Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Edgar Wright je prototypom režiséra, ktorý rád mixuje žánre, na prvý pohľad neskombinovateľné. Od úspešných pokusov skĺbiť komédiu so zombie hororom cez romantiku spojenú s akčnou fantasy prechádza tentokrát do rytmov swingu s mysterióznym príbehom z pulzujúceho Londýna.

Na čom si užiješ dokonalý zvuk s OLED televízorom?

Kúp si televízor OLED spolu so soundbarom alebo WiFi reproduktorom a získaj cashback vo výške nákupnej ceny audio produktu späť.

POZRI SI CELÚ–>PONUKU<–

Príbeh nového počinu Last Night in Soho od režiséra filmu Baby Driver sleduje študentku Eloise, ktorá prichádza do anglickej metropoly splniť si svoj veľký kariérny sen stať sa módnou návrhárkou. Ťažko skúšaná psychika nevinnej detskej tváre razom pociťuje vibrácie veľkomesta a jeho zradných ulíc, ktorých história sa začne prelínať s jej príbehom.

Londýn nie je pre každého

Úvod presne vystihuje komplexnosť režisérovej tvorby, film začína ako príjemná popová balada a divák už tuší, že jeho norma so striedaním žánrov bude pokračovať aj v najnovšej snímke. Hlavná postava študentka Eloise, v podaní nevinne pôsobiacej Thomasin McKenzie so žiarivo modrými očami, tancuje v spoločenských šatách vyrobených z novín, ktoré charakterizujú jej kreativitu a chudobu zároveň.

Toto nesmieš prehliadnúť Toto sme tu ešte nemali. Tretí Spider-Man otrasie svetom MCU, toto všetko o ňom musíš vedieť

Na ceste za veľkým snom stať sa úspešnou módnou návrhárkou opúšťa svoje skromné vidiecke sídlo a nastupuje do rušného veľkomesta plného blikajúcich neónov. Londýn je pre ňu mýtus splnených snov a v nich ukryté dedičstvá, ktoré zanechali svetu svoj odkaz.

TMDB

Prvý stret s realitou pokračuje v humornom štýle a naivné ideály o vznešenosti života hlavného mesta končia pre Eloise tam, kde začína študentský život a internátne večierky. Hlavná hrdinka prvýkrát vidí zákerné nedokonalosti svojej fantázie, od perverzných taxikárov cez hlučných internátnych susedov až po tyranských rovesníkov.

Táto skúsenosť hlavnú hrdinku prinúti nájsť si nové ubytovanie v štvrti Soho, kde je každú noc prostredníctvom svojich snov vtiahnutá do 60-tych rokov. V nich sa so svojou kreatívnou, a značne poznačenou fantáziou stotožňuje so záhadnou postavou ambicióznej tanečnej hviezdy Sandie, ktorú si zahrala Anya Taylor-Joy, slávna protagonistka seriálu Dámsky gambit.

Jej herecký výkon perfektne dokresľuje tamojší glamour štýl a spolu s Thomasin McKenzie odvádzajú úchvatný herecký koncert a potvrdzujú, že patria medzi absolútnu špičku ženských mladých hereckých protagonistiek v Hollywoode. Pri vyjadrení duševného stavu Eloise vynikne krehkosť McKenzie a naopak zvodná drzosť a sexepíl je to, čo charakterizuje vystúpenie femme fattale v podaní Taylor-Joy.

TMDB

Jej hviezdny tanečný nástup na scénu okamžite obkolesí obdiv a v tamojšom mužskom svete si získava značnú pozornosť. Scény v rytme swingových tancov plných dobových kostýmov sú perfektne zosynchronizované s vycibrenou kamerou a rýchlym strihom, až sa neraz môže divákovi zatočiť hlava. Všetko je to navyše podporené chytľavým soundtrackom, plným ikonických skladieb z daného obdobia.

Ilúzie o ideáloch striedajú nočné mory

Žánrová komplexnosť snímky sa pomaly uzatvára, keď prepojenie Eloise so Sandie v snových sekvenciách postupne prechádza do roviny otázok, či zvodná femme fattale nie je niečo viac ako len vymyslená a zidealizovaná postava, s ktorou sa chce Eloise charakterovo stotožniť.

Prelínanie reality a snov sa začína stierať, hlavnú hrdinku začínajú prenasledovať prízraky a každé zaspávanie prináša čoraz väčšiu úzkosť a nočnú moru, z ktorej zobudiť sa je ťažšie ako z Nočnej mory z Elm Street. Muzikálovú stránku tak strieda mysteriózne napätie s prvkami hororu. Kompozícia preštylizovaných záberov sa zafarbuje do neónovej modrej a tmavočervenej.

TMDB

Hlavná hrdinka pomaly zisťuje, že príbeh Sandie nie je taký dokonalý ako sa zdá a do popredia presakuje stále viac nemravný mužský svet s ich londýnskymi kurtizánami. Divák je v tejto hre dokonalou obeťou a s postupujúcim dejom je pre neho odlišovanie reality čoraz viac komplikovanejšie, k čomu prispieva aj poznačená psychika Eloise.

Mysteriózny thriller pod rúškom „me too“ agitácie?

Režisér Wright so svojou pestrou filmovou paletou ešte nikdy nepracoval s takými vážnymi témami ako pri jeho najnovšej novinke Last Night in Soho. Film sa nebojí poukázať na duševné choroby prostredníctvom Eloise a jej spojenia s vidinami svojej matky v zrkadlách. Jej rozvrstvenosť charakteru a emocionálneho zmätku prispieva k intenzívnosti vidín a schizofrenických výjavov.

TMDB

Naopak, postava Sandie a jej zasadenie do skazeného mužského sveta predstavuje divákovi rodové násilie, kde sa zase raz tento rok ukazuje, ako sa tvorcovia snažia cez filmovú tvorbu rehabilitovať a ospravedlniť za všetkých tých kostlivcov zo skrine s názvom Weinstein, ktorí spoločnosť „obohatili“ o neslávny trademark „me too“.

Nedávno nám ho pripomenul aj slávny režisér Ridley Scott vo svojej vydarenej historickej komornej žánrovke Last duel. Okrem historickej optiky sa tak diváci dočkali aj agitácie ženského utrpenia cez prehnanú idealizáciu módneho a muzikálneho priemyslu.

Celý príbeh navyše svojím odstrašujúcim príkladom podčiarkuje aj v skutku originálna snaha režiséra podať ho vo forme zaprášeného žánru giallo hororu, ktorý sa preslávil práve v 60-tych rokoch minulého storočia. Podobne ako Last night in Soho je pre neho typická noir atmosféra spojená s erotickou tematikou a mysterióznymi vraždami, kde sú obeťami prevažne ženské postavy.

Pointa zrazí nadšenie z originálnej atmosféry ako od Hitchocka

Edgar Wright v Last night in Soho potvrdzuje, že je režisérsky talent, ktorý dokáže skĺbiť viaceré rozličné žánrové prvky tak, aby to u diváka vo výsledku v dramaturgickej skladbe nepôsobilo rušivo. Zároveň oplýva citom pre výber hercov, ktorých reálne charakteristiky dokáže umne spojiť s ich postavami.

TMDB

Spolu s viacerými spomínanými aktuálnymi témami a mysterióznymi prvkami pôsobí jeho novinka ako originálny mix, ktorý je ako svieži vánok v záplave komiksov a tohtoročných nevydarených remakov. Samozrejme, film sa nevyhne ani menšiemu zaváhaniu, keď obzvlášť finálna pointa a zápletka môžu pôsobiť neoriginálne a viacerí fanúšikovia, ktorí si myslia, že film je niečo viac ako sa len tvári, z celkového nadšenia trochu uberú.

Film však v pamäti zarezonuje predovšetkým svojou atmosférou ako od Hitchocka a postavami a ich osudmi ako od Lyncha. Štvrť Soho sa tak raz možno dočká podobného osudu ako Nothing Hill a skončí ako turistická atrakcia mnohých influencerov, i keď návštevnosť kina a tržby zo zahraničia by mohli značiť, že široké publikum si k nemu možno cestu nikdy nenájde.

HODNOTENIE

8/10

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú