Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Je tomu len pár mesiacov, čo sa na svetlo sveta dostali informácie o úniku osobných údajov desiatok miliónov používateľov Facebooku. Tie boli predávané tretím stranám, najmä spoločnosti Cambridge Analytica. Najväčšia sociálna sieť sveta opäť vystavila osobné údaje ľudí do nebezpečnej situácie, a to vďaka kvízovým aplikáciám od spoločnosti Social Sweethearts. 

Únik citlivých informácií o desiatkach miliónoch používateľov Facebooku spôsobil na jar tohto roku veľký rozruch a mal ďalekosiahle následky. Celý svet obrátil svoju pozornosť na Marka Zuckerberga a jeho sociálnu sieť, ktorá bola pod drobnohľadom úradov. V reakcii na vzniknutú situáciu prehodnotila ochranu osobných údajov aj Európska únia, ktorý vydala novú legislatívu, známu tiež ako GDPR.

Facebook si opäť zavaril

Na posúvanie informácií o používateľoch Facebooku reagovali aj mnohé svetové osobnosti, medzi ktorými bol tiež CEO Apple, Tim Cook, či jeho bývalý spoluzakladateľ, Steve Wozniak. Šéf najväčšej sociálnej siete bol taktiež podrobený detailnému vyšetrovaniu. Postupom času však všetko utíchlo, no teraz sa vynorili ďalšie správy, ktoré prezrádzajú skutočnosť, že osobné údaje ľudí na Facebooku boli opäť ohrozené. Vinníkom tejto situácie má byť nemecká spoločnosť Social Sweethears, ktoré distribuovala kvízové aplikácie a mesačne mala až 120 miliónov používateľov.

Tento problém dal do pozornosti hacker Inti De Ceukelaire, ktorý pre portál Medium popísal ako fungoval proces zbierania informácií. Podľa neho boli v kvízoch spomínanej spoločnosti ukladané mená, dátumy narodenia, fotografie a zoznam priateľov používateľov do JavaScript súborov, ktoré sa mohli po celý čas dostať do nesprávnych rúk.

Samotná spoločnosť Social Sweethearts ale nepriznala akúkoľvek možnosť úniku osobných údajov používateľov. Facebook však mal chybu napraviť ešte v júni pomocou programu „Data Abuse Bounty“. Ten bol spustený v apríli po odhalení predošlého škandálu.

Nenechaj si ujsť
Facebook opäť skúša ľudí. Messenger bude zobrazovať ešte viac reklám

Našťastie sa nedokázalo, aby boli údaje 120 miliónov používateľov vystavené tretím stranám. Napriek tomu však opäť vznikajú pochybnosti o bezpečnosti údajov na Facebooku a v jeho aplikáciách, ktoré vyvíjajú iné spoločnosti.

Kvízové testy od Social Sweethearts totiž môžu byť len jednými z mnohých prípadov, kedy boli osobné informácie ľudí ohrozené. Pri vyšetrovaní mal Facebook odstaviť vyše 200 ohrozujúcich aplikácií. Snaha spoločnosti eliminovať čo najviac potencionálnych hrozieb už po vzniknutých škandáloch len ťažko napráva jej povesť.

Používatelia pocítili, že informácie o nich a ich priateľoch nie sú v bezpečí ani v rukách Facebooku, ani pri používaní aplikácií tretích strán. Mark Zuckerberg však všetkých ubezpečil, že jeho spoločnosť spraví zásadné zmeny, aby získala späť dôveru ľudí. Slová mnohým iba nestačia.

Ohrozenie osobných údajov v kvízových aplikáciách je tak len ďalším dôkazom toho, že sa má Facebook ešte v čom zlepšovať a potrvá nejaký čas, kým mu budú môcť používatelia opäť veriť.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú