Revolučná batéria je na dosah ruky. Zdvojnásobí dojazd elektromobilov, vyšperkovala 40-ročný nápad
Po desiatich rokoch od svojho založenia prišiel startup QuantumScape podporovaný Billom Gatesom a spoločnosťou Volkswagen s vyhlásením, ktoré by mohlo navždy zmeniť svet elektromobility. Spoločnosť pri príležitosti svojho vlastného „Dňa batérií“ oznámila, že úspešne vybudovala solid-state batériu s pevným elektrolytom, ktorá má v porovnaní so súčasnými akumulátormi vyšší výkon, výdrž a rýchlosť nabíjania, informoval portál The Verge.
Ako píše Wired, v prípade, že chceme, aby elektrické vozidlá dokázali plne nahradiť autá so spaľovacími motormi, je potrebné súčasne využívané batérie nahradiť novým typom. Štandarde je v hybridných, plug-in hybridných, ale aj v plne elektrických vozidlách využívaná technológia Li-ion, čiže sa používajú používajú lítium-iónové články. Medzi hlavné obmedzenia pri týchto batériách patrí dojazd, rýchlosť nabitia a horľavosť. Lítium-iónovým batériám sme sa podrobnejšie venovali v tomto článku.

Riešenie problému je však známe už celé desaťročia a nazýva sa solid-state batéria. Jej princíp vychádza zo zdanlivo jednoduchej myšlienky – nahradiť kvapalný elektrolyt tuhým, čo sa však vedcom poriadne nedarí už takmer 40 rokov.
Nový startup na to išiel inak a našiel riešenie
Súčasné batérie sú tvorené anódou a katódou, medzi ktorými sa nachádza tekutý elektrolyt slúžiaci na prenos iónov lítia medzi elektródami. Nová solid-state batéria podľa dostupných informácií pozostáva z anódy vyrobenej z čistého kovového lítia, zatiaľ čo v štandardných batériách sa používa grafit.
Presnejšie je však napísať, že batéria od spoločnosti QuantumScape anódu vôbec nemá, pretože sa vyrába bez nej a vytvára sa až nabíjaním batérie a pohybom kovového lítia cez špeciálny separátor. Katóda je vyrobená z materiálu s názvom NMC (nikel-mangánový kobalt), ktorý sa bežne používa aj pri výrobe súčasných batérií.

Najdôležitejším prvkom celej batérie je už spomínaný flexibilný keramický separátor hrubý iba niekoľko desiatok mikrometrov. Ten totiž bráni neželanému vzniku dendritov, čo sú ihlicovité štruktúry vytvárajúce sa v okolí elektród, ktoré v niektorých prípadoch môžu viest ku skratu. Separátor taktiež umožňuje jednoduchý prechod lítiových iónov.
Portál MIT Technology Review však upozorňuje, že elektrolyt na strane katódy je len akýsi gél, takže nejde o „pravú“ solid state batériu s tuhým elektrolytom. CEO Jagdeep Singh však odmieta prezradiť jej zloženie a považuje to za najprísnejšie strážené obchodné tajomstvo spoločnosti.
Batéria dosahuje vynikajúce výsledky v laboratórnych testoch
Princíp batérie spočíva v tom, že počas procesu nabíjania prechádzajú lítiové ióny zo strany katódy cez separátor a vytvárajú medzi ním a elektrickým kontaktom na konci batérie takmer dokonale rovnú vrstvu lítia. Počas vybíjacieho cyklu sa potom toto lítium vracia späť na katódu, čo eliminuje potrebu vytvorenia anódy počas výrobného procesu a zároveň znižuje hmotnosť a výrobné náklady batérie.
Podľa údajov od spoločnosti QuantumScape dosahuje navrhnutá batéria vynikajúce výsledky. Z 0 na 80 % sa dokáže nabiť za menej ako 15 minút, pričom si zachováva aj vysokú životnosť. Na 80 % svojej pôvodnej kapacity klesne až po 800 nabitiach, teda zhruba po 386 000 prejdených kilometroch v prípade, že by ju využíval elektromobil.

Spoločnosť ďalej tvrdí, že batéria je navrhnutá tak, aby predĺžila dojazd elektromobilu a umožnila mu na jedno nabitie prejsť až o 80 % viac, ako dokáže vozidlo s lítium-iónovov batériou. Oficiálneho testovania v priemysle sme sa však zatiaľ ešte nedočkali.
Práve to sa ukazuje ako jeden z najväčších problémov batérie od QuantumScape, ktorého sa okamžite chytili odborníci. Všetky dosiahnuté výsledky totiž pochádzajú z laboratórnych testov vykonaných s jednovrstvovými článkami, pričom skutočná batéria musí mať niekoľko desiatok vrstiev, ktoré navzájom spolupracujú.
Jagdeep Singh si však z kritikov ťažkú hlavu nerobí a odkazuje len, že mu je úplne jedno, čo si myslia. Tiež dodal, že spoločnosť Volkswagen od nich očakáva, že do roku 2025 bude tieto batérie dodávať aj do vozidiel automobilky.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut

Svet kašle na spaľováky. Európania začali vo veľkom nakupovať elektromobily, USA riskuje krízu

Expertom sa podaril fyzikálny zázrak. Batérie budú mať 5-násobnú kapacitu

Zásadná zmena prepíše zákaz spaľovákov. EÚ zrejme povolí výnimku pre dva typy áut až do roku 2040

Testovali ho na 40 miliónoch kilometrov. Hybridný pickup prejde 1 000 km bez tankovania a nabitia
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slovenská politická scéna prišla o dlhoročného poslanca Smeru: Zomrel vo veku 69 rokov
PREMIUMBlackout straší v Európe, má sa báť aj Slovensko? Hirman varuje pred rizikami, no odmieta katastrofické scenáre

Slovenská kultúra smúti: Zomrel legendárny režisér a pedagóg Peter Mikulík

Stačí, ak prekročíš rýchlosť len o pár kilometrov za hodinu: Štát sprísňuje pravidlá, vodičom hrozí pokuta až 800 eur

Nepočuteľný zvuk, ktorý ničí životy: Nový výskum odhalil, ako tinitus mení celé fungovanie tela
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Zabudnutá značka áut sa vytratila zo slovenských ciest. Teraz chystá čudný model s dojazdom 1800 km
- Vedci našli gigantický poklad rekordných rozmerov. 1,5 biliónové riešenie pre elektromobily zničí spaľováky
-
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Zabudnutá značka áut sa vytratila zo slovenských ciest. Teraz chystá čudný model s dojazdom 1800 km
-
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Výmysel Číňanov: Benzínové zariadenie dáva elektromobilom dojazd 1 400 km a nabíjanie za 12 minút
Slovákov čaká vesmírne divadlo: Na oblohe sa ukáže až 120 meteorov za hodinu
Analytik má dobrú správu: Ceny pohonných látok budúci týždeň klesnú
Projekt STICS prinesie slovenským mestám a obciam smart riešenia
Nvidia uvažuje o zvýšení výrobných kapacít čipov určených na export do Číny
Erdogan vyzval Putina na obmedzené prímerie v rusko-ukrajinskom konflikte
Teplý december priniesol na Slovensku sériu rekordov. Maximálne teploty dosiahli vysoké hodnoty
Víťazstvo nad elektromobilmi: Spaľováky zostávajú v hre, Merz víta plány na zrušenie úplného zákazu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slovenská politická scéna prišla o dlhoročného poslanca Smeru: Zomrel vo veku 69 rokov
PREMIUMBlackout straší v Európe, má sa báť aj Slovensko? Hirman varuje pred rizikami, no odmieta katastrofické scenáre

Slovenská kultúra smúti: Zomrel legendárny režisér a pedagóg Peter Mikulík

Stačí, ak prekročíš rýchlosť len o pár kilometrov za hodinu: Štát sprísňuje pravidlá, vodičom hrozí pokuta až 800 eur

