elektromobily, pričom momentálne sa špecializuje len na modely Mercedes-Benz. V exkluzívnom rozhovore pre FonTech.sk sa rozrozprával o jeho pohľade na elektromobilitu, prečo v nej vidí budúcnosť, ale predovšetkým o tom, ako funguje jeho unikátna firma.
Roel Pollen
Vyštudoval udržateľnú ekonómiu, v roku 2019 predal svoje 3D štúdio a založil firmu, ktorá konvertuje veterány Mercedes-Benz na elektromobily, čím im dáva úplne novú šancu na život.
Je priekopníkom v oblasti 3D technológie a veľkým nadšencom pre prebiehajúcu digitálnu transformáciu, prevratné inovácie a súčasný energetický prechod.
V rozhovore sa dozvieš:
- Koľko stojí prerobiť klasický Mercedes na elektromobil
- Prečo pracujú len na autách Mercedes-Benz
- Aké auto snov by chceli prerobiť na elektrický pohon
- Či bude toto jediný spôsob, ako v budúcnosti udržíš veterán na ceste
Veterány a klasické autá prerábaš na elektromobily. Ako ti to vôbec napadlo?
Osobne som v minulosti študoval trvalo udržateľnú ekonómiu, život ma ale posunul na inú koľaj, kde som bol spoluzakladateľom a generálnym riaditeľom veľkého 3D štúdia. Keď som v roku 2019 predal svoje akcie ostatným akcionárom, chcel som mať niečo, čo súvisí s mojím bývalým štúdiom. Od detstva som tiež certifikovaný automobilový fanatik, tak som si povedal, prečo to nespojiť.
Prišiel som s nápadom elektrifikovať veterány. Konkrétne Mercedes-Benz, lebo sú to krásne a dobre postavené autá, čo ich robí ideálnymi na elektrifikáciu. Cez internet som našiel Klaasa De Craemera, nášho súčasného CTO, ktorý v tom čase už prerobil Mazdu MX-5 na elektrický pohon spolu so svojím otcom Renaatom. Klaas má veľmi rád autá a dokáže sa popasovať aj s technickým výzvami.
Spoločne sme našli – opäť cez internet – Toma Van de Cruysa, ktorý už začínal prestavovať Mercedes SLC na elektrický pohon. Rozhodli sme sa spoločne založiť spoločnosť špecializujúcu sa na elektrické klasiky Mercedes-Benz. Tomovým východiskovým bodom bolo, že chcel skvelé elektrické auto, ktoré nebolo ako žiadny bežne dostupný elektromobil. Čiastočne inšpirovaný svojím starým otcom, ktorý bol celý život nadšený pre Mercedes-Benz, si vybral C107 SLC.
Dá sa na elektromobil konvertovať akákoľvek klasika?
V zásade by odpoveď bola áno, ale trochu to závisí od definície klasického auta. Pre Monceau Automobiles sa zatiaľ zameriavame na všetky autá zhruba spred roku 1985, keď boli palubná elektronika a riadiace jednotky ešte relatívne jednoduché. Od deväťdesiatych rokov sa palubné systémy stávajú čoraz zložitejšími a oveľa viac prepletenými. Nič nie je nemožné, ale rokom 1985 robíme čiaru aj preto, že si myslíme, že klasické auto by malo byť staršie ako 40 rokov.
Klasické autá z konca 60-tych rokov alebo staršie majú problémy skôr na mechanickej úrovni: menej pokročilé držanie na ceste, nižšia hmotnosť, zložitejšia štruktúra karosérie a často ručne vyrábané diely. Pri prechode na elektrinu to prináša úplne iné výzvy.
Aj keď tieto výzvy môžu byť veľmi zložité, baví nás riešiť ich. Zachovanie pôvodného klasického pocitu z auta je pre nás veľmi dôležité, ale to, čo je potrebné pre bezpečnosť alebo radosť z jazdy, zlepšujeme.
Koľko potom taká elektrická klasika stojí?
Pre odomknutie obsahu zadaj svoj e-mail
Registrácia a platba bude dokončená po zadaní e-mailu.
Staň sa členom Fontech PREMIUM
a získaj neobmedzený prístup.
Predplatné môžeš zrušiť kedykoľvek.
V článku sa po odomknutí dozvieš
- Podľa čoho vyberajú, ktoré auto prerobia na elektrický pohon
- Čo všetko obnáša údržba prestavanej elektrickej klasiky
- Koľko takáto prestavba stojí
- Aké sú elektrické klasiky z hľadiska dynamiky oproti pôvodným spaľovacím verziám
- Koľko trvá prestavba na elektrický pohon
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
- Exkluzívne benefity
Teraz čítajú
Čo naozaj robia slovenskí IT-čkári: Takto vyzerá deň v živote programátora s platom niekoľko tisíc eur
Expert pre FonTech otvorene: Zo Slovenska sa stáva dezinformačná veľmoc, sú ľudia, ktorým to vyhovuje
Kotly a tepelné čerpadlá skončili. Táto inovácia kúrením zarába peniaze
Rozhovor so Slovákmi, ktorí dobyli Hollywood: Pracovali sme na Star Wars, všetko zmenila jedna vec
Na slovenské školy útočí nebezpečná skupina ľudí. Expert Microsoftu vysvetlil jej zámer, toto odporúča
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Čína vyvinula desivú vodíkovú bombu bez jadrovej nálože. Jej ničivá sila prekonáva všetky očakávania
Mladí menia pohľad na peniaze, startupy zlyhávajú a ženy trpia potichu. Čo sme sa dozvedeli tento týždeň (PREHĽAD)
Pápež najprv neprišiel, neskôr sa stretli súkromne: Amerického viceprezidenta poučil o súcite pápežov najvyšší zástupca
Od októbra prestane vo väčšine počítačoch fungovať Word či Outlook. Slováci budú musieť siahnuť do vrecka
Šéf Pentagonu opäť zdieľal utajené informácie: V chate sa jeho manželka mala dozvedieť o útokoch na Jemen
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Tesla si kope hrob. Do áut vraj úmyselne vkladá vec, ktorá pripravuje o peniaze milióny ľudí
- S naftou zmizli aj karcinogénne látky. Američania nasadili elektrické vlaky, z ich vedľajších účinkov ostali šokovaní
- Slávna značka je v hlbokej kríze. Ku dnu ju ťahá hneď niekoľko faktorov, Stellantis je zúfalý
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Pochovali spaľováky: Elektromobil nabiješ za 4 minúty. Európska firma vynašla geniálny systém
-
- Tesla si kope hrob. Do áut vraj úmyselne vkladá vec, ktorá pripravuje o peniaze milióny ľudí
- S naftou zmizli aj karcinogénne látky. Američania nasadili elektrické vlaky, z ich vedľajších účinkov ostali šokovaní
- Slávna značka je v hlbokej kríze. Ku dnu ju ťahá hneď niekoľko faktorov, Stellantis je zúfalý
- Pochovali spaľováky: Elektromobil nabiješ za 4 minúty. Európska firma vynašla geniálny systém
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
-
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Čech si poriadne zavaril. Elektromobil nabíjal zo zásuvky v spoločnej garáži, účet za elektrinu susedov šokoval
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
Farebné autá sa predávajú rýchlejšie. Kupujeme ich však menej
Audi možno s výrobou zamieri do Ameriky. VW reaguje na dovozné clá
Minecraft pomáha objaviť novú generáciu jadrových inžinierov. Energocraft spoznal víťazov spomedzi školákov
Slovenský Envien Group expanduje do Brazílie. Kúpila polovicu podniku Agropéu
204 dní vo vesmíre. Posádka ISS pristála bezpečne v Kazachstane
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Čína vyvinula desivú vodíkovú bombu bez jadrovej nálože. Jej ničivá sila prekonáva všetky očakávania
Mladí menia pohľad na peniaze, startupy zlyhávajú a ženy trpia potichu. Čo sme sa dozvedeli tento týždeň (PREHĽAD)
Pápež najprv neprišiel, neskôr sa stretli súkromne: Amerického viceprezidenta poučil o súcite pápežov najvyšší zástupca
Od októbra prestane vo väčšine počítačoch fungovať Word či Outlook. Slováci budú musieť siahnuť do vrecka
Šéf Pentagonu opäť zdieľal utajené informácie: V chate sa jeho manželka mala dozvedieť o útokoch na Jemen
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené