Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Známy YouTube kanál Carwow proti sebe postavil šesticu najpopulárnejších elektrických SUV, ktoré si pomerili sily v dojazde do absolútneho vybitia.

KIA EV6, Ford Mustang Mach-E, Hyundai Ioniq 5, Škoda Enyaq, Audi Q4 e-tron, BMW iX3 – šesť elektrických SUV, ktoré si zmerali svoje sily v priamom porovnaní dojazdu.

Všetky elektromobily boli na začiatku testu nabité na 100 %, počas testu jazdili spoločne a vodiči sa v nich striedali, aby sa čo najviac znížil ľudský faktor, ktorý by mohol test ovplyvniť.

Rovnaké, no pritom tak odlišné autá

Väčšinu z testovaných modelov vo videu sme už dostali do rúk aj my v redakcii. Každý z nich nás ohromil niečím iným. Škoda s Enyaqom priniesla dokonalý elektromobil pre Slovákov.

Audi a model Q4 e-tron je aktuálne najdostupnejší prémiový elektromobil na našom trhu, Hyundai Ioniq 5 svojim dizajnom ohromuje kontroverzných Slovákov a Kia EV6 je napríklad (mimo ostatných špičkových vlastností) prvým kórejským elektromobilom, ktorý do Európy prináša matrixovú technológiu svetiel.

Ak ťa ale pri elektrickom aute zaujíma výhradne dojazd, porovnanie vo videu Carwow je zrejme to najpresnejšie, čoho sa môžeš držať.

Ideálna konfigurácia každého modelu

Každý testovaný elektromobil mal tú najideálnejšiu konfiguráciu zameranú na dojazd, no v rámci testu pozorovali recenzenti aj to, nakoľko sa jednotlivé modely priblížili dojazdu, ktorý udáva výrobca.

Carwow/YouTube/Screenshot

V tomto smere najlepšie dopadli modely Kia EV6 (439 km) a BMW iX3 (413 km), ktoré sa udávanému dojazdi priblížili na 91 %. Škoda Enyaq prešla 87 % z toho, čo udáva automobilka a auto zastavilo po 424 km.

NEPREHLIADNI
Vyžmýkali z nich posledné, veľký test dojazdu elektromobilov odhalil zaujímavé výsledky

Hyundai Ioniq 5 (381 km) a Ford Mustang Mach-E (366 km) sa dojazdu priblížili totožne na 83 %. Paradoxne najhoršie v teste dopadol najprémiovejší zástupca Audi Q4 e-tron, ktorý prešiel iba 376 km, no dojazdu, ktorý udáva výrobca, sa priblížil iba na 78 %.

Podobných testov pribúda čoraz viac

Spoločnosť AutoBest poriadne preverila schopnosti najdostupnejších elektromobilov na trhu. V rámci akcie EcoBest Challenge 2021 preverila dojazd najnovších elektromobilov na trhu a porovnala ho s udávanými hodnotami podľa WLTP. Viaceré modely veľmi milo prekvapili.

Elektromobil, ktorý sa naviac priblížil reálnym dojazdom tomu, ktorý uvádza metodika WLTP, je zároveň aj najlacnejším. Ide o Daciu Spring, ktorá sa WLTP dojazdu priblížila až na 98 % a v reálnych podmienkach sa jej tak podarilo prejsť 221 km.

Po zobrazení nulového dojazdu Spring prešiel ešte ďalších 31 km, čo je tiež pozoruhodný výkon. Pri tomto elektromobile sa tak nemusíš obávať toho, že by ťa niekde „nechal“.

Úplne najhoršie si viedol Citroen C4, ktorý v reálnych podmienkach prešiel takmer o 100 km menej, ako udáva metodika WLTP. S dojazdom 262 km sa jej priblížil iba na 74 % a po zdanlivom vybití prešiel ešte ďalších 18 km. Absolútne najviac prešiel po ukázaní nulového dojazdu Nissan Leaf, ktorý so zdanlivo prázdnou batériou dokázal prekonať ešte ďalších 37,8 km.

V zime je dojazd podstatne nižší

Elektromobil a chladné počasie nejdú príliš dokopy. Batérie cez zimu trpia – strácajú svoju kapacitu a elektrické autá tak majú v mrazoch podstatne nižší dojazd. Dôkazom toho je aj nedávny test nórskeho youtubera Bjørna Nylanda, ktorý sa detailne pozrel na rozdiely v spotrebe a dojazde Tesly Model 3.

Bjørn absolvoval rovnakú trasu v lete pri teplote 20 stupňov Celzia a v zime pri teplote tesne nad bodom mrazu. Na test použil jeden a ten istý Model 3, ktorý však bol pochopiteľne cez zimu obutý na zimných pneumatikách.

Trasu absolvoval v každom období dvakrát, najprv šiel konštantou rýchlosťou 90 km/h a neskôr celý úsek zopakoval pri rýchlosti 120 km/h. Rozdiel v dojazde medzi letom a zimou pri rýchlosti 90 km/h je takmer 100 km, čo je naozaj markantné.

Spotreba pri oboch meraných rýchlostiach bola v zime vyššia o zhruba 4 kWh/100 km. Pri rýchlosti 120 km/h bol zimný dojazd nižší o 50 km v porovnaní s tým letným.

Zimné „trápenie“ potvrdil aj test Slováka

Príklady zimnej spotreby ale poznáme aj zo Slovenska. Ľuboš sa venuje elektromobilite už od roku 2016. Ako exkluzívne prezradil redakcii FonTech.sk, aktuálne vlastní Teslu Model 3 Performance s výkonom 500 koní a udávaným dojazdom 500 km.

Aj hlavným hrdinom jeho zaujímavého testu dojazdu je teda Model 3, s ktorým má najazdených už vyše 75 000 km. Najazdené kilometre a vek batérie sa tiež podpísali na jej degradácii.

Ako nám povedal, snažil sa jazdiť konštantnými rýchlosťami, na diaľnici 110 km/h, na okreskách 90 km/h a v obci 55 km/h. Podmienky boli pre elektromobil naozaj ťažké, vonkajšia teplota sa pohybovala v rozmedzí od -1 do -5 stupňov Celzia a v aute sa viezli až 3 osoby, čo mu poriadne pridalo na hmotnosti.

Trasa do cieľa mala podľa navigácie dĺžku 389 km a pri štarte ukazoval Model 3 dojazd 465 km. Vzhľadom na naozaj ťažké podmienky pre elektromobil mu však Tesla 50 km pred cieľom hlásila dojazd iba 47 km, ku koncu teda jazdil skutočne na hrane.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú