Európa spustila prvú turbínu na ekologický vodík na svete, poskytne ohromný výkon
Vo Francúzsku prebehol kritický test turbíny od spoločnosti Siemens Energy, informuje portál Interesting Engineering. Ako vôbec prvá na svete operovala výlučne na plynnom vodíku, ktorý bol navyše vyprodukovaný ekologickým spôsobom, teda na rozdiel od väčšiny vodíka na svete pomocou obnoviteľných zdrojov namiesto fosílnych palív.
Výkon a flexibilita
Na spaľovanie takzvaného zeleného vodíka bola použitá modifikovaná turbína SGT-400, pôvodne navrhnutá na spaľovanie zemného plynu s cieľom produkovať energiu. Výkon tohto zariadenia sa pohybuje na úrovni od 10 do 15 MW, pričom ešte v roku 2022 prebiehal test so zmesou paliva, ktoré obsahovalo len 30 % takéhoto vodíka.
Podobné turbíny sa môžu stať jednou z možných alternatív využívania vodíka na produkciu elektrickej energie popri palivových článkov, ktoré sú síce pomerne efektívne, avšak na dosiahnutie tak vysokého výkonu potrebujú oveľa väčšie vstupné náklady.
Modifikovaná turbína projekty HYFLEXPOWER pomáha poháňať továreň na baliaci papier vo francúzskom Saillat-sur-Vienne, píše PEi.
Test zároveň dokázal, že je možné prekonvertovať existujúce turbíny na také, ktoré zvládajú spaľovať vodík bez toho, aby utrpela ich efektivita či spoľahlivosť. Výhodou tohto konkrétne projektu je aj schopnosť výroby a skladovania vodíka priamo na mieste pomocou energie z obnoviteľných zdrojov a následnej elektrolýzy vody.
Riešení je viac
Zužitkovať nadbytočnú energiu sa ľudstvo snaží viacerými spôsobmi, pričom problémom nie je len jej opätovné použitie, ale tiež samotné skladovanie. Čína na to napríklad nasadila doteraz najväčší zásobník stlačeného vzduchu, ktorý dokáže uložiť dostatok plynu na vyprodukovanie energie na nabitie až 8 000 Tesiel.
Pokrytie špičky a dopytu
Problémom najmä fotovoltických panelov je, že je ich produkcia najvyššia počas leta a výlučne cez deň, kvôli čomu je nutné energiu ukladať. Batérie sú síce vysoko efektívne, avšak drahé, obsahujú vzácne materiály a navyše nedokážu energiu skladovať dlhodobo. To však rieši vodík, ktorý je možné dlhšiu dobu skladovať prakticky bez strát a využiť tak energiu z leta počas zimy, keď fotovoltika produkuje málo.
Vodík má síce pomerne vysoké energetické straty, avšak za predpokladu eliminácie prakticky všetkých priamych emisií a zároveň možnosti recyklácie môže ísť o metódu s veľkým potenciálom.
Turbíny či nádrže sa ešte vždy recyklujú jednoduchšie a efektívnejšie, než lítium-iónové batérie. Problémom ostávajú samotné zdroje obnoviteľnej energie, keďže recyklácia fotovoltických panelov čaká na lepšie časy a gigantické vrtule veterných turbín zatiaľ nie sú recyklované vôbec.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Zabudnutá talianská značka prebudila legendárny model. Dostane elektromotor a zaujímavú cenu
Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
Váži 13 500 ton a za deň zlikviduje 240 000 m³ zeminy. Nemecký Bagger je najväčším strojom sveta
Má 10-násobný výkon a uhasí sa sama. Čína stvorila prelomovú batériu, ktorá zmení elektromobily
Tento pohon áut vôbec nie je taký čistý, ako si mysleli. V novej štúdii ho elektromobily rozdupali
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Vznikla nová trieda „nenápadných milionárov“. Denne ich pribudne 1 000 a môžu za to dva faktory
Prokurátor Generálnej prokuratúry čelí obžalobe. Funkciu pozastavili, potvrdil Žilinka
Prelomový výskum odhaľuje, ako aktivita mozgu počas spánku prezrádza skryté neurologické problémy
Kľúčový svedok v korupčných prípadoch čelí novému obvineniu. V kauze figurujú Gašpar a Bödör
V hotelovej vírivke v Demänovskej Doline hygienici potvrdili prítomnosť baktérie Legionella
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Zabudnutá talianská značka prebudila legendárny model. Dostane elektromotor a zaujímavú cenu
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
-
- Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Zabudnutá talianská značka prebudila legendárny model. Dostane elektromotor a zaujímavú cenu
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- EÚ zlomila palicu nad fosílnymi palivami. V Afrike bude „dolovať“ čistú energiu za miliardy eur
Svetový úspech vedcov SAV: Slováci vyvinuli zbraň proti vírusu, ktorý môže spúšťať rakovinu
Aplikácia Slovenskej pošty sa mení na digitálnu pobočku: Pribudnú kľúčové novinky
Slováci nakupujú inak, predajcov pribúda. E-shopy u nás prechádzajú premenou
Slovákov masívne ohrozuje nový typ kybernetického útoku. Je horší než phishing
USA zavedú jednotné clá. Zasiahne to vyše 150 krajín naraz
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP