Oklamať autopilota Tesly o prítomnosti vodiča je ľahšie, než sa zdá. Stačí na to malá váha na volante
Len pred pár dňami sme ťa informovali o tragickej nehode Tesly Model S v USA, pri ktorej zahynuli dvaja starší muži. Keďže na mieste vodiča nikto nesedel, vyšetrovatelia najskôr usúdili, že vozidlo „šoféroval“ autopilot Tesly, čo však Elon Musk následne vyvrátil.
Jakea Fishera z Consumer Reports však zaujala otázka, akým spôsobom sa dá autopilot Tesly oklamať o prítomnosti vodiča. Zistil, že je to jednoduchšie, než sa zdá. Ako pokusného králika si vzal Teslu Model Y na uzavretú testovaciu dráhu, kde vykonávali tento experiment.
Neprehliadni
Hrozivá smrteľná nehoda Tesly pripravila Muska o balík peňazí. Behom chvíle prišiel o miliardy eur
Autopilot Tesly porazí malá reťaz so závažím
Fisher si najprv sadol na sedadlo vodiča na zapnutý bezpečnostný pás. Následne následne pri pohybe elektromobilu aktivoval autopilota, pričom následne nastavil nulovú rýchlosť a na ľavú stranu volantu zavesil malú reťaz s dvoma lepiacimi páskami, ktoré slúžili ako závažie napodobňujúce silu vodičovej ruky na volante, ktorú systém vyžaduje pre „udržanie pozornosti vodiča“.
Následne sa presunul na sedadlo spolujazdca a jednou rukou zvýšil na volante rýchlosť na 50 km/h. Model Y následne bez problémov akceleroval a šoféroval z pokoja bez toho, aby na mieste vodiča niekto sedel.
„Auto jazdilo hore a dole po našej dráhe bez toho, aby si všimlo, že na sedadle vodiča nikto nesedí, ani sa nikto nedotýka volantu,“ uviedol Fisher.
Záverom experimentu je teda fakt, že autopilota Tesly nie je ťažké o prítomnosti vodiča oklamať. Ako upozornil portál InsideEVs, konkurenčné systémy, ako napríklad Super Cruise od General Motors používajú na „sledovanie“ pozornosti vodiča snímače na sedadle a kamery, čo však nie je prípadom Tesly. Je však potrebné pripomenúť, že autopilot Tesly je zatiaľ jediným, ktorý sa niekto pokúsil takto „poraziť“.
Cieľom Consumer Reports tiež nebolo pokúsiť sa objasniť príčinu tragickej nehody, no skôr overiť, či sú ochranné opatrenia Tesly účinné voči takémuto zneužitiu.
„Je poľutovaniahodné, že Tesla si nedala záležať na efektívnejšom monitorovaní vodičov, pretože jej vozidlá majú dobré výsledky v mnohých testoch.“
„Zdá sa však, že automobilka, ktorá bezpochyby zmenila trh s elektromobilmi, však svojich zákazníkov pri vývoji autopilota využíva ako akýchsi „vývojových inžinierov“ a o ich bezpečnosť by sa mala starať o čosi lepšie, tvrdí Fisher.“
Prečítaj si tiež
Čísla hovoria jasne, autopilot Tesly je spoľahlivejší, než ľudský vodič
Takéto diery v bezpečnosti autopilota a funkcie Full Self-Driving Tesly idú taktiež v úplnom kontraste s výsledkami, ktorými sa americká automobilka chváli na pravidelnej báze. Len pred pár dňami sme ťa informovali o analýze dát Tesly, podľa ktorých je jej autopilot omnoho bezpečnejší a menej „chybový“, než ľudský vodič.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Dojazd 600 km a veľa miesta. Mitsubishi predstavilo nový elektromobil pre Európu, cena však zarazí
Chcú ich vyrábať, no má to háčik. Šéf Kia odhalil, prečo sa automobilkám neoplatia lacné elektromobily
Obyvatelia bohatého európskeho štátu v tom majú jasno. Kvôli tomuto dôvodu váhajú s kúpou elektromobilu
Tesla v kľúčovom teste „pohorela“. Odhalili najväčšiu slabinu Cybertrucku a Modelu 3 (+VIDEO)
Volkswagen má batériu, ktorá zníži ceny elektromobilov. Solid-state technológiu otestoval v motocykli Ducati
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
MIMORIADNE: Polícia zadržala známeho podnikateľa. Je podozrivý zo zločinu voči maloletým
Andrej Danko končí vo funkcii: SNS má nového šéfa klubu
Investovanie sa predraží. Odvody správcovských spoločností na Slovensku stúpnu až 3,5-násobne
Nebezpečná aplikácia Slovákom kradne peniaze, kryptomeny aj údaje. Odborníci radia, čo robiť
Lesy SR predali byt za 2 600 eur: Kupujúcim je syn manažéra štátneho podniku, tvrdí Alojz Hlina
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Chcú ich vyrábať, no má to háčik. Šéf Kia odhalil, prečo sa automobilkám neoplatia lacné elektromobily
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Obyvatelia bohatého európskeho štátu v tom majú jasno. Kvôli tomuto dôvodu váhajú s kúpou elektromobilu
-
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Chcú ich vyrábať, no má to háčik. Šéf Kia odhalil, prečo sa automobilkám neoplatia lacné elektromobily
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Poľsko sa výrazne vojensky vyzbrojuje. Do konca roka chce posilniť svoju kľúčovú zónu
Kybernetická éra sa ukázala v Košiciach. SlovakiaTech 2025 láme všetky očakávania
Realita o elektroautách prekvapila celé Slovensko. Len malá časť ľudí má reálnu skúsenosť za volantom
Nečakaná krajina zbrojí na úroveň veľmocí. Od Izraelu kúpila zbrane za vyše 2 miliardy eur
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP