Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Otravné telefonáty marketingových firiem sú dlhodobým a pretrvávajúcim problémom, s ktorým sa roky stretávajú mnohí Slováci. Situáciu má riešiť novela zákona o elektronických komunikáciách, no s vlastnou iniciatívou prišlo aj O2. Operátor dnes predstavil špecializovaný web, na ktorom môžu ľudia nahlasovať nevyžiadané volania s telefónnymi číslami.

Marketingové hovory sú na Slovensku pretrvávajúcim problémom

Podľa prieskumu spoločnosti O2 má na Slovensku až 80 % ľudí obavy zo zdvíhania neznámych čísel a každý 10. hovor pritom nedvíhajú vôbec. Mnohokrát sú takéto volania spájané s priamym marketingom, kedy dochádza k telefonickým ponukám zo strany firiem, ktoré takýmto spôsobom chcú ľuďom ponúknuť svoje produkty a služby aj bez predošlého súhlasu na volanie.

Situáciu, ktorá sa u nás mnohokrát spája aj s nezameniteľnými volaniami predajcov „bambusových ponožiek“, zhoršila v uplynulom čase aj pandémia koronavírusu. O2, spolu s regulačným úradom, ministerstvom hospodárstva a spotrebiteľskými organizáciami preto tento problém chce riešiť v prospech Slovákov, ktorých chce odbremeniť od takýchto nevyžiadaných hovorov.

Sme presvedčení, že volania bez súhlasu zákazníka musia skončiť,“ uviedlo O2 počas dnešnej prezentácie médiám.

O2 prichádza s vlastným riešením pre nevyžiadané volania. Spúšťa špeciálny web

Novú iniciatívu O2 stavia na 3 pilieroch, ktoré zahŕňajú Overenie neznámeho čísla, Podanie podnetu a Pridanie do registra. Každý z týchto krokov má dopomôcť k lepšej transparentnosti pri riešení spomenutého problému. Pre účely nahlasovania a kontroly nežiadúcich hovorov spustilo O2 nový web Nevolajtemi.sk.

Zobraziť celú galériu (3)
Snímka obrazovky/Nevolajtemi.sk

Na tejto stránke majú ľudia možnosť overiť si neznáme číslo a zistiť tak, či sa jedná o marketingový hovor, ale taktiež nahlasovať ďalšie takéto čísla. V prípade potreby môže používateľ podať podnet na Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb, ktorý preverí konkrétne prípady nevyžiadaných volaní.

Ako prebieha podanie podnetu a ako úrad kontroluje podnet:

  • Vyplnenie formulára k číslu, z ktorého hovor prišiel aj bez marketingového súhlasu. Vo formulári sú vypĺňané údaje o žiadateľovi a konkrétnom volaní.
  • Nahlasujúci používateľ by mal dostať informáciu o prijatí podnetu od úradu, ktorý následne volanie overuje a zisťuje, či išlo o porušenie legislatív a marketingový hovor
  • Pokiaľ bude podnety označený za opodstatnený a marketingový hovor ako nevyžiadaný, úrad začne konať voči firme, ktorá majiteľa čísla kontaktovala. Môže mu udeliť pokutu vyše 200 % alebo 5 % z obratu firmy

Aby však nedošlo k zneužívaniu systému na nahlasovanie aj obyčajných telefónnych čísel fyzických osôb, O2 vyžaduje pri hlásení overenie identity používateľa. Týmto spôsobom nemá dochádzať k situáciám, kedy by mohli záškodníci nahlasovať akékoľvek čísla.

NEPREHLIADNI
Podvodné volania znovu bičujú Slovenskom. Podvodníci volajú zo slovenských čísel v mene známych bánk

Pokiaľ sa však nejaké číslo v databáze ocitne omylom aj úmyselne, jeho majiteľ môže operátora požiadať o vyradenie z databázy po dôkladnej konzultácii. Platí to napríklad v prípade, ak by číslo do databázy niekto zadal úmyselne, aby jeho majiteľovi takýmto spôsobom uškodil.

Zobraziť celú galériu (3)
Snímka obrazovky/Nevolajtemi.sk

Zároveň môže používateľ pridať svoje číslo do špeciálneho registra, pokiaľ nechce byť kontaktovaný z telefónnych čísel, z ktorých prichádzajú nevyžiadané hovory. Firmy si budú môcť túto databázu overiť a na základe toho budú môcť rozhodnúť o tom, ktorých ľudí nemajú kontaktovať. Všetko však zo strany firiem zatiaľ funguje len na dobrovoľnej báze.

O2 sa momentálne spolieha na to, že férové spoločnosti budú pravidlá dodržiavať a rozhodnutie ľudí rešpektovať. Samotný web Nevolajtemi.sk je momentálne v správe O2, ktoré však uviedlo, že je ochotné sprístupniť systém aj ďalším konkurenčným operátorom, prípadne tretej strane, aby sa pri spolupráci zabezpečila nestrannosť pri správe databáz a systému. Zatiaľ sa doň iní operátori nezapojili.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú