Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

V hlavách odporcov elektromobility je stále zafixované, že batéria elektromobilu musí byť po skončení záruky na odpis. To ale nie je pravda, pričom túto skutočnosť dokazujú aj reálne prípady samotných zákazníkov. Portál InsideEVs upozornil na video majiteľa Tesly Model 3, ktorý zaznamenal po 5 rokoch a takmer 200 000 km degradáciu na úrovni iba 7 %.

Andy Slye vo svojom videu zmeral zdravie batérie jeho Tesly pomocou aplikácie Recurrent. Model 3, na ktorom jazdí, má už cez 5 rokov a najazdených má 120 000 míľ, čo je takmer 200 000 km.

Aplikácia mu po meraní ukázala skóre 93 zo 100, čo znamená, že jeho batéria má stále 93 % pôvodnej kapacity. Sám pritom aktuálne odhaduje dojazd svojho elektromobilu na úrovni 280 míľ (450 km), čo predstavuje pokles oproti novému autu na úrovni cca 10 %.

Na druhej strane, je nutné priznať, že Andy sa o svoju Teslu príkladne staral a robil všetko preto, aby zostala jeho batéria v čo najlepšej kondícii. Vyhýbal sa preto rýchlemu nabíjaniu na staniciach Supercharger a vždy, keď to bolo možn,é nabíjal auto iba do 80 %.

Batérie Tesly majú skvelú životnosť

Famóznu životnosť batérií Tesly potvrdzujú aj dáta zverejnené priamo kalifornskou automobilkou. Vlajkové Modely S a X s nájazdom 200 000 míľ, teda 320 000 km, majú stále k dispozícii 88 % pôvodnej kapacity batérie, takže degradácia predstavuje iba 12 %. Takýto nájazd pritom priemerný Slovák dosiahne za vyše 12 rokov.

Tesla

Ako uviedol portál InsideEVs, v priemere teda klesne kapacita batérie o 1 % po prejedení cca 26 800 km, alebo po vykonaní 67 plných nabíjacích cyklov za predpokladu, že na jedno nabitie prejde elektromobil iba 400 km, čo zodpovedá dojazdu starších Tesiel v reálnych podmienkach

Ani po tom ale batéria nie na vyhodenie a elektromobil môže jazdiť ďalej, pričom postupom času sa rýchlosť degradácie znižuje. No a aký má táto degradácia vplyv na samotný dojazd? Ak nový Model S pred pár rokmi dokázal prejsť na jedno nabitie 400 km v reálnom svete, po degradácii na úrovni 12 % sa dojazd zníži na zhruba 350 km.

Tesly s rekordným nájazdom máme aj u nás na Slovensku

Pred pár mesiacmi sme sa rozprávali s majiteľom Modelu X, ktorý na svojom elektromobile najazdil už vyše 320 000 km, pričom má v aute stále pôvodnú vysokonapäťovú batériu. Kristián Kratochvíl odhalil, ako sa k svojej Tesle dostal, v akom stave je po vyše 320 000 najazdených kilometroch, ale aj to, či je svet pripravený na širokú adaptáciu elektromobility.

„Existujú softvérové nástroje, ktoré monitorujú cykly nabíjania a vybíjania, pričom porovnávajú „state of charge“ (stav nabitia elektrickej batérie v pomere k jej kapacite) a rátajú kWh, ktoré človek spotrebuje. V závislosti od aplikácie, na ktorú sa potom pozriem, vidím aktuálny stav degradácie batérie. V niektorých aplikáciách sa uvádza 9,6 %, v iných zasa 9,8 %. Uvedený rozdiel nie je ale nič iné, ako chyba merania. V podstatne môžeme povedať, že ide o priemer vypočítaný na základe nabíjacích cyklov,“ uviedol Kristián.

Stav batérie zodpovedá aj spôsobu nabíjania, teda či majiteľ elektromobilu batériu šetrí a nabíja prevažne na pomalých AC nabíjačkách, alebo ju nabíja doplna a na rýchlych DC stojanoch. Kristián nám prezradil, ako svoju Teslu nabíjal on:

„Robím všetko úplne zle, vrátane neustále nabíjania na rýchlonabíjacích stojanoch. Tým koľko som na cestách a aké dlhé trasy jazdím, sa tomu ani nedá vyhnúť. Od januára už ale Model X využívam o niečo menej, takže teraz je vozidlo oproti minulosti častejšie nabíjané na AC nabíjačke. Do januára som však v 80 % prípadoch využíval DC rýchlonabíjacie stanice. Teraz je to zhruba v 75 % prípadoch. K batérii som sa v podstate ani horšie správať nemohol, bez problémov však vydržala a drží i naďalej.“

Kristián Kratochvíl (súkromný archív)
Dobrú životnosť nepreukazuje iba Tesla, ale aj iné automobilky

Dôkazov, že životnosť batérie nie je taká kritická, ako sa hovorí, je mnoho a nedávno jeden priniesol aj český majiteľ Škody Enyaq, ktorý sa so svojim výsledkom podelil vo facebookovej skupine. Majiteľ Škody Enyaq so 77 kWh batériou najazdil za rok aj tri mesiace úctyhodných 66 000 km. Takýto nájazd sa rozhodne nedá dosiahnuť iba dochádzaním do práce v rámci mesta a elektromobil pomerne často využíval aj na dlhšie trasy.

Všetkým zavrie ústa. Toľkoto percent stratila batéria Tesly po 200 000 km

Aj preto bol podiel nabíjania striedavým a jednosmerným prúdom v pomere 43,7 % (AC) ku 56,3 % (DC). Za celý čas do batérie natieklo až 16 804 kWh elektrickej energie, z čoho jednosmerný DC prúd predstavoval 7 342 kWh.

Majiteľ dal zmerať kapacitu batérie cez platenú službu. Pred samotným meraním musel vozidlo dvakrát vybiť pod 10 % kapacity a následne auto nabiť doplna pomocou pomalej AC nabíjačky. Na meranie priniesol auto takmer vybité a technici ho nabíjali dlhú dobu pomocou 10 A nabíjačky.

Výsledok merania odhalil, že akumulátor má 93,35 % z pôvodnej kapacity batérie. Degradácia tak predstavuje iba 6,65 %. Za rok sa to síce môže niekomu zdať veľa, no na degradáciu nevplýva vek auta, ale skôr nájazd, respektíve počet nabíjacích cyklov.

Elektromobil dokáže jazdiť rovnako dlho ako spaľovák

Dávnejšie sa FonTech.sk rozprával s elektromobilistom Milanom Bahnom, ktorý vlastní prvú generáciu Nissan Leaf a v ktorom má ešte stále pôvodnú batériu. Na otázku, či dokáže elektromobil jazdiť rovnako dlho ako spaľovák, teda 20-30 rokov, odpovedal nasledovne:

Pred pol rokom až rokom by som odpovedal opatrnejšie so slovami: asi áno a “mal by”. Dnes sme o rôzne merania novších modelov múdrejší a ja už skalopevne tvrdím, že áno, elektromobil vydrží jazdiť rovnako dlho, ako spaľováky.

S kolegom elektromobilistom jazdiacim na vynikajúcom aute Kia eNiro zbierame údaje mnohých iných modelov. Tento kamarát dokáže cez OBD konektor získať veľmi presné informácie o degradácii a má regulárny postup na meranie tejto hodnoty.

SITA

Práve tu nastáva veľmi príjemné prekvapenie. Tie najlepšie modely a batérie dokážu degradáciu držať na úrovni približne 1 % za rok. Ak teda nedôjde k mechanickému poškodeniu batérie, alebo majiteľ nebude trvalo robiť batérii všetko zle, tak síce s horšou kondíciou, ale stále dokáže takáto batéria napájať elektrické auto.

Dnes je už pri autách iný problém. Hrúbka laku, menej kvalitné spracovania, úspora na materiáloch – to všetko má za následok, že o 20 rokov auto skôr skoroduje, alebo bude zošrotované z iného dôvodu poruchy, napríklad riadiacej jednotky, nie kvôli akumulátoru. Ten je paradoxne na elektromobile asi najtrvácnejším dielom.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú