Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
Používanie mobilného telefónu počas jazdy patrí medzi najväčšie bezpečnostné riziká na cestách a slovenská polícia ho pokutuje až do výšky 300 eur. O nebezpečenstve mobilu za volantom dnes vie takmer každý vodič, no menej sa hovorí o probléme, ktorý môže byť v praxi ešte závažnejší. V posledných rokov sa do popredia dostáva nebezpečné ovládanie dotykových displejov v moderných autách počas jazdy.
Kým držanie mobilu je jasne zakázané a kontrolované, veľké obrazovky zabudované v palubných doskách sa stali bežnou súčasťou nových vozidiel.
Automobilky cez ne sústredili množstvo funkcií, od klimatizácie, vyhrievania sedadiel, nastavenia svetiel až po navigáciu či multimédiá. Výsledkom je, že vodič často namiesto cesty sleduje obrazovku a preklikáva sa cez viaceré menu. Na rozdiel od klasických tlačidiel či otočných ovládačov displeje neposkytujú žiadnu hmatovú spätnú väzbu. To znamená, že vodič musí nevyhnutne odvrátiť zrak z vozovky.
V autách rastie nový problém, polícia ho ignoruje
Ako informoval portál autoviny.sk, štúdie i praktické testy potvrdzujú, že takáto činnosť je pre bezpečnosť minimálne tak nebezpečná ako telefonovanie bez handsfree. Švédsky magazín Vi Bilägare ešte v roku 2022 porovnal staršie Volvo V70 s mechanickými ovládačmi a viacero moderných áut s veľkými displejmi. Pri rýchlosti 110 km/h zvládol vodič vo Volve všetky úkony za približne 10 sekúnd, počas ktorých auto prešlo 300 metrov.
V elektromobile MG Marvel R mu však rovnaké úkony zabrali až 45 sekúnd. Vozidlo sa tak rútilo po ceste „naslepo“ viac než 1,4 kilometra. Ani ostatné modely nedopadli o veľa lepšie a výsledky ukázali, že staršie riešenia s klasickými tlačidlami boli paradoxne bezpečnejšie.
Na základe podobných zistení sa výskumníci z Nórska či Veľkej Británie pustili do detailnejšieho skúmania. Organizácia SINTEF namerala, že nastavenie teploty na displeji zaberie priemerne 3,5 sekundy, zmena stanice rádia až 11 sekúnd a zadanie adresy do navigácie neuveriteľných 16 sekúnd. Britské laboratórium TRL dokonca upozornilo, že reakčný čas vodiča používajúceho displej môže byť horší než u človeka, ktorý šoféruje s miernym množstvom alkoholu v krvi.
Európske automobilky čelia novému tlaku
Ako sme informovali v tomto článku, na kritiku reagovala aj bezpečnostná organizácia Euro NCAP. Od roku 2025 už žiadne auto nezíska plný počet hviezdičiek, ak jeho základné funkcie smerovky, stierače či svetlá nebudú dostupné cez fyzické tlačidlá.
Tento krok donútil automobilky prehodnotiť prístup. Volkswagen, Hyundai či Porsche už ohlásili návrat ku klasickým ovládačom a zároveň pracujú na alternatívach, ako je hlasové ovládanie, ktoré by mohlo aspoň časť rizík eliminovať.
Zatiaľ čo polícia môže vodiča okamžite pokutovať za mobil v ruke, neexistuje žiadna sankcia za rozptyľovanie sa zabudovaným displejom. A práve to je problém. Realita totiž ukazuje, že dlhé minúty strávené pred obrazovkou môžu byť ešte nebezpečnejšie než rýchly telefonát. Ak chceme, aby sa jazda stala bezpečnejšou, bude potrebné sa na tento paradox v budúcnosti pozrieť rovnako prísne, ako na používanie mobilu za volantom.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Cenou podlezú magickú hranicu. Stellantis plánuje vyrábať lacné elektromobily
Video: Bizarný „kolotoč” vyrába elektrinu za polovicu ceny. Investuje do neho aj Bill Gates
Elektromobily predávajú o 50 % lacnejšie. Číňania spúšťajú cenovú vojnu, analytik varuje pred následkami
Tesla Y dostáva tvrdú konkurenciu. Nové SUV Mazda EZ-60 stavia na gigantický displej a šokujúcu cenu
Investujeme na istotu: Európska únia daruje Afrike obrovské peniaze, chce aby sa stala energetickým lídrom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Na tanieroch Slovákov chýba kľúčový minerál. Jeho nedostatok stojí za tisíckami predčasných úmrtí
SHMÚ vydalo výstrahy pre viaceré okresy: Na Slovensko príde sneženie už dnes v noci
Slováci riskujú 300 eur aj vodičák. V kolónach a pri státí na červenej si krátia čas činnosťou, ktorú zákon zakazuje
Tragédia na východe Slovenska: V oceliarňach zomrel zamestnanec
Vedci varujú pred obľúbeným spôsobom vykurovania: Štúdia odhalila skrytú hrozbu v tisícoch slovenských domácností
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Elektromobily predávajú o 50 % lacnejšie. Číňania spúšťajú cenovú vojnu, analytik varuje pred následkami
- Video: Bizarný „kolotoč” vyrába elektrinu za polovicu ceny. Investuje do neho aj Bill Gates
- Brusel pritvrdzuje: Vodiči dostanú novú povinnosť, o ktorej Slováci netušia. Nevyhnú sa jej ani staršie autá
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Zabudni na drahé servisy. Toto je TOP 5 najspoľahlivejších áut na Slovensku
-
- Brusel pritvrdzuje: Vodiči dostanú novú povinnosť, o ktorej Slováci netušia. Nevyhnú sa jej ani staršie autá
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Elektromobily predávajú o 50 % lacnejšie. Číňania spúšťajú cenovú vojnu, analytik varuje pred následkami
- Zabudni na drahé servisy. Toto je TOP 5 najspoľahlivejších áut na Slovensku
- Video: Bizarný „kolotoč” vyrába elektrinu za polovicu ceny. Investuje do neho aj Bill Gates
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Brusel pritvrdzuje: Vodiči dostanú novú povinnosť, o ktorej Slováci netušia. Nevyhnú sa jej ani staršie autá
- Zabudni na drahé servisy. Toto je TOP 5 najspoľahlivejších áut na Slovensku
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Nemecký automobilový priemysel sa rúca. Veľká mená prichádzajú o miliardy eur a tisíce pracovných miest
Estónsky veliteľ: Zostrelenie ruských stíhačiek by bolo strategickou chybou
Svet má nového lídra technologického trhu. Slávna spoločnosť presiahla hodnotu 500 miliárd dolárov
Slovenská ekonomika má veľký problém. Tradičné odvetvia čelia prelomovej transformácii, trh nestíha
Ďalšia prémiová TV stanica je pre Slovákov zadarmo. Ponúka HD kvalitu aj so slovenčinou
Susedia Slovenska chcú spoločne postaviť gigafabriky budúcnosti. Majú posilniť digitálnu suverenitu Európy
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP