Okopírovala Teslu, no „najhlúpejší nápad“ prerobila k dokonalosti. Toyota predstavila prvý elektromobil
Japonská automobilka Toyota sa elektromobilite stránila, no trend je jasný a elektrické autá rozhodne majú budúcnosť. Toyota preto v poslednej chvíli naskakuje na rozbehnutý vlak a oficiálne predstavuje elektrický model bZ4X, informuje The Verge.
O koncepte Toyoty bZ4X vieme už dlho. Automobilka sa aj napriek odporu k čistej elektromobilite rozhodla priniesť plnohodnotné batériové auto, ktoré navyše prichádza s množstvom, na prvý pohľad kontroverzných vlastností.
Yoke volant aj solárna strecha
Z konceptu bZ4X sa tak stáva plnohodnotný elektromobil, ktorý sa začne vyrábať už budúci rok. Do roku 2025 chce mať Toyota na cestách ďalších 14 čistých elektromobilov.
Na prvý pohľad má divoký názov, ktorý ale v sebe ukrýva aj hlbší zmysel. bZ na začiatku znamená „beyond zero“, čo je v podstate nová stratégia elektrifikácie japonskej automobilky, informuje Electrek. Dizajnovo sa produkčná verzia od konceptu príliš nelíši. Automobilka nám ale konečne prezradila dôležité technické detaily, ktoré sú rozhodne zaujímavé.
Odhalené technické detaily sa vzťahujú na japonskú verziu auta, no globálna sa podľa všetkého až tak moc líšiť nebude. O napíjanie sa stará batéria s kapacitou 71,4 kWh, ktorá zabezpečí dojazd 500 km pre verziu s pohonom predných kolies a 460 km pre verziu s pohonom všetkých štyroch kolies.
Prednokolka je vybavená jedným elektromotorom s výkonom 150 kW (201 koní), zatiaľ čo verzia s pohonom všetkých kolies dostane dva 80 kW (107 koňové) elektromotory, pre každú nápravu jeden.
Čo sa týka nabíjania, Toyota bZ4X neprináša nič prevratné. Dostupný je maximálny výkon 150 kW, pri ktorom sa dokáže vyššie spomenutá batéria nabiť na 80 % kapacity už za 30 minút.
Automobilka pri prezentácii vyzdvihla funkciu V2L známu napríklad z nového Hyundai Ioniq 5. Vozidlo vďaka tejto funkcii dokáže napájať inú techniku. K dispozícii bude aj konfigurácia so solárnou strechou, ktorá podľa Toyoty zabezpečí dojazd energiou zo Slnka až 1 800 km za rok.
Azda najväčšou kontroverziou je použitie „yoke“ volantu na štýl Tesly. Japonska automobilka ale vyriešila hlavný problém volantu, ktorý sa vyskytol v elektromobiloch značky Tesla.
V Toyote bZ4X nie je volant mechanicky spojený s nápravou. Vďaka technológii steer-by-wire tak inžinieri nastavili maximálny rozsah otočenia volantu iba na 150 stupňov v každom smere.
Vďaka tomu vodič nemusí volant prehmatávať, ako je to potrebné v elektromobiloch Tesla. Systém steer-by-wire navyše do volantu neprenáša nepríjemné vibrácie od kolies, vďaka čomu je jazda ešte pohodlnejšia. K dispozícii bude samozrejme aj verzia so štandardným volantom.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Batériu majú dobitú za pár sekúnd. V Prahe spustili trik na expresné nabitie elektromobilov
Musk tvrdil, že prežije apokalypsu. Armáda USA našla kuriózne využitie Tesly Cybertruck
Mercedes predstavil odvážny plán. Chystá sa zaplaviť trh až 30 novými modelmi
V USA ich odpísali, v Číne stále žiari. „Zabudnutá“ automobilka ukázala EV ako z vesmírneho sci‑fi
EÚ dáva zbohom spaľovákom. Spúšťa gigantickú investíciu 100 miliárd eur do elektromobilov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Menej ako lyžička korenia denne priniesla úbytok 6 kilogramov. V kuchyni ho má takmer každý
Najnebezpečnejšie letové trasy sveta: Na týchto miestach hrozí najväčšie riziko turbulencie
Majitelia ich nikdy nechcú predať. TOP 6 nezničiteľných áut, ktoré Slovákom vydržia desaťročia
Mestá, ktoré sa najviac vyprázdnili: Slovensko má aj lokality, kde zmizla tretina obyvateľov (REBRÍČEK)
Putin sľúbil Američanom, že ukončí vojnu. Výmenou žiada úplnú kontrolu nad tromi oblasťami
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Prelomová technológia dokáže zmeniť budúcnosť dopravy aj elektroniky. Batérie sa už nemusia končiť na skládke
- Batériu majú dobitú za pár sekúnd. V Prahe spustili trik na expresné nabitie elektromobilov
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
-
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Prelomová technológia dokáže zmeniť budúcnosť dopravy aj elektroniky. Batérie sa už nemusia končiť na skládke
- EÚ dáva zbohom spaľovákom. Spúšťa gigantickú investíciu 100 miliárd eur do elektromobilov
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- EÚ dáva zbohom spaľovákom. Spúšťa gigantickú investíciu 100 miliárd eur do elektromobilov
Nagasaki sa ponorilo do ticha. Prešlo 80 rokov od okamihu, ktorý zmenil dejiny
Taliansko sa púšťa do boja so spaľovákmi. Ponúkne rekordné príspevky na elektromobily
Hranica sa mení na obrovské pódium. KĽDR pripravuje návrat hlasnej psychologickej vojny
ESET a Europol spúšťajú nový program. Má zmeniť boj proti kyberzločinu
Domácnosti si priplatia až o 3 000 eur. Nová kalkulačka odhalila tvrdú realitu emisného výmyslu EÚ
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP