Česká republika spustila prvú verejnú vodíkovú stanicu. Za deň však naplní len zopár áut
Už aj Česká republika sa od 29. júna môže pochváliť tým, že disponuje verejnou vodíkovou čerpacou stanicou.
Do prevádzky ju uviedla spoločnosť Vítkovice, a.s., pričom celkové investície do vybudovania plničky sa vyšplhali do výšky 15 miliónov českých korún (606 000 €). Na tému upozornila spoločnosť Vítkovice, a.s. na svojom webe.
Prvá vodíková stanica v ČR
Prvá verejná vodíková stanica v Českej republike stojí pri vjazde do areálu Clinders Holding v Ostrave a zaberá zhruba 90 m2. Na tomto projekte sa okrem spoločnosti Vítkovice, a.s. podieľala aj skupina Cylinders Holding, ktorá dodala vysokotlakové nádoby, ale tiež spoločnosti ATP a Vítkovice IT Solutions.
Vodíkovú stanicu naplnila spoločnosť Messer Technogas. Jej výstavba od vydania stavebného povolenie trvala dva mesiace.

Ako ďalej píše Clinders Holding na svojom webe, stanica je určená výhradne pre osobné automobily s plniacim tlakom 700 barov a denne má k dispozícií 40 kg vodíka, čo znamená, že za deň dokáže naplniť vodíkom 8 až 10 áut. Pri zvýšení kapacity vysokotlakového zásobníku je možné dennú kapacitu rozšíriť na 40 áut.
„Plnička je zaujímavá pre firemné flotily a jednotlivých majiteľov osobných vozidiel. Ako ďalší krok plánujeme vybudovať väčšiu, už mnohonásobnú výplňovú stanicu,“ uviedol predseda predstavenstva spoločnosti Vítkovice Rodan Broskevič.
Samotná stanica sa skladá z troch hlavných prvkov: zásobníku s objemom 7,26 m3, kompresoru a výdajného stojanu. Čo sa týka technických parametrov, plnenie nádrže na 500 bar trvá zhruba 3 minúty, čo predstavuje 70 % nádrže. Zvyšných 30 %, respektíve kompresia na 700 bar trvá ďalších 50 minút.

Podľa spoločnosti však pri takýchto malých staniciach nie je rýchlosť plnenia ten najdôležitejší parameter. Za najpodstatnejšie považujú ekonomickosť prevádzky. Úspora energie totiž pri takomto pomalom plnení dosahuje až 70 %.
Plnička zatiaľ funguje v akomsi skúšobnom režime a „brány“ má otvorené v čase od 7:00 do 17:00. Bez ohľadu na veľkosť nádrže si majiteľ vodíkového auta môže na tejto plničke natankovať svojho „štvorkolesového miláčika“ za uvádzaciu cenu 100 € (2 500 českých korún). Plnička je tiež registrovaná v európskej sieti vodíkových staníc.
Vodíkové stanice na Slovensku
Na Slovensku sa prvú vodíkovú stanicu podarilo spustiť ešte vo februári tohto roku, pričom ju vybudovala súkromná spoločnosť za vlastné peniaze. Čerpacia stanica patriaca Messer Tatragas je prevádzkovaná v prenajatých priestoroch spoločnosti Slovnaft, ktorý má s výrobou vodíka dlhoročné skúsenosti.
Súkromná spoločnosť tak o pár dní predbehla aj ministra hospodárstva Richarda Sulíka, ktorý predstavil štátnu vodíkovú čerpaciu stanicu vybudovanú z eurofondov pre inovácie o pár dní neskôr. Tá štátna sa nachádza v Trnave disponuje plniacim tlakom 350 barov a prvé mesiace bude slúžiť výhradne na tankovanie dvojice prezentačných vodíkových elektromobilov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny

Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu

Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú

Tesla zhorela na celej čiare. Ak si chceš kúpiť jazdenku, týmto modelom sa oblúkom vyhni

Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Tesla sa v USA prepadla na dno, líder elektromobility má vážny problém
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
