+Hrať za žraloka je obrovská zábava
+Čierny humor a komentár Chrisa Powella
+Regióny s rozdielnym zasadením
+Súboje s pravekými príšerami
-Nudné hlavné aj vedľajšie úlohy
-Občas na obrazovke zavládne chaos
-Treba dávkovať po menších častiach
Žraloky vo svete nemajú práve najlepšiu povesť. Negatívnu reputáciu začal budovať Steven Spielberg s legendárnym filmom Čeľuste a odvtedy to s morskými dravcami ide akosi dole vodou. Situácii veľmi nepomáhajú ani každoročné správy o žraločích útokoch na nič netušiacich dovolenkárov, zamyslel sa však niekto nad tým, že byť žralokom v dnešnej dobe vôbec nemusí byť jednoduché?
Ťažký život dravcov
Pozrite sa napríklad na nevinné mláďatko v novej hre Maneater od vývojárov zo štúdia Tripwire Interactive. Malý žralok pokojne odpočíval v bruchu svojej mamy. Potravy mal dostatok, matka sa o prídel živín starala požieraním ustráchaných plavcov, nebála sa však vyskočiť na breh či potopiť celú rybársku loď. Junior si žil bezstarostným nenarodeným životom, až kým ho z brucha v úvode hry nevyrezal sadistický rybár Scaly Pete so svojim ustráchaným synom.
Zabitie malého žraloka pre bezcitného lovca nepredstavovalo žiadnu výzvu, mladého predátora si preto poznačil nožom a pustil ho späť do nehostinného oceána. Zúbky však stihol vystrčiť aj novonarodený dravec, ktorý Petovi zanechal spomienku v podobe odhryznutej ruky. Dvojica si teda medzi sebou vybudovala nenávistné puto a práve tu sa začína krvavá cesta za pomstou osirelého žraloka, ktorý musí prežiť v nehostinnom oceáne a čeliť nástrahám prírody.
Už od prvých minút hry je jasné, že Maneater sa vôbec neberie vážne a je poctou béčkovým akčným filmom, ktoré miestami nápadne pripomína. Akokoľvek srdcervúco úvodná zápletka vyznieva, tvorcovia neustále brnkajú na humornú hráčsku strunu a celou hrou nenápadne apelujú na to, aby hráči jednoducho vypli hlavu a sústredili sa na nenáročnú podmorskú mäsiarčinu.
Najlepším dôkazom je sprievodný hlas známeho komika Chrisa Parnella (Rick and Morty), ktorý komentuje situácie na obrazovke a dodáva im jedinečný šmrnc. Maneater vďaka nemu získava originálny dokumentárny nádych, v ktorom sa dozviete množstvo zaujímavých informácií o správaní žralokov a podmorskom svete ako takom.
Suchý komentár Chrisa Parnella hre dáva dokumentárny šmrnc s dávkou čierneho humoru
Bonusom je, keď hlavný zvierací hrdina požiera rekreantov na nafukovačke a Parnell so stoickým kľudom hovorí o potravinovom reťazci v prírode. Podobných situácií je naprieč hrou niekoľko, čierny humor nie je novinke cudzí a vynikajúco dotvára jej atmosféru.
Need for Meat
Malý žralok to v oceáne nemá ľahké a nemôže si vyskočiť len tak na hocikoho. Hlavnou témou hry je predovšetkým evolúcia, požierať sa preto bude všetko, čo sa na obrazovke pohne.
V počiatočných fázach hry sú to predovšetkým bezbranné živočíchy v podobe korytnačiek a malých rýb, s naberaním veľkosti si žraločí hrdina čoskoro trúfne aj na šťuky či aligátory, ktoré už svoju kožu nepredávajú tak lacno.
Odmenou za zožraných nepriateľov sú živiny potrebné na ďalší vývin. Rásť sa bude rýchlo a do pekelne veľkých rozmerov, keďže maličký žralok ku koncu hry meria skoro deväť metrov. K dispozícii sú štyri evolučné štádiá, v tom poslednom už žraločí hrdina vďaka úpravám orgánov a zovňajšku vyzerá ako zmutovaný sci-fi predátor, ktorý by bez problémov mohol trhať korisť v béčkových hororoch.
V prvých evolučných fázach ešte žralok vyzerá celkom reálne, neskôr už sú vylepšenia hodne úsmevné a môžete jeho telo obaliť skostnatenou zbrojou, elektrickými výbojmi či schopnosťou otráviť všetkých vo svojom okolí. Do pokročilej vývojovej fázy sa dostanete po 10 až 15 hodinách, všetko záleží od frekvencie príjmu potravy.
Z malého predátora sa čoskoro stane hrôzostrašný megadolon
Živiny sú rozdelené do niekoľkých kategórií, postupne je vďaka nim možné vylepšovať napríklad čeľusť, plutvy, aj vnútorné orgány. To má priamy vplyv na rýchlosť pohybu pod vodou, výšku výskoku aj poškodenie nepriateľov, ktorých mimochodom môžete v čeľustiach aj efektne roztrhať.
Hra ponúka jednoduchý RPG systém rozvetvený do troch hlavných stromov, je teda len na hráčovi, či zo smrtiaceho predátora spraví rýchleho zabijaka alebo odolné monštrum schopné preraziť trup lode.
Objavuj a panuj
Herná mapa je rozdelená na sedem jedinečných regiónov, každý z nich je špecifický iným ekosystémom aj korisťou. V bažinatej oblasti môžete očakávať aligátorov, pri slnečných plážach zasa hromady turistov nachystaných na hostinu. V každej oblasti je navyše nachystaný aj obrovský predátor, ktorého možno na férovku vyzvať plnením zadaných úloh. Trúfnuť si tak môžete napríklad na gigantického žraloka, smrtiacu barakudu či odolnú bielu veľrybu.
Práve tu narážame na asi najväčší problém hry, ktorý predstavujú nezáživné hlavné i vedľajšie misie. Zožer desiatich civilistov, zabi päť aligátorov či potop loď s posádkou. Drvivú väčšinu zadaní tvoria generické úlohy a napredovanie v hre sa už po chvíli stáva veľmi jednotvárnym. Je síce pravda, že odmeny sú väčšinou hodné investovaného času, v tomto smere však tvorcovia mohli byť podstatne originálnejší.
Súboje pod vodou sú spravidla dynamické a spočiatku pôsobia nevyspytateľne, po čase však hráč rýchlo zistí, že namiesto zbesilého naháňania sa za korisťou a plánovania premyslenej taktiky stačí počkať na vhodnú situáciu, uhnúť sa v správny čas a ubrať protivníkovi masívnu časť života.
Na výber je sedem jedinečných lokalít s množstvom zberateľných bonusov
Kameru je možné uzamknúť na konkrétneho nepriateľa, čo je prakticky nevyhnutnosťou, keďže pohľad pri súbojoch občas skáče poriadne chaoticky a hráč nestíha registrovať, čo sa okolo neho vlastne deje. To platí aj pri bezhlavom požieraní civilistov a súbojoch v krvou nasiaknutej vode, kedy občas žraloka cez všetku krv a zanechanú spúšť na obrazovke vôbec nevidieť.
Maneater vo veľkom spolieha nielen na požieranie všetkého živého, ale tiež na objavovanie prostredia, v ktorom je možné nájsť množstvo zberateľných predmetov poskytujúcich evolučné bonusy.
Potopené debny s výživou vedia citeľne zrýchliť vývoj, zatiaľ čo tzv. landmarky odomykajú sety s cennými špeciálnymi schopnosťami. Pre odomknutie celého setu je potrebné vyzbierať ich všetky v danom regióne, čo môže byť po čase celkom otravné, keďže celkovo ich je v hre viac než 60.
Prečítaj si tiež
Najočakávanejšia hra roka aj návrat legendy. Toto sú najdôležitejšie hry, ktoré vychádzajú v júni
Bonusy nie je možné vyzbierať okamžite, mnohé z nich sú dostupné až po získaní určitej úrovne či potrebného zdokonalenia, do oblastí je preto potrebné postupne sa vracať. K dispozícii je našťastie aj možnosť rýchleho cestovania, ktorú odomknete po objavení kľúčových bodov na mape.
K najzábavnejším stránkam hry bezpochyby patrí požieranie bezbranných civilistov, ktorých možno prekvapiť nielen vo vode, ale tiež na súši. Krvavé jatky pri piesočných plážach majú jedinečné čaro a je až zarážajúce, že s nápadom zahrať si za krvilačného brutálneho žraloka sa v hernom svete stretávame až tak neskoro.
Súboje s bossmi sú zábavné, treba si však chvíľu zvykať na ovládanie
Nemilosrdné požieranie dovolenkárov však neprichádza bez odozvy a na pomoc sú po čase privolaní lovci žralokov. Ich počet a sila záleží na spúšti, ktorú za sebou hráč zanechá, „wanted“ systém je podobný tomu z GTA. Čím drzejší hráč je, tým väčšiemu počtu nepriateľských rybárov postupne čelí. Odmenou za totálny masaker sú legendárni rybári s charakterom bossov, ktorých je však pri troche šťastia možné zabiť okamžite aj bez toho, aby bolo potrebné likvidovať ich sprievod.
Systém ovládania je predovšetkým pri skákaní nad vodou a požieraní nepriateľských posádok z lodí spočiatku trocha ťažkopádny a treba ho dostať do prstov, nepoteší ani kamera pod vodou, ktorá je pri súbojoch miestami naozaj chaotická. V zásade však nejde o žiadne kritické prešľapy, ktoré by kazili inak výbornú hrateľnosť.
Prekvapivá krvavá zábava
Žraločí Maneater do herných vôd priplával pomerne potichu a málokto očakával, že pôjde o niečo viac ako typickú béčkovú hru. Skeptici mali v podstate pravdu. Maneater pripomína akčné zlátaniny ako Žralokonádo či Mega Shark Versus Giant Octopus, čo však nutne neznamená, že aj napriek dávke absurdity sa pri hre kráľovsky nezabavíte.
Podobne ako zmienené filmy sa aj Maneater pre mnohých fanúšikov stane obľúbeným guilty pleasure kúskom, ktorý parádne poslúži na vypnutie po náročnom dni. Komentár Chrisa Powella, čierny humor, zábavné terorizovanie pláží a trhanie na kusy všetkého živého, sú veľkými lákladlami novej hry. Škoda len generických úloh, ktoré po chvíli prestanú baviť.
Hru na recenziu poskytla spoločnosť Comgad a recenzovaná bola na platforme PS4 Pro.
Čítajte viac z kategórie: Hry
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Legendárny DOOM je späť v najlepšej forme. Takúto brutalitu len tak niekde nezažiješ (RECENZIA)
Konečne sme sa dočkali. Nová Mafia predviedla svoju hrateľnosť v oficiálnom traileri
Nemožné sa stalo skutočnosťou. Jedna z najlepších akčných sci-fi hier mieri na PlayStation
Blesk z jasného neba. GTA VI ma nový trailer, ukazuje návrat do Vice City (VIDEO)
Šialená budúcnosť Assassin’s Creed. Ubisoft chystá až 9 hier, niektoré vyzerajú brutálne dobre
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slovensko má nového milionára: Od rozprávkových 120 miliónov ho delilo jedno číslo
Druhým príjmom si môžeš aj uškodiť: Zarábať popri práci neznamená mať peniaze len na vlastné výdavky (ODBORNÍK)
Smrteľná hubová infekcia ohrozuje Európu: „Skutočnosť je už dosť desivá,“ varujú odborníci
Pracovná revolúcia: Skupine Slovákov chcú politici pridať 12 dní dovolenky
Obľúbená dovolenková destinácia Slovákov končí s nedeľným predajom. Vieme, ako budú prevádzky fungovať
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Sovietom vybuchovali reaktory, americké nevedeli plávať. Príbeh, ako Rusi pomocou USA zabili najväčšiu jadrovú ponorku
- Vedci ostali v nemom úžase. Objavili unikátny proces, ktorý z olova vytvára zlato
- Nič také doteraz neexistovalo. Američania aktivovali zariadenie, ktoré navždy zmení jadrovú energiu
- Najslávnejšia veta vznikla náhodou. Gladiátor má 25 rokov, prvý nápad by nikdy neprerazil
- Ľudia pri ňom odchádzali z kina. Desivý horor ide do finále, najhoršie ešte len príde (VIDEO)
-
- Vedci ostali v nemom úžase. Objavili unikátny proces, ktorý z olova vytvára zlato
- Ľudia pri ňom odchádzali z kina. Desivý horor ide do finále, najhoršie ešte len príde (VIDEO)
- Najslávnejšia veta vznikla náhodou. Gladiátor má 25 rokov, prvý nápad by nikdy neprerazil
- Nič také doteraz neexistovalo. Američania aktivovali zariadenie, ktoré navždy zmení jadrovú energiu
- Star Wars a Duna na steroidoch. Veľkolepý sci-fi seriál sa predstavil v novej ukážke
-
- Vedci našli skrytý trik, ako obnoviť zrak. Takéto niečo by ti nikdy nenapadlo
- ČERNÁK pobláznil Slovákov. Netflix však ponúka ešte niečo omnoho lepšie
- Našli artefakt starý 80 000 rokov. Odhalil, že o minulosti ľudstva sme sa totálne mýlili
- Robí si na ňu zálusk NATO aj Ukrajina. Sused Ruska má novú kamikadze zbraň na obranu štátu
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
V európskej krajine došlo k výbuchu skladu. Úrady varujú ľudí pred jedovatým oblakom
Slováci kupujú jazdenky rýchlejšie. Pozri sa, ktoré miznú zo stránok ako prvé
Ministerstvo dopravy uzavrie zmluvu za vyše 6 miliónov eur. Dostane úplne nový systém
Slovensko riskuje zlyhanie aj energetickú nestabilitu. Riziko závislosti rastie
Vedci vytvorili betón z moču. Môže nahradiť pieskovec aj cement
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slovensko má nového milionára: Od rozprávkových 120 miliónov ho delilo jedno číslo
Druhým príjmom si môžeš aj uškodiť: Zarábať popri práci neznamená mať peniaze len na vlastné výdavky (ODBORNÍK)
Smrteľná hubová infekcia ohrozuje Európu: „Skutočnosť je už dosť desivá,“ varujú odborníci
Pracovná revolúcia: Skupine Slovákov chcú politici pridať 12 dní dovolenky
Obľúbená dovolenková destinácia Slovákov končí s nedeľným predajom. Vieme, ako budú prevádzky fungovať
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené