NASA sa chystá na prvé reálne testovanie nadzvukového lietadla X-59, pomocou ktorého chce preraziť v oblasti nadzvukového letectva a dosiahnuť schopnosť prekonania rýchlosti zvuku čo najtichším spôsobom, informuje Interesting Engineering.

Nová éra leteckej dopravy

Ako vysvetľuje NASA, dizajn a technológia komerčných dopravných lietadiel sa za posledných 50 rokov nijak zásadne nezmenila a práve s tým má pomôcť projekt experimentálneho lietadla X-59, ktoré chce agentúra otestovať nad husto obývanými oblasťami a zistiť, či dokáže naozaj takýto stroj prekonať rýchlosť zvuku bez hlasného sonického tresku.

Práve hluk predstavoval jeden z najväčších problémov legendárneho nadzvukového lietadla Concorde, ktoré svoju prevádzku ukončilo v roku 2003. X-59 je vo vývoji už od roku 2016 a po prvý raz sa dostane do vzduchu, aspoň podľa aktuálnych plánov NASA, už v tomto roku.

Lockheed Martin

Nasledovať majú testy za účelom akustickej validácie v roku 2023 a napokon, začiatkom roka 2024, preletí nad vybranými osídlenými oblasťami. Agentúra tak chce od ľudí zistiť, ako takéto lety vníma a či je všetko so zvukom lietadla naozaj v poriadku. Výsledkom projektu má byť rozhodnutie vo veci zákazu nadzvukových letov komerčných lietadiel nad pevninou USA.

Jedinečný dizajn

Na projekte sa NASA podieľa so spoločnosťou Lockheed Martin, ktorá má v tejto oblasti dlhoročné skúsenosti a skonštruovala aj legendárne stroje, ako napríklad SR-71 Blackbird, neviditeľná stíhačka F-117 Nighthawk či dokonca dnes už zrušený raketoplán X-33, ktorý mal potenciál zásadne zmeniť priebeh dejín vo vesmírnom prieskume.

Táto vládne agentúra ale nie je ani zďaleka jediná, ktorá sa snaží prelomiť mlčanie v oblasti stigmatizovanej nadzvukovej dopravy. Ťažký údel si na svoje plecia vzali aj súkromné spoločnosti, ktoré chcú uviesť na trh komerčné lietadlá so schopnosťou nielen nadzvukového letu, ale dokonca aj hypersonického – v niektorých prípadoch takmer 5 000 km/h.

GE Aviation

Takéto lietadlo vyvíja spoločnosť Aerion, vlastné nadzvukové lietadlo chce ale uviesť na trh aj firma Boom Supersonic. Jej lietadlo Overture má dosiahnuť rýchlosť približne 2 000 km/h a unesie 88 pasažierov, pričom si 15 kusov objednala americká aerolínia United Arilines.

Letecká doprava ale do značnej miery prispieva ku globálnym emisiám skleníkových plynov a aj to sa snažia riešiť spomínané firmy, ktoré chcú nahradiť klasické letecké palivo napríklad biopalivom, ktoré je ekologicky vyprodukované a vytvára oveľa menšie množstvo emisií.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú