Banky neustále vylepšujú zabezpečenie online bankingu, no sme to stále aj my, ktorí sa musia správať zodpovedne.

Začiatky online bankovníctva siahajú ešte do 90. rokov minulého storočia, keď sa k ľuďom postupne dostávalo v USA. Aj k nám však technológia prišla pomerne rýchlo. Prvý online banking na Slovensku spustila Tatra banka, pričom to bolo takmer presne pred 20 rokmi. Nástup bol postupný, no dnes si už bankovanie bez internetových služieb vie väčšia časť z nás len ťažko predstaviť. Jednoznačným trendom je pritom ďalšie rozširovanie technológie medzi klientov.

Počet používateľov internetového bankovníctva na Slovensku každý rok stúpa (zdroj: Eurostat)

Všetko na dosah ruky

Dnes už s dostupnosťou k internetu  nemáme problém. V našom regióne je miera pripojenia obyvateľstva vysoká a navyše, svoje vlastné internetové bankovníctvo má už prakticky každá banka. Vďaka smartfónom a bankovým aplikáciám  je dnes komunikácia s bankou rýchlejšia a jednoduchšia než kedykoľvek predtým.

Jediným faktorom, ktorý teda tak trochu brzdí ešte rýchlejšie rozšírenie online bankingu je obava o bezpečnosť. Predsa len, dlhé roky sme boli zvyknutí na prácu s hotovosťou a internet bol pri svojich začiatkoch spätý s menej známymi bezpečnostnými rizikami.

Biometria prechádza do útoku

Situácia sa však vyvíja a dnes sa na internete využívajú bezpečnejšie šifrované komunikácie, zabezpečenie má niekoľko úrovní a banky implementujú nové technológie pre čoraz vyššiu ochranu finančných prostriedkov klientov.

Vyššia bezpečnosť sa však často automaticky spája aj s nižšou komfortnosťou zákazníkov. Z tohto pohľadu môže byť zaujímavá napríklad biometria. Smartfóny ponúkajú technológie, ktoré umožňujú presné a rýchle overenie identity, čo je pre používateľov veľká výhoda. Ako prvá na Slovensku túto technológiu na overenie neklientov v bankovníctve priniesla do mobilov opäť Tatra banka, celkovo sa však dá očakávať širšie rozšírenie biometrického zabezpečenia účtov.

Dodržiavanie pravidiel

Zabezpečenie internetovej komunikácie a online bankingu je tak čoraz vyššie, lenže sme to práve my, ktorí sa často stávame najslabším článkom reťaze. Tak ako pri práci s hotovosťou, aj v online bankovníctve platí, že treba dodržiavať základné pravidlá pre zvýšenie bezpečnosti našich peňazí. K hlavným odporúčaniam patria:

1. Nepoužívať verejné nezašifrované Wi-Fi

Lepšou možnosťou sú domáce siete, mobilné dátové pripojenie od operátora alebo použitie virtuálnej privátnej siete VPN.

2. Silné heslo, správca hesiel

Kvalitné heslo obsahuje okrem veľkých/malých písmen aj číslice a iné špeciálne znaky. Pre ich jednoduchšie zapamätanie je vhodné využiť aplikácie pre správu prihlasovacích údajov. Medzi najlepšie patria LastPass, Keeper či Dashlane.

3. Dvojfaktorová autentifikácia

Základ bezpečnosti na internete. Minimálne pri potvrdzovaní platieb je to nutnosť, ktorú treba využívať.

4. Pozor na phishing, vhodná je kontrola zabezpečeného spojenia

Phishing je forma útoku, pri ktorom klienti dostávajú falošné emaily a odkazy na webové stránky. Tie sa pritom na prvý pohľad nelíšia od originálnych stránok bánk, no rozdiely sú v detailoch a najmä v URL adrese. Preto je vhodná kontrola zabezpečeného spojenia. V prehliadačoch sa zobrazuje znakom zámky a URL adresa začína v takom prípade označením https://.

5. Aktualizovaný operačný systém/antivírusový program

Aktualizované systémy sú lepšie pripravené na rôzne útoky a riešia zistené chyby predchádzajúcich verzií.

Rýchlejšie a jednoduchšie

Prvé online bankovníctvo na Slovensku prešlo za tie roky významným vývojom. Rozvoj internet bankingu má pritom výhody pre obe strany. Zatiaľ čo banky môžu ušetriť náklady, pre nás je možnosť vyriešiť mnohé veci online pohodlnejšia a rýchlejšia. Okrem zabezpečenia bánk je však nutné myslieť na to, že sme to stále aj my, ktorí zodpovedáme za ochranu našich peňazí. Obzvlášť pri online bankovaní by sme teda vždy mali dodržiavať základné pravidlá bezpečnej komunikácie na internete.





Pošli nám TIP na článok



Aplikácie