Nie je tak dávno, čo sa o plug-in hybridných vozidlách hovorilo skôr v negatívnom zmysle slova. Narážam na ich ekologickú stránku. Ľuďom sa totiž batérie s dojazdom 40-50 km nechcelo nabíjať a tak zväčša jazdili s vybitým akumulátorom, ktorý predstavuje mŕtvu váhu a iba zvyšuje spotrebu benzínu či nafty.

Výrobcovia automobilov sa ale poučili. Zistili, že dojazd do 50 km je málo a že majiteľom plug-in hybridov a najmä tým, ktorí žijú v bytoch, sa autá nechce, respektíve sa im ich nedá každý deň nabíjať. Preto majú plug-in hybridy novej generácie dojazd už okolo 100 km na jedno nabitie a niektoré z nich dokonca ponúkajú DC nabíjanie.

V prípade faceliftu BMW X5 sme sa dočkali iba väčšieho akumulátora, nabíjanie, žiaľ, zostáva mizerné, iba 7,4 kW. Aj napriek tomu je ale plug-in hybridná X5 takmer dokonalou kombináciou dvoch svetov – poctivej strojovne v podobe benzínovej V6 a elektrického pohonu, ktorý hravo vystačí na 70-80 km jazdy.

V recenzii sa dozvieš:

  • Aký motor ponúka plug-in hybridné BMW X5
  • Ako je na tom z hľadiska spotreby a čisto elektrického dojazdu
  • Aké technológie a vychytávky ponúka niekdajšia vlajková loď BMW
  • Koľko stojí faceliftované BMW X5

BMW X5 e50 kombinuje benzínovú V6 s objemom rovné tri litre. Samotný spaľovací motor poskytuje výkon 313 koní, pričom elektromotor pridáva ďalších 197 konských síl. Kombinovaný výkon je teda 360 kW (490 koní), čo robí z plug-in hybridu druhú najvýkonnejšiu motorizáciu faceliftovanej X5. Tá najvýkonnejšia je samozrejme M60i s výkonom až 530 koní.

Mário Šimovič/FonTech

Fascinujúce však je, ako táto kombinácia v plug-in hybride funguje a navzájom sa dopĺňa. Poctivá V6 má naozaj pekný zvuk a silu spaľovacieho motora po pridaní plynu rozhodne cítiť. Elektromotor zároveň pomáha vypĺňať turbo dieru a auto tak dokáže ťahať kontinuálne skoro ako elektromobil. Za všetko hovorí údaj o zrýchlení z 0-100 km/h za 5,4 sekundy. To je na auto s pohonom všetkých štyroch kolies a hmotnosťou 2420 kg veľmi slušné.

Mário Šimovič/FonTech

Plug-in hybridná X5 je rozhodne dynamická až až. Vzduchový adaptívny podvozok dokáže skvele reagovať na zvolený jazdný režim a auto pripraví presne tak, aby bolo buď to maximálne komfortné, tvrdé a stabilné, alebo aby dokázalo prejsť aj náročnejším terénom.

Mário Šimovič/FonTech

Elektrifikovaný facelift X5 je bez pochýb veľmi univerzálne vozidlo a napomáha tomu aj elektrický pohon. Samotná batéria má využiteľnú kapacitu 25,7 kWh a podľa výrobcu by mal byť čisto elektrický dojazd na úrovni až vyše 90 km. V realite sa mi však podarilo prejsť len niečo okolo 70-80 km čisto na elektrinu, čo je ale stále super hodnota.

Mário Šimovič/FonTech

Reálne mi tých 70 km vystačilo na celý týždeň dochádzania do práce. Jeden deň v týždni som auto zapojil na AC nabíjačku v obchodnom dome a za zhruba 4 hodiny bolo plne dobité. K dokonalosti mu chýba už len spomínané DC nabíjanie, ktoré by, povedzme, dokázalo akumulátor nabiť do 30 minút podobne, ako to má Mercedes a po novom už aj koncern Volkswagen.

Mário Šimovič/FonTech

Pri mojom spôsobe používania auta, kedy na víkend robím trasu dlhú 130 km a cez týždeň sa vozím primárne po Bratislave, som dokázal udržať priemernú spotrebu na úrovni 4 litrov 100 km. Všetko ale pochopiteľne závisí od toho, ako často budeš auto nabíjať.

Mário Šimovič/FonTech

Na diaľnici si X5 e50 trocha „potiahne“. Predsa len ide o veľké auto a aj motor s objemom 3 litre nie je zrovna tá najúspornejšia pohonná jednotka. Pri tempomate nastavenom na 130 km/h sa spotreba benzínu pohybuje niekde medzi 7,5-8 l/100 km a pri svižnejšom tempe okolo 150 km/h sa priemer vyšplhal nad 11 l/100 km. Pri dynamickej jazde, ktorá sa v tomto aute rozhodne dá užiť, sa pokojne môžeš dostať aj cez 15 l/100 km.

Niekdajšia vlajková loď od BMW dostala elektromotor a benzínovú V6

Ako som už povedal v úvode, BMW X5 bolo kedy si vlajkovou loďou. Pred príchodom X7 to bolo v podstate najväčšie SUV s klasickou karosériou. Napriek tomu, že dnes už máme na trhu väčšiu a luxusnejšiu X7, ktorá prakticky vychádza z limuzíny BMW radu 7, X5-ka si stále zachováva punc luxusného modelu a rozhodne na svojej kvalite či spracovaní neklesla.

Mário Šimovič/FonTech

V testovanej konfigurácii bolo napríklad prítomné elektrické dotváranie dverí, a to dokonca aj tých zadných. Veko kufra je delené na dve časti a vysoká nakladacia hrana sa dá elektronicky sklopiť, vďaka čomu vznikne úplne rovný priestor. Ak je auto na vzduchovom podvozku príliš vysoko, tak pomocou tlačidla v kufri si ho môžeš znížiť.

Mário Šimovič/FonTech

V interiéri nechýbajú masážne, ventilované a vyhrievané sedadlá či dokonca chladené/vyhrievané držiaky na nápoje. Interiér ďalej zdobia prémiové, no najmä lesklé materiály a puntičkári, ktorým vadia otlačky na prístrojovej doske, budú mať z tohto auta horor. Udržiavať všetko čisté a bez odtlačkov dá naozaj zabrať.

Mário Šimovič/FonTech

Najnovšiu generáciu infotainmentu iDrive 9. generácie už predstavovať nemusím. Tento systém je tu s nami už nejaký ten piatok a len sa zopakujem, že v tomto smere urobilo BMW azda najväčší pokrok spomedzi nemeckej prémiovej trojičky. Nechýba teda integrácia Apple CarPlay či Android Auto, herná konzola Game Console či obchod s aplikáciami.

Mário Šimovič/FonTech

Asistenčné systému fungovali ako vždy špičkovo. BMW je jednou z mála automobiliek, kde sa na asistenta jazdy na diaľnici môžeš naozaj spoľahnúť a nemusíš sa báť, že by to pri ostrejšej zákrute či horších poveternostných podmienkach zrazu vzdal.

Zhodnotenie

Faceliftované BMW X5 si stále zachováva črty vlajkovej lode. Ten, kto nepotrebuje až tak veľké SUV, akým je model X7, pri voľbe menšej X5 nepríde prakticky o nič, čo sa týka luxusu, prémiovosti a technológií.

Svedčí o tom aj cenovka, ktorá začína na sume zhruba 85 500 € za naftovú verziu. Plug-in hybrid potom štartuje na 96 500 €, čo rozhodne nie je málo. Priplatiť si za plug-in hybrid sa v tomto prípade ale naozaj oplatí. Dostaneš totiž auto s výkonom takmer 500 koní, od ktorého je výkonnejšie už len plnokrvné M-ko.

Zároveň ale s týmto plug-in hybridom dokážeš jazdiť úplne ekologicky a aj ekonomicky, nakoľko elektrina je ešte stále výhodnejšia ako benzín alebo nafta.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú