Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

V uplynulom roku sa mnohí Slováci mohli stretávať s neutíchajúcimi podvodnými volaniami v mene falošnej technickej podpory Microsoftu. Aktuálne však polícia ľudí upozorňuje, že takéto volania naďalej neutíchajú a podvodníci najnovšie zneužívajú mená slovenských bánk.

Ich klientom volajú dokonca zo slovenských čísel, pričom im ponúkajú rôzne bankové produkty za účelom zisťovania citlivých prihlasovacích údajov k bankovým službám a produktom.

Slovákom volajú podvodníci v mene bánk

Podvod prebieha obdobným spôsobom ako falošné volania v mene podpory Microsoftu. Slovákov kontaktuje neznáme číslo so slovenskou predvoľbou a podvodník sa vydáva za pracovníka banky. Vytipovanej obeti, ktorá je klientom banky, ponúka rôzne služby ako hypotekárne úvery, pôžičky a ďalšie produkty.

Okrem toho môže byť takýto telefonát aj za účelom údajného overenia podozrivej platby. Vo výsledku však týmto spôsobom chcú podvodníci vylákať od obete citlivé údaje, ktorými získajú prístup k účtu klienta banky.

„Ide o telefonáty, kedy páchatelia kontaktujú občanov ako klientov niektorej z bánk a ponúkajú im viaceré bankové produkty, ako napríklad hypotekárny úver, bezúčelový úver, vedenie bežného účtu a podobne. Cieľom takýchto telefonátov je získanie autentifikačných a verifikačných údajov osoby k službám či produktom banky tak, aby následne mohli byť zneužité k neoprávneným finančným transakciám,“ informovala polícia na Facebooku.

Podvodníci podľa polície využívajú k týmto telefonátom tzv. „spoof“ telefónne čísla, ktoré sa na obrazovke telefónu volaného vydávajú napríklad za klientské centrum banky.

Obeť tak pri volaní môže ešte pred prijatím hovoru nadobudnúť dojem, že ju skutočne kontaktuje klientské oddelenie jeho banky. Ide však len o „krytie“ a telefonáty v skutočnosti prebiehajú z úplne iného čísla, ktoré však obeť podvodníka nevidí. Na tento vážny problém už klientov upozorňujú aj viaceré slovenské banky.

„Zaznamenali sme prípady hovorov z podvrhnutých telefónnych čísel, ktoré vyzerajú ako čísla Slovenskej sporiteľne. Volajúci sa predstaví ako pracovník banky a pod zámienkou preverenia podozrivej platby, poskytnutia úveru alebo inej skutočnosti sa od klientov snaží vylákať citlivé údaje. Môže ísť napr. údaje o platobnej karte, prihlasovacie údaje do elektronického bankovníctva či kódy z SMS správ. Cieľom podvodníkov je s využitím týchto údajov previesť peniaze z vášho na svoj účet, prípadne pomocou údajov k vášmu účtu či karte zrealizovať nákup na internete.

Chceme vás upozorniť, že banka si od vás cez telefón ani e-mail citlivé informácie nikdy nebude pýtať. V prípade, že obdržíte takýto telefonát, odporúčame vám ho ukončiť a neposkytovať žiadne údaje. V prípade, že ste svoje údaje poskytli, čo najskôr nám to oznámte na linke Klientskeho centra 0850 111 888. Urobíme všetko pre to, aby sme neoprávneným platbám zabránili,“ informovala Slovenská sporiteľňa.

Podobne boli podvodné volania zaznamenané aj v prípade klientov VÚB banky, ktorých kontaktovali podvodníci v mene spoločnosti VIAMO ohľadom zmeny prihlasovacích údajov.

„Vážení klienti, ak ste zaznamenali email v mene spoločnosti VIAMO ohľadom zmeny prihlasovacích údajov, tak buďte obozretní. Spoločnosť VIAMO takouto formou alebo telefonicky od klientov nikdy nežiada osobné údaje, aktivačné kódy či heslá. V prípade, že budete takto oslovení, údaje v žiadnom prípade nikomu neposkytujte a kontaktujte nás na telefónnom čísle 0850 123 000,“ informovala VÚB banka.

Polícia preto upozorňuje Slovákov, aby boli v prípade takýchto volaní nanajvýš obozretní a nikomu nikdy nedávali citlivé bankové informácie. Banky takéto údaje nikdy od klientov nežiadajú telefonicky.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú