Za volantom sa toho obávame všetci. Pokuty sú obrovským strašiakom azda každého vodiča. Za niektoré priestupky si musíme siahnuť do vrecka hlbšie, iné nás vyjdú za „drobné“. Takto to však nemusí ostať navždy. Portál Autoviny informuje, že v Nemecku sa zrodil naozaj prevratný nápad.

Nápad z dielne Nemcov

Jedna z najvplyvnejších odborových organizácií v Nemecku prišla s návrhom, ktorý by úplne zmenil dianie na cestách v štátoch Európskej únie. Nemecká policajná únia totiž navrhuje, aby kompetentní v Bruseli uvažovali o implementácii jednotných pokút za dopravné priestupky vo všetkých členských krajinách EÚ.

Predseda predstavenstva nemeckej policajnej únie Jochen Kopelke si myslí, že totožná výška pokút v rámci celej Európskej únie by pomohla zabezpečiť dôsledné dodržiavanie pravidiel cestnej premávky a zvýšiť bezpečnosť na cestách naprieč Európou. To by malo prispieť k hlavnému cieľu tejto iniciatívy, ktorým je zníženie počtu obetí dopravných nehôd na nulu.

Obrovské rozdiely

V súčasnosti existujú medzi krajinami EÚ značné rozdiely v systéme pokút a ich tarifami. Autoviny uvádzajú, že napríklad za nezapnutý bezpečnostný pás môže vodič v Poľsku zaplatiť iba 25 eur, zatiaľ čo v Grécku až 350 eur. Niektoré krajiny, ako Fínsko, Dánsko a Švajčiarsko, dokonca uplatňujú systém, kde sa výška pokuty odvíja od príjmu páchateľa.

Zatiaľ nie je jasné, ako by mala únia pristúpiť k vyrubovaniu výšky pokút, keďže v niektorých prípadoch sú rozdiely ozaj veľké. Ďalším príkladom môže byť jazda s neodhrnutým snehom na karosérii. Kým na Slovensku sa pokuta za tento priestupok pohybuje na úrovni 60 eur, v Rakúsku by si mohol zacvakať až 5 000 eur.

Mário Šimovič/FonTech

Bol už predložený

Zavedenie jednotných pokút by značne uľahčilo vodičom orientáciu v pravidlách cestnej premávky v rámci tej danej krajiny, ktorou prechádzajú. Znížilo by to chaos na cestách, lenže keď je raz človek poctivý, nemusí si študovať elementárne pravidlá ako sú rozsvietené svetlá či zapnutý bezpečnostný pás.

Návrh na vytvorenie jednotného systému pokút už bol predložený štátnym štruktúram a vedeniu Európskej únie. Nový systém by mal zohľadňovať nielen závažnosť priestupku, ale aj špecifické podmienky v jednotlivých krajinách. Hoci návrh ešte čaká na širšiu diskusiu a schválenie, už teraz je zrejmé, že by mohol výrazne ovplyvniť situáciu miliónov vodičov v Európskej únii.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú