Revolúcia na mori je tu. Nákladná loď zvládla 800 km len vďaka umelej inteligencii
Autonómne technológie riadenia sa pomaly adaptujú vo všetkých odvetviach. V lietadlách využívajú autopilota už desiatky rokov, v autách zatiaľ máme čoraz pokročilejších asistentov jazdy, no a v lodnej doprave už máme prvú plne autonómnu nákladnú loď v ostrej prevádzke. Ako informoval portál Electrek, loď menom Suzaka preplávala takmer 800 km prakticky bez zásahu ľudskej posádky.
Ak si myslíš, že nasadenie autonómnych technológií v lodnej doprave je vďaka rozľahlým moriam a oceánom to najjednoduchšie, čo môže byť, si na omyle. Aj na mori lode plávajú po určitých „cestách“ a vzájomne sa míňajú v relatívne tesnej blízkostí častejšie, než si myslíš.
Najmä v okolí prístavov je premávka veľmi hustá a kolízia dvoch plavidiel hrozí prakticky nonstop. Je preto nesmierne dôležité, aby autonómna loď zvládala všetky krízové situácie minimálne rovnako dobre, ako ľudský kapitán.
Takmer celá trasa bez zásahu kapitána
Nákladná loď Suzaka je vybavená autonómnym systémom Orca AI, ktorý monitoruje okolie celej lode, zozbierané dáta vyhodnocuje a na ich základe vykonáva potrebné manévre.
Počas prvej autonómnej plavby loď vyplávala z prístavu v Tokiu a po 40-hodinovej plavbe úspešne zakotvila v prístave Tsumatsusaka v zálive Ise. Tokijské vody sú pritom považované za najrušnejšie a najvyťaženejšie na svete, loď Suzaka tak nemala vôbec jednoduché podmienky.
Trasu dlhú 790 metrov zvládla nákladná loď až z 99 % bez zásahu ľudského kapitána. Počas samotnej plavby loď sama vykonala až 107 manévrov a celkovo sa vyhla 400-500 ďalším lodiam.
Výhodou systému Orca AI je, že táto technológia môže byť nasadená prakticky na akúkoľvek loď. Plavidlo teda nemusí byť od začiatku vyvíjané, aby sa naň autopilot dal použiť.
Budúcnosť je autonómna a elektrická
Nórka spoločnosť Yara Norge AS, ktorá sa špecializuje na výrobu hnojív, objednala ešte v roku 2017 autonómnu elektrickú loď Yara Birkeland. Tá už je zakotvená v prístave Horten a dokonca má za sebou aj prvé testy, no v týchto dňoch sa dolaďujú posledné detaily pre jej spustenie do reálnej prevádzky, informoval portál Electrek.
Lodná nákladná doprava sa považuje za jedného z najväčších producentov skleníkových plynov. Veľmi dobre to popisuje aj video v tomto článku, kde sme sa okrem iného venovali aj porovnaniu toho, ako čisté sú elektromobily v porovnaní so spaľovacími autami.
Okrem elektrifikácie automobilovej dopravy je preto veľmi dôležité myslieť aj na elektrifikáciu lodnej dopravy. Je všeobecne známe, že obrovské nákladné lode spaľujú tú najmenej kvalitnú naftu a kvôli svojim extrémnym emisiám majú dokonca zakázaný vstup do niektorých prístavov. Musia byť do nich odvlečené inými menšími loďami.
Všetko to ale môžu vyriešiť elektrické nákladné lode. Konzorcium E5 Lab už pracuje na elektrickom ropnom tankeri, ktorý by sa mal stať realitou do 2 rokov. Nedávno ho ale predbehla nákladná loď Yara Birkeland, ktorá je takmer pripravená do reálnej prevádzky.
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Ničí bez výstrelu všetky ciele do 8 km. USA testujú laserové delo, drony si už viac neškrtnú
Dreame L50 Pro Ultra a L50 Ultra: Robotické vysávače, ktoré menia pravidlá hry
iPhone stráca lesk. Slováci už nechcú míňať za mobily 1000 eur a našli si nového miláčika
AdBlock pre reálny svet? S týmito okuliarmi neuvidíš žiadne reklamy
Koniec kompromisov. Huawei spustil na hodinkách Slovákmi vymodlenú funkciu, tu je návod
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Nemocnica pre Startitup opísala realitu krízy: Zatvárame ambulancie, prepúšťame
Izraelsko-iránsky konflikt mení mapu sveta. Ako ho čítať a čo z neho plynie pre Slovensko (ANALÝZA)
„Vytvoril som biznis, ktorý mi zarába 15 000 eur mesačne.“ Sebastian sa navždy vzdal práce v korporáte
Rusko zamiešalo karty v globálnom boji o „biele zlato“. Obsadilo jednu z najväčších zásob lítia v Európe
Štát spúšťa „porovnávač“ cien potravín: Vyskúšali sme, ako ukazuje rozdiely medzi obchodmi a regiónmi
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Celý život triedila plasty. Žena neverila vlastným očiam, keď pomocou AirTagu zistila, kde končia
- Vedci našli skrytý trik, ako obnoviť zrak. Takéto niečo by ti nikdy nenapadlo
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Deje sa to len raz za 11 000 rokov. K Slnku sa blíži záhadná planéta a vedci musia konať rýchlo
- Najlepší film Marvelu posledných rokov je konečne online. Aj so slovenským dabingom
-
- Vedci našli skrytý trik, ako obnoviť zrak. Takéto niečo by ti nikdy nenapadlo
- Stáročia stará záhada má jasnú odpoveď. Vo vnútri Mesiaca našli veľké prekvapenie
- Celý život triedila plasty. Žena neverila vlastným očiam, keď pomocou AirTagu zistila, kde končia
- Deje sa to len raz za 11 000 rokov. K Slnku sa blíži záhadná planéta a vedci musia konať rýchlo
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
-
- Vedci našli skrytý trik, ako obnoviť zrak. Takéto niečo by ti nikdy nenapadlo
- Stáročia stará záhada má jasnú odpoveď. Vo vnútri Mesiaca našli veľké prekvapenie
- Celý život triedila plasty. Žena neverila vlastným očiam, keď pomocou AirTagu zistila, kde končia
- Nový čínsky motor prežil test, ktorý láme fyzikálne zákony. Využíva pohon ako z iného sveta
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
Rusko chce ovládnuť čínsky trh s kľúčovou surovinou, Indii ponúka „oceľové srdce“
Na Slovensku môžeme závidieť. U našich susedov spustili vo vlakoch testovanie Starlinku
Veľká zmena v slovenskej energetike: ZSE a VSE sa spojili, vzniká nová éra
Pre Teslu to už nemôže byť horšie. Na kľúčových európskych trhoch sa prepadla až o 60 %
Trump má vážny problém. Iránski hackeri hrozia, že zverejnia 100 GB dát e-mailov „jeho ľudí“
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP