Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Spoločnosť Lockheed Martin v spolupráci s armádou USA vyvíja jedinečnú verziu F-16, ktorá dokáže lietať pomocou umelej inteligencie, informuje Interesting Engineering. Ako ďalej v tlačovej správe vysvetľuje Lockheed Martin, v poslednom teste dokázala experimentálna stíhačka X-62A VISTA letieť pomocou umelej inteligencie až vyše 17 hodín.

Ľahšie cvičenie pilotov

Nasadenie v boji sa umelá inteligencia, aspoň v prípade stíhačiek, tak skoro pre ich nesmiernu komplexnosť nedočká, avšak svoje využitie nachádza už teraz. X-62A VISTA má totiž ohromný potenciál ako cvičná stíhačka pre výcvik nových pilotov, keďže je pomocou nich možné simulovať letové podmienky hneď niekoľkých rôznych strojov. Výcvik pilotov je náročný a keďže sú stíhačky komplikované a drahé, ich vyhradenie na výcvik je často nesmierne nákladné.

X-62A je upravenou stíhačkou F-16D, ktorá je, okrem iného, vybavená simulačným systémom VISTA (VSS) či systémom SACS pre autonómne riadenie simulácie. Počítač EMC2, známy tiež ako „Einsteinova krabička“, zabezpečuje zdieľanie dát medzi jednotlivými systémami, pričom za jeho vývojom a prevádzkou stojí špecializovaná skupina Skunk Works, ktorá je súčasťou firmy Lockheed Martin a má na konte vývoj niekoľkých legendárnych strojov, ako je napríklad SR-71 Blackbird.

Jaroslav Novák/TASR

Stíhačka je navyše vybavená špičkovými snímačmi a tiež tabletovými displejmi pre pilota, vďaka ktorým je výcvik na nej nesmierne efektívny.

Firma je navyše schopná s vývojom napredovať neuveriteľne rýchlo, keďže dokáže rezko upravovať softvér pre potreby ďalších testov. Pomôže však nielen vo výcviku nových pilotov, ale tiež v armádnej revolúcii, akú ľudstvo ešte nevidelo.

Jeden experiment za druhým

Spojené štáty majú vo svojich radách hneď niekoľko experimentálnych leteckých strojov, pričom okrem umelej inteligencie testujú aj tiché prekonávanie zvukovej bariéry pomocou lietadla X-59, za ktorým stojí NASA. Spolu s Boeingom zase NASA vyvíja nové dopravné lietadlo, ktoré má vďaka špičkovému dizajnu krídiel dosiahnuť až o 30 % nižšiu spotrebu paliva a teda tiež produkciu emisií.

Stíhačky bez pilotov

Z dlhodobého hľadiska je aplikácia umelej inteligencie v armáde jasná a jedným z hlavných cieľov je úplne nahradenie pilotov umelou inteligenciou.

Takéto stroje môžu mať hneď niekoľko zásadných výhod, keďže nepotrebujú niektoré systémy a priestor pre ľudí, armáda šetrí čas a financie na výcviku a navyše môže stíhačka s umelou inteligenciou operovať oveľa dlhšie a potenciálne aj presnejšie.

BaykarTech

Takáto technológia je síce problematická z morálneho hľadiska, napriek tomu na nej pracuje hneď niekoľko krajín a okrem USA má zrejme prvú autonómnu stíhačku Turecku. Stíhačka Kizilelma je vyrobená spoločnosťou Baykar, ktorá je známa dronmi Bayraktar úspešnými na Ukrajine, avšak o umelej inteligencii veľmi hovoriť nemôžeme. Jedná sa o drony, ktoré budú diaľkovo ovládané – napriek tomu môže ísť o obrovskú výhodu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú