Letectvo sa pomerne rýchlo stalo čímsi obyčajným a pre mnohých ide o takmer každodennú a neoddeliteľnú súčasť ich života. Paradoxne však momentálne rýchlosť lietadiel nijak zvlášť nerastie a najrýchlejšie sme dokázali cestovať v ére nadzvukového lietadla Concorde, ktorého príbeh skončil obrovskou a nezaslúženou tragédiou, píše Britannica.

Napriek dlhým rokom bez komerčného nadzvukového transportu však nie je nič stratené a posolstvo jedného z najambicióznejších projektov letectva naďalej žije. Ako vôbec prišiel k životu a aké problémy stáli v jeho strastiplnej ceste?

Predbehol ich Sovietsky zväz

Korene nadzvukového dopravného lietadla Concorde siahajú až do 50. rokov minulého storočia, teda oveľa skôr, než sa zrodil konkurenčný Tupolev Tu-144 v Sovietskom zväze. V nasledujúcich rokoch pracovali odborníci na upravovaní a vylepšovaní dizajnu, ktorý bol vôbec prvý svojho druhu na celom svete.

undiscoveredcountry75/Pixabay

Ako sa však začalo ukazovať, predať takéto lietadlo aerolíniám nie je vôbec jednoduché. V roku 1967 síce reklama na Concorde predpokladala, že trh pre nadzvukové lietadlo dokáže poňať až 350 týchto strojov, avšak v skutočnosti ich skonštruovali celkovo len 20, z ktorých 6 nebolo komerčných.

Napriek neskoršiemu vývoju ich dokonca v prvom nadzvukovom lete predbehol Sovietsky zväz, ktorého Tu-144 prelomil túto bariéru už 5. júna 1969, kdežto Concorde dosiahol tento kľúčový míľnik o štyri mesiace neskôr. Tu-144 sa tiež stal vôbec prvým komerčným dopravným lietadlom, ktoré prekonalo rýchlosť Mach 2, spomína Ropnet. Britsko-francúzsky náprotivok však ostal napriek tomu tým ikonickejším. Prečo?

Poriadny kus špičkovej techniky
Startitup PREMIUM logo
Tento článok je dostupný členom Startitup PREMIUM

(Zrušiť môžeš kedykoľvek)

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú