Next-gen konzola od Microsoftu sa nezadržateľne blíži a svoje oficiálne predstavenie už má dávno za sebou. Prinášame prehľad všetkého podstatného, čo o novom hernom zariadení potrebuješ vedieť.

Dátum vydania

Nový Xbox bude celosvetovo prístupný 10. novembra 2020. Na trh príde v dvoch výkonnostných verziách. Xbox Series X ponúkne plnohodnotný herný výkon, Series S bude lákať na nižšiu cenovku za cenu slabšieho rozlíšenia a grafiky.

Cena

Microsoft zatiaľ oficiálne potvrdil iba cenu Series S, ktorý bude dostupný za cenu 299 €. Vyššia trieda Series X zatiaľ na oficiálnu cenovku stále čaká, viaceré zdroje hovoria o cene 499 €.

Technická špecifikácia a výkon (Series X)
Procesor 8-jadrový Zen 2 @ 3.8 Ghz / 3.6 Ghz  SMT. 7nm
Grafika 12 TFLOPs – 52 jednotiek @ 1.825 GHz
GPU Architektúra Upravená RDNA 2 s HW podporou ray tracingu
Pamäť 16 GB GDDR6
Rýchlosť pamäte 10 GB s priepustnosťou  560 GB/s, 6 GB s priepustnosťou 336 GB/s
Disk Upravený 1 TB NVME SSD
Rýchlosť disku 2,4 GB/s, 4,8 GB/s (komprimované)
Rozšírenie úložiska Upravená 1 TB NVME karta
Externé úložisko USB 3.2 Externý HDD
Čítacia mechanika 4K UHD Blu-Ray mechanika
Video Výstup HDMI 2.1 – Do 4K pri 120Hz, 8K, VRR
Audio Dolby Atmos, Windows Sonic 3D audio
Spätná kompatibilita Xbox One, Xbox 360, Xbox
Dátum vydania 10. november
Cena 499 € (predpoklad)
Kľúčové vlastnosti

Výrazne vyšší výkon –  Microsoft na svojej novej konzole odviedol kus výbornej práce a sľubuje najciteľnejší generačný skok v histórii svojich konzol. Series X bude bežať na upravenom procesore AMD Zen 2 s architektúrou RDNA.

Výpočtová sila bude 4-krát vyššia ako v prípade Xbox One, potvrdený grafický výkon herného zariadenia je 12 teraflopov. V oblasti grafického výkonu bude nový Xbox až osemnásobne efektívnejší ako pôvodný Xbox One. V porovnaní s vylepšenou verziou Xbox One X, ktorý je momentálne najvýkonnejšiou konzolou na trhu, ponúkne Series X dvakrát lepší výkon.

DirectX Raytracing – konzola bude disponovať podporou DirectX ray tracingu na hardvérovej úrovni. Očakávať teda môžeme pokročilé snímanie a zobrazovanie svetla, realistickejší vizuál i nasvietenie herného sveta.

Variable Rate Shading (VRS) – Xbox na trh príde s technológiou VRS, ktorá vývojárom umožní použiť nevyužité zdroje grafického čipu na zvýšenie kvality objektov, postáv a efektov v hre.  Výsledkom má byť vyšší a stabilnejší počet snímok pri vysokom rozlíšení bez straty kvality výsledného obrazu. Ako nová technológia patentovaná spoločnosťou vyzerá v praxi môžeš nájsť na videu nižšie.

SSD Disk – Nové konzoly americkej spoločnosti budú tiež vybavené NVMe SSD diskom s rýchlosťou čítania 2,4 GB/s, resp. 4,8 GB/s pri komprimovaných dátach. SSD disk bude môcť konzola využiť aj ako virtuálnu RAM.

16 GB DDR RAM – 2,5 GB bude uzamknutých pre potreby systému, zvyšných 13,5 GB budú mať k dispozícii herní vývojári.

Quick Resume – Vďaka implementácii SSD diskov bude konzola disponovať aj funkciou rýchleho prepínania medzi hrami, tzv. Quick Resume. Nový Xbox umožní mať v pozadí otvorených hneď niekoľko herných titulov, medzi ktorými si bude môcť hráč prepínať prakticky bez akéhokoľvek načítavania.

Dynamic Latency Input – novinka, ktorá zvýši odozvu medzi ovládačom a konzolou. Technológia má optimalizovať protokol s vysokou šírkou pásma patentovaný Microsoftom a zabezpečiť okamžitú synchronizáciu signálov medzi konzolou a herným ovládačom.

Podpora 120 FPS – nová konzola na papieri podporuje zobrazenie 120 snímok za sekundu, väčšina hier podľa Microsoftu bude cieliť na 60 fps pri 4K rozlíšení

Podpora HDMI 2.1, VRR a ALLM – Konzola na trh rovnako príde s podporou HDMI 2.1 a ponúkne variabilnú obnovovaciu frekvenciu (VRR) i automatický režim nízkej latencie (ALLM), vďaka ktorému bude televízor či monitor automaticky prepnutý do režimu s najnižším možným oneskorením. VRR zasa prispôsobí obnovovaciu frekvenciu televízora na frekvenciu hry, čím sa zabráni tearingu a minimalizujú sa input lagy.

Smart Delivery – Nová funkcia, ktorá hráčovi vychádza v ústrety v podobe jednorázového zakúpenia hry. Ak si hráč zakúpi hru na Xbox One, bude mu vo vylepšenej verzii sprístupnená aj na Series X. To isté platí aj opačne. Hráč by teda za hru mal zaplatiť iba raz a to bez ohľadu na to, či si hru zakúpil na Xbox One alebo Series X.

Microsoft zároveň zdôrazňuje, že táto funkcia nie je pre vydavateľov tretích strán záväzná, v istých prípadoch preto môže byť potrebné druhú verziu hry zakúpiť aj opätovne. Potvrdené zároveň bolo, že Smart Delivery bude podporovať aj prenášanie uložených pozícií jednotlivých hier.

Vzhľad

Konštrukcia hernej konzoly pripomína tower PC, potvrdené bolo, že položiť ju možno do horizontálnej i vertikálnej podoby. Rozmery zariadenia sú 15,1 x 15,1 x 30,1 cm, hmotnosť predstavuje 4,45 kg.

Vzhľad konzoly je minimalistický, no zároveň pôsobí moderne. Čiernu konštrukciu konzoly oživuje zelená farba pod vrchnou mriežkou, na prednej časti nájdeme iba otvor na Blu-ray disk s nenápadným tlačidlom pre jeho vysunutie.

V oblasti konektivity Series X ponúkne výstup HDMI 2.1, trojicu portov USB 3.2 (dva v zadnej časti, jeden vpredu), Ethernet LAN, port na rozšírenie kapacity pamäte a vstup na napájanie.

Microsoft pri dizajne konzoly stavil predovšetkým na praktickosť i efektívne vetranie, na vrchnej strane má byť pod mriežkou umiestnený výkonný ventilátor. Potvrdené tiež bolo, že Series X má byť tichší ako predchodca Xbox One X.

Určite nezmeškaj
Toto sú všetky herné megahity, ktoré si zahráš na novom Xbox Series X
Ovládač

S ergonómiou ovládača od Microsoftu sú fanúšikovia dlhodobo spokojní, spoločnosť pri jeho next-gen dizajne preto nemala žiadne dôvody na veľké zmeny. Nový ovládač je takmer identický so svojím predchodcom, oproti aktuálnemu ovládaču má byť o niečo menší a drobné zmeny môžeme očakávať aj pri jeho tvare.

Najväčšou zmenou je implementácia tlačidla Share, pomocou ktorého budú môcť hráči okamžite zdieľať fotky a videá. Phil Spencer v tomto prípade uznal, že nie sú prví, ktorí s nápadom prišli (ovládač na PS4 tlačidlo využíva od uvedenia na trh), v tomto prípade však vypočuli žiadosti hráčov a žiadaná funkcia bude v novom ovládači skutočnosťou.

Druhá významná zmena sa bude týkať hybridného D-padu (šípok), ktorého tvar bude zmenený z krížového štýlu na okrúhlejší, kruhovitý tvar. Nový ovládač bude v tomto smere pripomínať Xbox One Elite. Komunikácia medzi ovládačom a konzolou bude vďaka novej technológii Dynamic Latency Input výrazne rýchlejšia, Microsoftom patentovaná novinka to má docieliť vďaka optimalizácii komunikačných protokolov.

Microsoft

Nový ovládač bude súčasťou základného balenia Series X, Microsoft potvrdil, že bude plne kompatiblitný ako s PC, tak aj s Xbox One i staršími Xbox konzolami. To bude platiť aj opačne a nová konzola bude plne podporovať ovládač z Xbox One.

Hry

Nová konzola od Microsoftu po spustení ponúkne množstvo atraktívnych titulov, detaily o nich nájdeš v samostatnej téme.

Spätná kompatibilita

Microsoft potvrdil spätnú kompatibilitu s tisíckami hier zo štyroch konzolových generácií, ktoré je možné spustiť na Xbox One. Spätná kompatibilita bude dostupná od uvedenia konzoly na trh. V zásade platí, že pokiaľ hru podporoval Xbox One, možno ju spustiť aj na Series X.

Očakáva sa, že hry podporujúce spätnú kompatibilitu budú vizuálne vylepšené buď automaticky alebo pomocou dodatočných patchov. Vylepšenia sa budú líšiť v závislosti od titulu, všeobecne sa ale pri herných tituloch očakáva 4K rozlíšenie a podpora HDR.

Screenshot/FonTech

Vylepšenia budú zároveň bezplatné. Vďaka novej funkcii Smart Delivery bude hráčovi stačiť jedna verzia hry, ktorú bude môcť spustiť na starej i novej konzole. Príkladom je exkluzivita Halo Infinite, ktorá bude dostupná ako na Xbox One, tak aj na Series X. Ak si ju hráč zakúpi na Xbox One a neskôr si ju bude chcieť vychutnať na next-gen konzole, vďaka crossbuy si ju bude môcť bezplatne stiahnuť vo vylepšenej verzii aj na Series X.

V oblasti podpory hardvéru bolo potvrdené, že Series X bude podporovať spätnú kompatibilitu s ovládačmi z Xbox One, a to vrátane ovládačov Xbox Elite Controller či Xbox Adaptive Controller. Nová konzola naopak príde bez podpory zariadení Kinect.

Xbox Series S

Kým Xbox Series X bude určený predovšetkým pre hardcore hráčov a technologických nadšencov, Microsoft ponúkne aj menej výkonnú, no citeľne lacnejšiu next-gen alternatívu v podobe Xbox Series S.

Microsoft

Series S bude o 200 € lacnejší, predávať sa bude za 299 €. Microsoft zariadenie označuje ako svoju doposiaľ najmenšiu konzolu. Series S má byť v porovnaní s výkonnejším náprotivkom menší až o 60%, tvarovo zostane konzola verná väčšiemu bratovi, aj keď je na pohľad citeľne užšia.

Veľký rozdiel je badať pri umiestnení ventilátora, ktorý sa bude nachádzať na vrchnej strane konzoly. Dizajn zároveň potvrdzuje absenciu čítacej jednotky, s ktorou sa však doposiaľ vôbec nepočítalo.

Microsoft

V oblasti výkonu má Series S podporovať 120 fps pri maximálnom rozlíšení 1440p. Pri prehrávaní médií bude konzola podporovať 4K rozlíšenie, vybavená bude aj podporou 4K upscalingu pri vybraných tituloch.

Zariadenie na trh príde s 512 GB diskom, čo sa vzhľadom na aktuálne nároky moderných hier javí ako pomerne malé úložisko. Predpokladáme preto, že podobne ako Series X bude konzola disponovať možnosťou rozšíriť miesto na disku pomocou pamäťových kariet. Konzola bude zároveň podporovať ray tracing, variable rate shading, aj variabilnú obnovovaciu frekvenciu.

Pošli nám TIP na článok



Iné zariadenia