Najnovšia štúdia nemeckého Centra pre automobilový management (CAM) zobrazuje, koľko automobilov v USA bolo neplánovane zvolávaných do servisu za minulý a aktuálny rok. Ukazuje tak obrovský nárast poruchovosti, ktorá každým rokom dosahuje vyššiu úroveň. Na štúdiu v našich končinách upozornil portál Autoforum.cz.

Miera poruchovosti rastie, automobilky musia zvolávať do servisu častejšie

Nemecké Centrum pre automobilový management zmapovalo vývoj neplánovaných návštev servisu automobilov v USA, ktorý poukazuje na obrovský nárast chybovosti a potreby zvolávacích akcií u niektorých automobiliek. Okrem toho však odhaľuje aj iné zaujímavé súvislosti.

Podľa štatistík bolo od začiatku minulého do prvej polovice tohto v USA neplánovane stiahnutých do servisu až 55 miliónov automobilov. Miera stiahnutých vozidiel sa pritom dostala na úroveň 219 % za minulý a 266 % za aktuálny rok, čo znamená, že v tomto období bolo približne 2,5-krát viac vozidiel neplánovane zvolaných do servisu než predaných. Inak povedané, na každé predané auto pripadá okolo 2,5 vozidiel, ktoré boli stiahnuté do servisu.

Čo sa jednotlivých automobiliek týka, v roku 2019 na tom boli najhoršie Subaru, Volkswagen či Mercedes, avšak tento rok v miere stiahnutých vozidiel jednoznačne kraľujú japonské automobilky Toyota, Nissan a Honda, čo je spôsobené najmä problémami s airbagmi Takata.

Zobraziť celú galériu (1)
Vývoj miery zvolávania vozidiel do servisu za rok 2019 a prvú polovicu roka 2020 u jednotlivých automobiliek / Zdroj: CAM

Podľa autora štúdie Stefana Bratzela je však na vine hlavne obrovské množstvo regulácií, kvôli ktorým musia automobilky meniť špecifické komponenty oveľa častejšie, než je potrebné.

Príčinou je tiež stále väčší a rýchlejší rozmach elektrifikácie vozidiel, ktorého obeťou je práve aj zvýšenie ich poruchovosti. Automobilky tak často nemajú čas nové veci otestovať tak dôkladne a niektoré chyby sa objavujú často až u zákazníka.

Až príliš dobrý výsledok Tesly

Zaujímavým je však až príliš lichotivý výsledok americkej Tesly, ktorej miera zvolávania dosiahla iba 17 % za minulý a 35 % za aktuálny rok. To je v priamom kontraste s množstvom problémov s elektromobilmi výrobcu, o ktorých počúvame celkom často či iných štúdií, podľa ktorých sa v oblasti kvality pohybuje Muskova automobilka na spodku rebríčka.

Možným dôvodom tak dobrého výsledku však môže byť fakt, že Tesla niektoré problémy jednoducho ignoruje a vozidlá do servisu sama nezvoláva, pričom príkladom je aj vážny konštrukčný problém s odpadávaním nárazníkov, ktorý automobilka už dlhšiu dobu odmieta riešiť.

Tesla tiež často opravuje niektoré problémy na diaľku prostredníctvom softvérových aktualizácií a nezvoláva vozidlá do servisu, pričom tieto zákroky sa do štatistík nezapočítavajú.

V konečnom dôsledku tak výsledky štúdie poukazujú aj na istú zodpovednosť výrobcov ako Toyota či Nissan a ich snahu riešiť známe problémy svojich vozidiel kolektívne. V prípade Tesly len potvrdzuje istú aroganciu, s akou automobilka ku niektorým problémom svojich elektromobilov pristupuje.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú