Odborníci varujú: Elektromobily nechtiac ovplývajú „pre iných fatálnou vlastnosťou“
Elektrické autá sú oproti spaľovacím podstatne ťažie. Ako upozornil portál Jalopnik, vysoká hmotnosť môže byť v budúcnosti problémo pri dopravných nehodách, ktoré budú mať fatálnejšie následky.
Fyziku jednoducho nejde oklamať. Ťažsie vozidlo má pri pohybe vyššiu energiu, než to ľahšie, a teda pri náraze ťažký elektromobil spôsobí podstatne väčšie škody. Aj keď veľké a ťažké vozidlá spravidla lepšie chránia pasažierov vo vnútri, nehoda spaľováku a viac než dvojtonového elektrického SUV môže byť fatálna práve pre posádku ľahšieho auta.
Nehovoriac o tom, že zastaviť vozidlo s hmotnosťou 1,5 tony trvá podstatne kratšie, než zastaviť takmer dvojtonový, či nebodaj štvortonový kolos. Napríklad Hummer EV potrebuje na zastavenie z rýchlosti 97 km/h dráhu dlhú 42 metrov, zatiaľ čo spaľovacej Škode Octavia stačí na zastavenie z rovnakej rýchlosti iba 34 metrov.
Rozdiel 8 metrov pritom môže v niektorých špecifických prípadoch, napríklad pri strete s chodcom alebo cyklistom, znamenať rozdiel medzi životom a smrťou. Nehovoriac o tom, že aj priemerný elektromobil disponuje zrýchlením, ktoré sa už blíži k zrýchleniu superšportov. Vedenie takýchto rýchlych, výkonných a ťažkých vozidiel si vyžaduje podstatne lepšie šoférske zručnosti blížiace sa schopnostiam automobilových pretekárov, ktoré ale zrejme väčšina vodičov nemá.
Šoférovať môžeš aj elektromobil s hmotnosťou cez 4 tony
Táto téma je pritom veľmi aktuálna a je potrebné sa nad ňou zamyslieť. Len nedávno totiž došlo k zmene legislatívy na našich cestách a vláda zvýšila maximálnu hmotnosť vozidla, ktoré je možné šoférovať s vodičským oprávnením typu B.
Ak máš auto na alternatívny pohon, teda napríklad elektromobil, po novom budeš môcť šoférovať napríklad aj Hummer EV, nakoľko maximálna hmotnosť sa zvýšila z 3,5 tony až na 4,25 tony.
K nehodám by už dochádzať nemalo
Vysoká hmotnosť elektromobilov je rozhodne nevýhodou a pri dopravnej nehode môže napáchať vyššie škody. Jedno sa však elektromobilom uprieť nedá a to je ich technická a technologická vyspelosť.
Drvivá väčšina elektromobilov už disponuje takými asistentami, že nabúrať s nimi je takpovediac „umenie“. Pokiaľ vodič jazdí podľa predpisov a pri vedení vozidla neurobí nejakú nevysvetliteľnú hlúposť, tak by mal zvládnuť udržať pod kontrolou aj auto s hmotnosťou 4 tony.
Netreba zabúdať na to, že súbežne s elektromobilmi sa vyvíja aj technológia autonómneho riadenia, takže je len otázkou času, kedy človek nebude auto šoférovať vôbec. Pri ich nasadení do prevádzky a odstránení „ľudského faktora“ by mali byť akékoľvek dopravné nehody minulosťou.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Spaľováky pošle do hrobu. Škoda urobí z milovaného auta Slovákov elektromobil, takto bude vyzerať
Najväčší mýtus elektromobilov padá. Bežný Slovák nepotrebuje obrovské batérie
Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
BMW vyriešilo večný problém elektromobilov. Do novej technológie naleje 10 miliónov eur
Schladí dom v lete, vykúri v zime a nabije auto. Mitsubishi stvorilo energetické zariadenie budúcnosti
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Eurofondy na jachty, kluby aj pirohy: Vláda Donalda Tuska čelí vlne kritiky
Tisíce Slovákov čaká od septembra zmena. Úrady prevezmú zásadnú agendu
Extrémistické „výlevy“ stáli Muska lukratívnu dohodu s USA: AI experiment sa vymkol kontrole
Chudoba trápi Slovákov. Každý tretí nemá ani na týždennú dovolenku
Čierne „machule“ v jazerách znepokojili Slovákov. Hygienici vysvetľujú, či sú hrozbou
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Schladí dom v lete, vykúri v zime a nabije auto. Mitsubishi stvorilo energetické zariadenie budúcnosti
- BMW vyriešilo večný problém elektromobilov. Do novej technológie naleje 10 miliónov eur
- Spaľováky zdražejú, elektromobily nie. Slávna európska automobilka spustí cenovú politiku, ktorá funguje
- Nissan všetkých zaskočil. Nový elektromobil má dojazd 417 km a nízku cenu, ktorá otrasie segmentom
- Totálne fiasko Nemcov: Auto, ktoré malo jazdiť zadarmo zo slnka, dnes predávajú za pár stoviek eur
-
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Spaľováky pošle do hrobu. Škoda urobí z milovaného auta Slovákov elektromobil, takto bude vyzerať
- Kúpiš si auto, no nie celý výkon. Volkswagen spustil trend, ktorý nahneval tisíce vodičov
- Najväčší mýtus elektromobilov padá. Bežný Slovák nepotrebuje obrovské batérie
-
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Najnovší vynález Číňanov navždy zmení elektromobily. Môže byť nasadený okamžite a pochovať spaľováky
- Trhu hrozí úplný kolaps. Šéf veľkej automobilky sa otvorene postavil proti zákazu spaľovákov
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Slováci vybabrali s nezáujmom štátu. Kupujú čoraz viac elektromobilov z alternatívneho trhu
Najväčší dovozca energií sa zmenil na vývozcu a láme rekordy. Mocnosť mení globálny trh s pohonnými hmotami
Pre rýchly vstup do EÚ urobia nemožné. Tento štát chce mať ministerstvo riadené umelou inteligenciou
Jediná krajina produkuje viac plastu než šesť ďalších dokopy. Zverejnili „rebríček hanby“
Slovenské weby strácajú návštevníkov. Google AI prehľady menia spôsob, ako hľadáš informácie
Postavia jadrové elektrárne, vysokorýchlostnú železnicu a predbehnú Slovensko. Ázia má nového tigra
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP