Prejsť elektromobilom na jedno nabitie 1 000 km je pre mnohých niečo nepredstaviteľné. Ak k tomu ešte pridáme fakt, že túto vzdialenosť urazilo elektrické auto za 12 hodín a na pohon čerpalo energiu výhradne zo Slnka, odporcom elektromobility už nezostávajú žiadne argumenty. Študenti zo Sydney totiž vytvorili elektromobil, s ktorým dosiahli tieto famózne čísla a zapísali sa do Guinessovej knihy rekordov, informujú na webe univerzity.

Solárne elektrické auto, ktoré je hrdinom tohto rekordu, nesie názov Sunswift 7. Stoja za ním študenti z University of New South Wales v Sydney. Solárny elektromobil dokázal uraziť 1 000 km vzdialenosť za 11 hodín a 52 minút, pričom priemerná rýchlosť sa vyšplhala na 85 km/h. Argument, že na dosiahnutie tohto rekordu museli ísť slimačím tempom, preto absolútne nie je na mieste.

UNSW Sydney

Je ale pravda, že rekord nedosiahli v reálnej premávke, ale na okruhu v Austrálskom automobilovom výskumnom centre (AARC) vo Wensleydale. Auto absolvovalo celkovo 240 kôl na diaľničnom okruhu a zastavilo iba v prípade výmeny vodičov a kvôli jednej oprave defektu.

Na pohon využíva energiu zo Slnka

Rekord je o to pozoruhodnejší, že Sunswift 7 využíva na dobíjanie batérií energiu zo Slnka. Karoséria vozidla je pokrytá fotovoltickými panelmi, ktoré dobíjajú akumulátor. Študenti na univerzite v Sydney vyvíjajú solárne elektromobily už od roku 1996 a toto je už ich siedma generácia.

Za fantastickým dojazdom stojí mimoriadna efektivita, ktorá je dosiahnutá aj skvelou aerodynamikou. Už na prvý pohľad je vidieť, že Sunswift 7 je navrhnutý s ohľadom na čo najnižší odpor vzduchu. Jeho hmotnosť je iba 500 kg, čo je tiež hlboko pod priemerom súčasných produkčných elektromobilov. Tie bežne vážia aj cez dve tony.

Nízku hmotnosť sa podarilo dosiahnuť tým, že vo vozidle chýbajú inak bežné komponenty ako airbagy, klimatizácia a podobne. Finálna spotreba dosahovala iba 3,8 kWh/100 km. Bežné elektromobily pritom v tých najlepších prípadoch dosahujú spotrebu okolo 14 kWh/100 km.

Profesor Hopkins, ktorý stojí za týmto projektom, uviedol, že Sunswift 7 síce nie je sériovým autom budúcnosti, nakoľko u neho absentujú bežné komfortné a bezpečnostné funkcie, ale je dôkazom, že stále máme priestor na zlepšovanie efektivity moderných elektromobilov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú