Do predaja sa v Česku dostal elektromobil značky Tesla, ktorý má za sebou už viac ako 400 000 km, upozorňuje Garáž.cz. Konkrétne ide o lákavý Model X, teda najdrahší model tohto amerického výrobcu, v červenej farbe, ktorý už má za sebou stovky tisícok kilometrov v podmienkach a prevádzke, ktoré sú všeobecne pre takéto autá považované za nesmierne škodlivé.

Stav môže šokovať

Tento konkrétny Model X bol vyrobený v roku 2018 a celkovo má za sebou už 419 000 km, pričom počas svojej prevádzky sa stretával prevažne len s rýchlonabíjačkami a často za sebou ťahalo záťaž. Vozidlo jazdilo po Európe s rôznymi nákladmi a prevážalo aj vozidlá, avšak stav, v akom sa po technickej stránke dnes nachádza, prekvapí.

Batéria, ktorá mala od výroby kapacitu 100 kWh, z ktorých využiteľných bolo 95 kWh, stratila necelých 20 %. Takáto degradácia môže pôsobiť nepríjemne, avšak vzhľadom na množstvo najazdených kilometrov a intenzívne využívanie rýchlonabíjačiek ide o úctyhodné číslo. Auto tak prišlo o asi 70 km dojazdu, vďaka čomu si naďalej zachováva dojazd približne 310 km – samozrejme prázdne, bez ťahania.

Tesla

Majiteľ Teslu požiadal na nacenenie výmeny batérie, čo by ho vyšlo na nepríjemných 22 000 eur – vzhľadom na získanie len asi 70 km dojazdu tento krok nedáva zmysel. Bohužiaľ tak ostávajú batérie najväčšou výhodou a zároveň nevýhodou elektromobilov, keďže sú extrémne drahé.

Životnosť poteší aj sklame

Ako sa nedávno ukázalo, v niektorých prípadoch je degradácia vozidiel tejto značky extrémne nízka a v priemere si zachovávajú 88 % kapacity aj po 320 000 km. Pri pomalom nabíjaní a dobrom zaobchádzaní to môže byť ešte menej, avšak problémom sú napríklad zlyhávajúce elektromotory či tiež samotné batérie. Kým väčšinou Tesla pokryje takéto problémy v rámci záruky, desaťtisíce za novú batériu dá len málokto.

Nachádzajú sa riešenia

V prípade chybných batérií elektromobilov zatiaľ majitelia veľa možností nemajú, avšak postupne sa ich objavuje čoraz viac. V krajinách, kde jazdí takýchto áut viac a normou sú už dlhšie, je napríklad možné dať vymeniť len konkrétne moduly batérie, ktoré vykazujú chybu. Bohužiaľ ale ide o pomerne drastický zásah, ktorým okamžite končí záruka na celú batériu.

Je však možné očakávať, že v budúcnosti sa takéto zákroky stanú normou vo väčšine autoservisov po tom, čo sa ich zamestnanci dostatočne zaškolia a prispôsobia sa meniacemu sa automobilovému trhu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú