Emisie v doprave Európskej únie za posledných dvanásť rokov nepodliehajú očakávanému zníženiu, upozornil Európsky dvor audítorov. Hoci EÚ stanovila ambiciózny plán dosiahnuť nulové emisie oxidu uhličitého v osobnej doprave do roku 2035, skutočnosť odporuje tomuto cieľu.

Základným faktorom, ktorý bráni klesaniu emisií, je nárast počtu áut a ich zvyšujúca sa hmotnosť, upozornila verejnoprávna RTVS.

Musíme si dať dole rúžové okuliare

Osobné automobily sú vinníkmi polovice emisií CO2 v doprave. Analytik Radovan Potočár zdôraznil, že rozdiel medzi emisiami meranými v laboratórnych podmienkach a reálnymi emisiami na cestách je výrazný. V prípade naftových motorov emisie prakticky neklesli, zatiaľ čo benzínové motory zaznamenali len mierne zlepšenie.

Bing Image Creator

Na Slovensku sa emisie v doprave od roku 1990 zvýšili približne o desať percent. Dôvodom sú predovšetkým starnúce vozidlá a nedostatočná podpora pre nákup elektromobilov. Trend veľkých a ťažkých áut, konkrétne SUV, tiež prispieva k vyššej spotrebe.

Riešenie vidia úplne inde

Motoristický novinár Václav Lipavský zdôrazňuje, že legislatíva musí podporovať výrobu, predaj a nákup ľahších áut bez ohľadu na typ pohonu. Elektromobilita síce na Slovensku stále zaostáva, no odborníci zdôrazňujú potrebu rozvíjať aj iné formy dopravy.

Preto potrebujeme investovať aj do rozvoja železničnej infraštruktúry, ktorú sme dlhé roky a desaťročia zanedbávali. Ľudia musia mať alternatívy,“ vyhlásil podľa RTVS europoslanec Martin Hojsík.

Podľa viceprezidenta Zväzu automobilového priemyslu SR Pavola Prepiaka je kľúčové nielen presmerovanie emisií z dopravy, ale aj výroby elektrickej energie s vysokým emisným dopadom. Zvyšovanie efektivity verejnej dopravy, najmä autobusov, sa javí ako riešenie na zníženie podielu osobných áut v mestách a tým pádom aj celkových emisií v doprave.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú