Vrátiť sa do kina po dvoch rokoch na film od Marvelu bolo magické. Najväčšia továreň na komiksové hity nás síce medzičasom zásobovala originálnymi seriálmi ako WandaVision alebo The Falcon and the Winter Soldier, ale spojenie kina s Marvelom má jednoducho svoje čaro. Novinka Black Widow naplno odštartovala 4. fázu Marvel Cinematic Universe, ale najskôr za sebou musela zavrieť niekoľko otvorených dvier.

Film je poňatý pomerne netradične, výrazne inakšie, než predošlé snímky od Marvelu, a predsa s nimi zdieľa až priveľa očakávaných prvkov. Black Widow preto spadá do koša mierne nadpriemerných komiksov namiesto toho, aby sa rozlúčila s postavou vo veľkom štýle a ponúkla niečo originálnejšie.

TMDB.org

Režisérka Cate Shortland sa drží zaužívaných formuliek akcia-hlášky-prepojenie filmov-veľké finále, čo vo svojej podstate funguje aj tentokrát, ale rozohraná partia mohla z látky vyťažiť ďaleko viac emócií. Na Logana, ktorý bol takisto labuťou piesňou ikonickej postavy, sa síce Čierna Vdova nechytá, ale mohla by. Práve to je na tom celom najsmutnejšie.

Nová éra Marvel univerza

Black Widow bola pasovaná do úlohy spúšťacieho mechanizmu pre 4. fázu MCU aj napriek tomu, že postava Natashi Romanoff (Scarlett Johansson) zomrela vo filme Avengers: Endgame. Príbeh sa odohráva po udalostiach Captain America: Civil War, a tak sme sa konečne dozvedeli, čo sa stalo v toľkokrát spomínanej Budapešti aj to, prečo sú hrdinovia medzi filmami zaneprázdnení.

Herečka aj režisérka od začiatku prehlasovali, ako sa film bude uberať viac umeleckým smerom s podrobnejším rozborom vnútra postáv, čo do veľkej mieri splnili. Úvodná sekvencia zobrazujúca podlé praktiky verbovania malých dievčat do služieb bezcitného záporáka Dreykova (Ray Winstone) v sprievode skvelej melancholickej verzie skladby Smells Like Teen Spirit je vskutku prekvapivým a výborne pasujúcim počinom.

TMDB.org

Zobrazenie nešťastných osudov všetkých vdov, ktoré musia podstúpiť náročný výcvik a len pár z nich sa skutočne dožije jeho konca, bolo na Marvel pomerne odvážne, ale veľmi vítané rozhodnutie. Zničené životy agentiek pracujúcich pre chladnokrvného vodcu tak hrajú vo filme prvé husle spolu s vyobrazením Natashinej „rodiny“.

Prvá polovica filmu prináša ponurú atmosféru a len málo vtipu

Natasha Romanoff sa na začiatku filmu predstavuje spolu so svojou umelo vytvorenou rodinou. Ide o subjekty ruskej špionážnej siete s hlavou rodiny Alexeiom – Red Guardianom (David Harbour), jeho manželkou Melinou (Rachel Weisz) a mladšou sestrou Jelenou (Florence Pugh). Napohľad pokojný život v Americkom Ohiu ukrýva pod povrchom plnenie utajenej misie a po troch rokoch snaženia majú ruskí agenti splnené.

Udalosti spúšťajú reťazovú reakciu, ktorej výsledkom je útek rodiny z USA aj odovzdanie sesterskej dvojice do rúk Dreykova. Výcvik sestry v mladom veku rozdelí, aby ich o niekoľko rokov opäť spojil v boji za správnu vec.

YouTube (screenshot)

V prvej polovici filmu sa vsadilo na ponurejšiu atmosféru s pomalším tempom zameraným na dialógy postáv. Miestami sa ukáže aj komornejšia akcia, ktorá síce nie je nijak vybáčajúca zo zaužívaných koľají MCU, ale rozhodne je pozerateľná a to aj napriek pomerne častému strihu.

Po klasickej naháňačke na autách príde sesterský súboj, aby ukázal vyváženie síl obidvoch agentiek a zároveň pomyselne predal žezlo Black Widow ďalej.

Postavy sú využité naplno a herci zväčša excelujú

Florence Pugh ako Jelena predstavuje do istej miery opak Natashi Romanoff – s hravosťou zo seba súka jednu hlášku za druhou, svoje pocity dáva najavo otvorenejšie a vo svojej podstate je aj výraznejšou postavou. Scarlett Johansson má priestor na niekoľko replík aj akčných scén, no jej skutočná sila prichádza práve v emočne vypätých momentoch.

Herecké umenie ukázala už mnohokrát, naposledy v skvelých filmoch Marriage Story alebo Jojo Rabbit, a Black Widow nie je výnimkou. Do filmu vnáša potrebnú dávku uveriteľných prejavov a nádherne ilustruje, ako sa dá aj v komiksoch mieriť na city divákov. Chémia medzi sestrami funguje na výbornú a natáčanie si pochvaľovali aj samotné herečky.

TMDB.org

Od momentu, kedy sa vo filme opäť objaví postava Red Guardiana, sa film prehupne do vôd, ktoré všetci diváci už dobre poznajú. Snímka dostáva ten pravý humorný aspekt s množstvom skvelých vtipov aj narážok na predošlé filmy. Po stránke kadencie ani humornosti to síce nie je úroveň ako v Guardians of the Galaxy, ale gagy dokážu stále vyčariť úsmev na tvári.

Chvíľu po uvedení Red Guardiana sa znovuobjaví aj Rachel Weisz a jej Melina a (ne)tradičná rodina je opäť pokope. Melina je pomerne nevýrazná postava, vďaka čomu dáva priestor na vyniknutie ostatným členom rodinného tímu. Plní úlohu pomyselného tmelu, ktorý je pre príbeh rovnako podstatný, no nesnaží sa na seba zbytočne pútať pozornosť.

YouTube (screenshot)

Silné ženské protagonistky sú základom filmu, ktorý s nimi aj výborne pracuje a na jednej strane ich ukazuje ako nezlomné charaktery, aby vzápätí zaryl do živého a ukázal, že nie všetko je tak ružové, ako sa na prvý pohľad zdá. Snímka uviedla na jedno posedenie pomerne veľa nových postáv, ale našťastie dostala každá z nich kopec priestoru, aby sme si na všetky zvykli a nepôsobili len ako bábky.

Keď je antagonistom ťahané za nitky

Bábkou však je hlavný akčný antagonista Taskmaster. Nástup má síce solídny a rúško tajomstva, kedy o ňom nevieme prakticky nič, je hutné, no nedokáže naplniť očakávania, ktoré by sa od reálnej hrozby pre superhrdinov očakávali. Až na jeden výdatný súboj na moste toho neukáže veľa a keďže len vykonáva rozkazy niekoho iného, stráca sa výraznejší prvok motivácie.

Dreykov pritom ako mozog celej zlovestnej mašinérie sám o sebe funguje – jeho prehnitá duša sa v niektorých momentoch ukáže v celej svojej pekelnosti. Vysporiadanie sa s ním neurazí, no to je asi tak všetko.

YouTube (screenshot)

Black Widow sa svojím geopolitickým zasadením a voľbou antagonistu radí k menej epickým jazdám. Výrazne pripomína film Captain America: The Winter Soldier a poteší najmä fanúšikov hľadajúcich „reálnejšie“ stvárnenie života superhrdinov. Naše postavy bez superschopností toho prežijú viac, než bežný smrteľník, ale rovnako ako v prepálenom Rýchlo a zbesilo to filmu pridáva na výslednom tóne.

TMDB.org

Záver patrí už tradične veľkému akčnému finále s množstvom výbuchov, ktoré rovnako ako Dreykov neurazí, ale ani nenadchne. Niečo podobné sme už mohli vidieť v minulých snímkach a nejde tak o nič očarujúce, z čoho by sme padli na zadok. Netreba preto čakať žiadne „wow“ a nečakané momenty, aj keď film jeden výrazný plot twist predsa len ponúkne a príjemne prekvapí jeho retrospektívnym vyrozprávaním.

Zbohom, Natasha. Žezlo si predala so cťou

Marvel s novinkou Black Widow ukazuje, že má pre štvrtú fázu MCU opäť pripravené veľké veci. Plynulo mení postavy za pochodu, nadväzuje na zaužívané tradície, no zároveň neprináša veľa nového. Pokus o ponurejšie vyrozprávanie minulosti jednej z ikonických postáv funguje približne do polovice filmu, potom spadne do zabehnutých koľají humoru a akcie.

Scarlett Johansson tentokrát predviedla v rámci svojho pôsobenia v komiksových filmoch najľudskejší výkon plný skvelých emocionálnych scén, ktorej s prehľadom sekunduje nasledovníčka Florence Pugh s postavou Jeleny, aby so sebou do MCU vniesla prísľub svetlých zajtrajškov. Film teší sondou do duše hlavných charakterov a dlho sa drží v komornejšej rovine.

TMDB.org

Finále potom spadne do mierneho klišé, kedy dominujú veľké výbuchy a miestami aj obyčajnejšia akcia. Záporák Taskmaster sa, žiaľ, zaradí do horšej polovice antagonistov celej franšízy pre nevýraznosť a chýbajúcu motiváciu a počas celého filmu pôsobí len ako pravá ruka vyššej Dreykovej moci. Snímka je paradoxne zviazaná predošlými filmami z tretej fázy, takže akoby nechcela pôsobiť príliš inovátorsky.

Black Widow mohla byť odvážnejšia v drsnejšom prístupe k látke, no zároveň pôsobí celistvo a vo svojej podstate aj vyvážene z pohľadu osudovosť-akčná zábava. Rozhodne nejde o jeden z najlepších sólo filmov o superhrdinoch, ale úlohu spojovníku medzi udalosťami predošlými a tými, čo nás čakajú, spĺňa s relatívnou hravosťou. Potitulková čerešnička potom priamo nadväzuje na udalosti zo seriálu The Falcon and the Winter Soldier.

7/10