Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Štát zverejnil najnovšie porovnanie slovenských operátorov, ktoré vypracoval Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb (regulačný úrad – RÚ) a zverejnil ho pre občanov na svojom webe. Zaujímavé je, že dvaja veľmi obľúbený poskytovatelia mobilných služieb na základe sledovaných metrík absolútne pohoreli. Kto teda ponúka najvýhodnejšie paušály?

Úrad konkrétne porovnal ponuky Orangeu, Telekomu, O2 a 4ky. Ich výsledky možno brať ako akýsi návod, pre výber paušálu, no s veľkým nadhľadom.

Ich metóda ignoruje dôležité aspekty

Jednotlivých operátorov úrad vo svojej analýze hodnotil na základe metódy BERECu (Orgán európskych regulátorov elektronických komunikácií). Ten definoval 12 pôvodných produktových košov mobilných služieb, ktoré pozostávajú buď iba z čisto dátových služieb, alebo sú kombináciou dátových a hlasových služieb.

  1. kôš = 1 GB dát bez volaní
  2. kôš = 5 GB dát bez volaní
  3. kôš = 10 GB dát bez volaní
  4. kôš = 20 GB dát bez volaní
  5. kôš = 50 GB dát bez volaní
  6. kôš = 1 GB dát plus 30 volaní (50 minút)
  7. kôš = 5 GB dát plus 30 volaní (50 minút)
  8. kôš = 10 GB dát plus 100 volaní (188 minút)
  9. kôš = 20 GB dát plus 30 volaní (50 minút)
  10. kôš = 20 GB dát plus 300 volaní (577 minút)
  11. kôš = 50 GB dát plus 100 volaní (188 minút)
  12. kôš = 50 GB dát plus 300 volaní (577 minút)

Je dôležité tiež spomenúť, že až 6 z 12 košov prešlo v októbri 2022 predefinovaním. Úrad teda uvádza pri daných košoch hodnotenie podľa novej aj starej metriky. Nová metrika je pritom prísnejšia, keďže vyžaduje vyšší objem dát.

Regulačný úrad analyzuje cenové ponuky všetkých 4 mobilných operátorov a priraďuje ku každému produktovému košu kombináciu ich najlacnejších ponúk. V medzinárodných porovnaniach sú iba 3 najväčší operátori z každej krajiny. Vždy sa porovnávajú mesačné (resp. 30 dňové) ponuky, preto 4 týždňové ponuky (28 dní) sú v tabuľke alikvotne zvýšené o cenu za 2 dni,“ ďalej upresňuje Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb.

Tieto metriky však úplne ignorujú ďalšie aspekty, ako je pokrytie či ponuka zariadení. U niektorých operátorov totiž zariadenia k paušálu vyjdú cenovo omnoho výhodnejšie než u iných. Aj tieto parametre je dôležité vziať do úvahy predtým, než sa rozhodneš pre nový paušál.

Na druhej strane nájdeš kompletný prehľad a odporúčania štátu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú