Kým sa Tesla a Nikola bijú, tretí výrobca v pozadí naberá gigantické investície. Dokopy už získal 6 miliárd a začne vyrábať prvý model
Ako sme už písali v našom predošlom článku, americký startup Rivian, ktorý sa venuje vývoju a výrobe elektrických vozidiel, získal nové investície v hodnote viac ako 2,5 miliárd dolárov. Napriek tomu, že Rivian dodnes nezahájil sériovú výrobu, má pod sebou zrejme najväčší finančný vankúš v histórii startupov, informuje portál The Verge.
História na úvod
Startup Rivian najlepšie vystihuje porekadlo „tichá voda brehy myje“. Hoci by sa mohlo zdať, že ide o nový projekt, opak je pravdou. Automobilka vznikla už v roku 2009, kedy ju založil mladý, vtedy 26-ročný absolvent Massachusettského technologického inštitútu (MIT) Robert Scaringe. Jeho pôvodným cieľom bolo vyvinúť športový automobil s nízkou spotrebou, no neskôr zmenil názor a preorientoval firmu smerom k elektromobilite.
Od jej vzniku sa však o automobilke takmer vôbec nehovorilo. Až v roku 2016 sa objavili informácie o tom, že Rivian, maličká firma so stovkou zamestnancov, plánuje kúpiť továreň, ktorej predošlým vlastníkom bolo Mitsubishi.
Začiatkom nasledujúceho roka firma tento areál za 16 miliónov dolárov naozaj odkúpila. 24-hektárový pozemok v meste Normal v štáte Illinois sa stal centrom aktivít Rivianu v USA, o čom vtedy písal Electrek.
„Na rozbehnutie automobilky je potrebné mať veľké finančné zásoby, veľký tím ľudí a to všetko niečo stojí,“ povedal Robert „RJ“ Scaringe v rozhovore pre portál Autocar. „Potrebujete mať stovky podporovateľov, potom produkt, ktorý zákazníkov zaujme a nakoniec čas. Aj keby ste mali všetky potrebné veci hneď na začiatku, aj tak by ste potrebovali 4-5 rokov na rozbehnutie. Je to výzva. My sme na začiatku nemali nič,“ vysvetľuje CEO spoločnosti, ktorá minulý rok oslávila 10. výročie založenia.
Rivian po svojom presťahovaní do Illinois okrem päťročných daňových prázdnin získal podmienečne niekoľko desiatok miliónov od vlády. Vďaka týmto prostriedkom mohli zamestnanci bez väčších problémov pokojne pracovať na svojich prototypoch. Na konci roku 2017 Rivian informoval verejnosť o svojich prvých dvoch produktoch – ide o päťmiestny elektrický pick-up a sedemmiestne elektrické SUV, ktoré dnes poznáme ako R1T, respektíve R1S.
Investície veľkých firiem
Firma sa aj bez reálnych výsledkov svojej práce rozvíjala pomerne sľubne, čím si rýchlo získala priaznivcov vo svete veľkých hráčov. Dôkazom toho bol rok 2018, kedy Rivian Automotive získal dostatok prostriedkov. Firma strojnásobila počet zamestnancov a na jeseň 2018 predstavila svoje prototypy. Na začiatku roka 2019 vo firme v štyroch pobočkách až 750 ľudí.
Nezvratným dôkazom toho, že Rivian Automotive je seriózna a dôveryhodná firma, bola 700 miliónová investícia Amazonu. „Vízia budúcnosti elektrickej dopravy od tejto automobilky nás veľmi oslovila,“ povedal k investícii Jeff Wilke z Amazonu. „R. J. vybudoval ohromujúcu spoločnosť s veľkým produktovým portfóliom a kvalitnými technológiami,“ dodal. Gigantická firma Jeffa Bezosa totiž deklarovala, že do roku 2030 chce byť na 100 % uhlíkovo neutrálna.
Po februárovej investícii Amazonu na seba investície ďalších firiem nenechali dlho čakať. V apríli do Rivian Automotive investoval pol miliardy dolárov Ford a v septembri 350 miliónov spoločnosť Cox Automotive. Koncom septembra minulého roka si Amazon objednal 100-tisíc dodávok na elektrický pohon. Dnes má spoločnosť viac ako 2300 zamestnancov a stále rastie – dokonca môže ohroziť konkurenčné automobilky, ktorými sú Nikola Motor a Tesla.
Prečo sa o tejto automobilke doteraz takmer nič nevedelo?
Jedinečný prístup k marketingu a k budovaniu vlastnej značky sa v tomto prípade určite oplatil. Nikdy neunikli žiadne šokujúce informácie či rendery. Všetky špecifikácie a ostatné podrobnosti boli vždy oficiálne predstavené vedením spoločnosti. „My sme sa sami rozhodli pracovať pekne potichu,“ hovorí ďalej Scaringe pre Autocar.
„Vďaka tomuto prístupu sme boli schopní vyzbierať toľko peňazí – bola to ťažšia, ale správna cesta, pretože dala investorom istotu, že to skutočne myslíme vážne.“ Do dnešného dňa predstavujú všetky finančné prostriedky novej automobilky približne 6 miliárd dolárov.
Automobilke verí nielen Amazon, Ford či BlackRock, ale po novom aj spoločnosti ako Soros Fund Management či Baron Capital Group.
Čo prinesie budúcnosť?
Spoločnosť Rivian Automotive určite má čím zaujať. Jeho R1T bude súperiť s Teslou Cybertruck a s elektrickou verziou známeho Fordu F-150 nielen o zákazníkov, ale možno aj o prvý elektrický pick-up na svete. Cieľom Scaringovej spoločnosti pri vytváraní pick-upu však neboli len preteky o prvé miesto.
Podľa jeho slov má byť R1T partnerom pre dobrodružstvo a cestovanie, s čím súvisí plán postaviť sieť vlastných rýchlonabíjačiek Rivian Adventure Network v blízkosti národných parkov a iných zaujímavých miest, kam budú môcť budúci majitelia vyraziť.
Sériová výroba elektrického pick-upu Rivian R1T mala začať už počas tohto roka a uvedenie na trh v roku 2021, no pandémia koronavírusu všetko spomalila, a tak presné termíny nie sú známe zrejme ani samotným výrobcom. V podvozku majú byť okrem batérií aj 4 elektromotory, ktoré sa o postarajú o výkon v závislosti od konfigurácie medzi 300 až 562 kW.
Prázdne vozidlo má mať váhu 2 670 kg a nosnosť 800 kg. Čo sa týka dojazdu, v najslabšej konfigurácii prejde na jedno nabitie viac ako 370 km a v najsilnejšej okolo 640 km. Sedemmiestne elektrické SUV Rivian R1S by malo ísť do výroby pár mesiacov po spomínanom pick-upe. Kým batérie budú v obidvoch vozidlách rovnaké, dojazd je pri SUV o niekoľko kilometrov vyšší.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
Európska únia opäť pretláča elektromobily. Chce predĺžiť finančnú výnimku, ktorá má odpísať spaľováky
BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
Legendárny model Renaultu sa vrátil. Testoval som ho a zarazil ma nielen dizajnom, ale aj dojazdom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Hit medzi proteínovými doplnkami ničí črevnú mikroflóru. Odborník ho spája s rakovinou hrubého čreva
Chorvátsko hlási cenový šok. Najviac zdraželo obľúbené prímorské mestečko Slovákov
Nenápadná firma z Petržalky vystrelila z tržieb pod 1 miliónom na 12,4 milióna eur. Biznis s liekmi raketovo rastie (EXPERT)
Stovky ľudí môžu prísť o pomoc: Kľúčové centrum zastavuje liečbu pre pacientov VšZP
Nie je taký účinný, ako si myslíme: Expert vysvetlil, prečo končí preventívny ultrazvuk
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
- Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
- Legendárny model Renaultu sa vrátil. Testoval som ho a zarazil ma nielen dizajnom, ale aj dojazdom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
Uniknuté dokumenty odhalili problémy Nissanu. Reštrukturalizácia už začala
46 stupňov v tieni a výstrahy naprieč kontinentom. Európa zažíva extrémne leto
EÚ odobrila dotácie na elektrinu pre firmy. Podmienkou sú investície do úspor
Svet sa rozpadá na kusy. Guterres vyzýva na urgentné financovanie rozvoja
Vývoz dielov F-35 pre Izrael prešiel súdnou skúškou. Britský súd potvrdil kontroverzné licencie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP