Toto veľké lietadlo prekoná polovicu sveta bez emisií, vodík bude záchranou aj letectva
Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.
Inštitút leteckých technológií predstavil svoje plány na dekarbonizáciu komerčného letectva, ktoré je značným producentom emisií skleníkových plynov, informuje IFLScience. Lietadlo, ktoré predstavili, má dokázať na jednu nádrž obletieť až polovicu sveta a ako palivo použije vodík.
Avšak kým v prípade automobilov je vodík využívaný v rámci palivových článkov, kde ho priamo premieňajú na elektrickú energiu a vodu, v prípade lietadiel ho chcú spaľovať rovnako, ako klasické letecké palivo.
Na dobré sa čakať oplatí
Ako informuje projekt FlyZero a Inštitút leteckých technológií vo svojej tlačovej správe, ich lietadlo má uniesť až 279 pasažierov a na jedinú nádrž zvládne preletieť až neuveriteľných 9 000 km, pričom destinácie vzdialené cez 18 000 km zvládne dosiahnuť len pri jedinej zastávke.
Takýto diaľkový dosah značne prekračuje schopnosti dnešných dopravných lietadiel, tam však výhody vodíkového lietadla rozhodne nekončia a kľúčovou zmenou sú práve emisie, ktoré sú prakticky nulové.
Takouto redukciou emisií sa však nemôžu chváliť spoločnosti vyvíjajúce nadzvukové lietadlá, ktoré chcú oživiť slávu legendárneho Concorde a zrýchliť všetky lety o polovicu.
Celý stroj majú poháňať dva turbínové motory a jeho rozpätie krídiel dosiahne 54 metrov. Takéto lietadlo má zároveň poskytnúť potrebné schopnosti na to, aby nahradilo stroje, ktoré spolu v tomto odvetví produkujú až 93 % leteckých uhlíkových emisií.
Má aj vážne nevýhody
Pri všetkých tých výhodách sa však samozrejme nájdu aj nejaké tie mínusy, ktorými je napríklad fakt, že vodík musí byť v tomto prípade uskladnený v dobre izolovaných nádržiach a kryogenicky chladený na približne -250 °C.
Ďalším zásadným problémom je cena vodíka. Aj keď je jeho energetická hustota v porovnaní s klasickým leteckým palivom trojnásobná, jeho vysoká cena by mohla spôsobiť problémy a projekt sa spolieha na to, že sa do počiatku prevádzku táto cena zníži.
Zároveň je potrebný ekologicky vyprodukovaný vodík, ktorý je v dnešnej dobe skôr vzácny práve kvôli svojej vysokej cene. Bez neho však zníženie emisií možné nie je, rovnako ako je to aj v prípade elektromobilov, ktoré sú nabíjané elektrickou energiou z uholných elektrární – k istej redukcii emisií však dochádza aj v tomto prípade a to vďaka vysokej efektivite.
Tak skoro sa ich nedočkáme
Aj keď komerčné letectvo neprodukuje tak veľké množstvo emisií, ako pozemná automobilová doprava, je nutné tento problém riešiť. Navrhované vodíkové lietadlo sa však má dostať do prevádzky až uprostred nasledujúceho desaťročia, teda o približne 15 rokov.
O niečo skôr sa majú dostať do prevádzky vzducholode, ktorých sa ľudstvo vzdalo najmä po vodíkovej katastrofe vzducholode Hindenburg. Nové vzducholode však sľubujú oveľa vyššiu bezpečnosť, efektivitu a ponúkajú množstvo skutočne zaujímavých možností, pričom na mnohých trasách môžu úplne nahradiť lietadlá.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Google Mapy dostanú brutálnu novinku, toto prinesie
Autopilot Tesly môže byť čoskoro v každom aute. Prvá automobilka prejavila záujem
Spaľováky, traste sa. Dorazilo elektrické „Géčko” s gigantickou batériou, ktoré sa točí ako tank
Tesla sa odtrhla z reťaze. Z ničoho nič odhalila nový extrémne výkonný model
Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Tesla sa odtrhla z reťaze. Z ničoho nič odhalila nový extrémne výkonný model
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
- Volkswagen môže dať spaľovákom zbohom. Dostal sa k technológii, ktorá zmení jeho elektroautá
-
- Tesla sa odtrhla z reťaze. Z ničoho nič odhalila nový extrémne výkonný model
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Spaľováky, traste sa. Dorazilo elektrické „Géčko” s gigantickou batériou, ktoré sa točí ako tank
-
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Tesle padla sánka. Mercedes oficiálne spustil svoj sci-fi autopilot (+video)
- Nový Peugeot ma odrovnal. Tento elektromobil by som ale radšej mal ako spaľovák
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
Škoda ukázala budúcnosť. Česká automobilka odhalila nové auto v ikonickej hernej sérii
Aktuálne: Zakázali jednu z najväčších sociálnych sietí
Europoslanci odobrili zníženie objemu obalov a ich recykláciu
Z Boeingu s 200 ľuďmi na palube sa dymilo, japonská aerolínia ho evakuovala
Už ich vidí úplne každý. Windows 11 pridal reklamy na najotravnejšie miesto (+ako ich vypneš)
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené