Nové Mini prerástlo svoje meno. Dostalo diabolský výkon BMW, efektivitou vyrovnáva Teslu
Značka Mini rozhodne patrí k tým výstrednejším. Britský dizajnový podpis nemožno uprieť ani novým modelom, aj keď to povestné „mini“ sa už z ich rozmerového hľadiska akosi stráca. Veď napríklad taký model Countryman pokojne môžeme považovať za rodinné auto, a tie predsa malé byť nemôžu.
Nový Countryman prichádza na trh vôbec po prvýkrát ako elektromobil. Automobilka Mini zdieľa vývoj a platformu so značkou BMW a preto by sa dalo povedať, že Countryman je len iX2 s odlišnou karosériou. Alebo aj nie?
Pohon od BMW dotiahnutý do dokonalosti
Začnem tým, čo je najdôležitejšie, pretože darmo budeš mať pekné a štýlové auto, keď sa s ním nedostaneš tam, kam potrebuješ. Ako som už spomenul, Mini Countryman S zdedil elektrickú platformu od sesterského BMW. Najvýkonnejšia verzia s prívlastkom ALL4, teda pohonom všetkých kolies má výkon 313 koní a elektromotory napája akumulátor s kapacitou 66,5 kWh.
Dvojica elektromotorov s vyššie spomenutým kombinovaným výkonom naozaj stačí viac než dosť. Auto sa berie vpred aj pri vyšších rýchlostiach a dynamicky by som ho skôr prirovnal k nejakým 400-koňovým spaľovákom. Poďme však už k samotnej spotrebe a dojazdu. Opäť som sa presvedčil, že nová platforma od BMW, na ktorej je možné postaviť elektromobil, hybrid, ale aj spaľovák, je asi to naj čo súčasný trh ponúka.
Nie len najuniverzálnejšie, ale možno aj najefektívnejšie. Nechápem, ako môžu elektrické autá na tejto platforme dosahovať tak nízke spotreby aj napriek tomu, že sa dizajnovo nijak nelíšia od spaľovákov, teda nesnažia sa byť za každú cenu čo najviac areodynamické.
Mini Countryman s pohonom všetkých kolies jazdí v meste za 17,2 kWh/100 km, pri diaľničnej 120-ke je to iba 17,5 kWh/100 km a pri rýchlosti 130 km/h je spotreba 21,2 kWh/100 km. Tieto hodnoty sú naozaj famózne a dovolím si tvrdiť, že už sa vyrovnávajú Tesle. S Mini Countryman tak hravo dokážeš prejsť 350-380 km a to aj po diaľnici. Na okreskách je spotreba ešte nižšia a dostať sa dá aj pod 15 kWh/100 km.
Na test sme mali navyše štvorkolku, no v ponuke je aj zadokolka s ešte nižšou spotrebou, kde by mal byť dojazd o málinko lepší. Všetko to šperkuje nabíjanie, ktoré dosahuje maximálny výkon 130 kW. Na dnešné pomery to už nie je žiaden ohromujúci výkon, no stabilná nabíjacia krivka zaručuje, že na 80 % máš auto nabité plus-mínus za 30 minút.
Jazdí výborne, no vyzerá ešte lepšie
Dizajn Mini je unikátny a rozumiem, že sa nemusí páčiť každému. Nie len ikonický Mini Cooper, ale aj Countryman spadá do kategórie tých áut, ktoré buď miluješ, alebo ich nenávidíš. Po jazdnej stránke ale budeš nový Countryman rozhodne milovať. Vďaka platforme od BMW jazdí Countryman S rovnako dobre ako BMW.
Auto je skvele ovládateľné, podvozkovo vyladené a od kolies doslova cítiš istotu. Istotu, že auto urobí presne to, čo od neho chceš a očakávaš. Ponuka jazdných režimov je tu mimoriadne bohatá, no a ako inak, aj tu si inžinieri povedali, že to urobia štýlovo.
Mini Countryman nemá štandardné jazdné režimy ako napríklad Normal, Eco alebo Sport. Countryman totiž ponúka takzvané „Experiences“, čiže „zážitky“. Na výber ich je vyše tucet. Niektoré len zmenia náladu v interiéri v podobe infotainmentu či ambientného osvetlenia, iné priamo vplývajú na výkon či ovládateľnosť auta.
Mini Countryman prvýkrát ako elektromobil
Napríklad športový režim tu dostal názov „Go-Kart“. O jeho zvolení ťa informuje veselý zvukový doprovod, zmení sa dizajn budíkov a tiež infotainmentu uprostred. V tomto režime sa aj pomerne veľké Mini správa ako motokára.
Jednoducho, radosť z jazdy sa dostala aj sem. Keď už som spomenul digitálne budíky, tie sa v Mini Countryman premietajú na head-up displej. Nie priamo na sklo, ale na výsuvné sklíčko za volantom. V tomto aute to ale úplne kvitujem vyzerá to štýlovo a vôbec mi nevadí, že táto technológia je dnes už pomerne zastaralá a že automobilky už v roku 2024 premietajú head-up displej priamo na čelné sklo.
Štýl Countrymanu rozhodne nechýba. S okrúhlym stredovým displejom infotainmentu sa dizajnéri popasovali na jednotku s hviezdičkou. Všetky ovládacie prvky majú svoje pevné miesto. V systéme som sa dokázal veľmi rýchlo zorientovať. Azda jediná výhrada smeruje na používanie Apple CarPlay. Chápem, že CarPlay nie je prispôsobené na okrúhle displeje, no aj napriek tomu, že v Mini sa zobrazuje v pomerne malom štvorcovom okne, sa niektoré aplikácie nezobrazovali správne.
Ani tu nechýba integrácia AirConsole. Ide o hernú konzolu priamo v aute, na ktorej môžeš hrať hry s celou partiou kamarátov. Hra sa zobrazí priamo na displeji auta no a ako ovládače poslúžia vaše smartfóny. Tu však znova Mini naráža na limity okrúhleho displeja. Nuž, asi to bude daň za štýlovosť.
Dizajnové sú aj výduchy klimatizácie. Tie sú orientované vertikálne a presne viem, kde sa inžinieri inšpirovali pri ich navrhovaní. Výduchy sa ovládajú pomocou zlatých páčok uprostred. Tie sú otočné, pričom otočením výduch zatváraš, alebo naopak otváraš. Na prvý pohľad mi to evokovalo ovládanie výduchov v Rolls-Royce. Problém je ale ten, že v Rolls-Royce sú tieto páčky kovové a pôsobia luxusne, aj na dotyk.
V Mini však inžinieri použili snáď ten najlacnejší plast. Na oko to síce vyzerá dobre, no pri dotyku a manipulácii so samotnou páčkou som hneď vedel, koľká bije. Celý mechanizmus pôsobil tak lacno, až som mal dojem, že po pár otvoreniach/zatvoreniach sa páčka zlomí.
S Countrymanom rozhodne nebudeš nenápadný
Mini rozhodne patria do kategórie štýlových áut, no nikdy by som nepovedal, že aj „obyčajný“ Countryman, i keď s neobyčajnou a do oči bijúcou farbou, môže až tak pútať pozornosť ľudí na cestách. Za autom sa otáčal snáď každý druhý okoloidúci, ľudia naň ukazovali prstom.
K celkovému „wow“ efektu určite prispievajú aj dizajnové predné a zadné svetlá, ktoré sú programovateľné a vybrať si môžeš hneď z niekoľkých svetelných podpisov. „Wow“ efekt v interiéri dotvára látkový poťah na dverách a prístrojovej doske. Keby mi niekto povedal, že „koberec“ na prístrojovke v aute vyzerá dobre, asi by som ho vysmial. Teraz, keď som to zažil na vlastnej koži v Mini, budem ja ten blázon, ktorý bude iných presviedčať o tom, ako brutálne to celé pôsobí.
Keď sa nad tým tak zamyslím, v Mini Countryman je radosť z jazdy dvojnásobná. Jednak je to kvôli skvelému pohonu a jazdným vlastnostiam, no tu druhú radosť prináša dizajn. V aute sa proste cítiš dobre a štýlovo.
Zhodnotenie
Nové Mini Countryman s elektrickým pohonom rozhodne nie je auto pre každého. Nie kvôli pohonu, ale kvôli tomu, ako vyzerá. Je to neskutočná štýlovka s odvážnymi dizajnovými prvkami a riešeniami, ktorá je však po jazdnej stránke prakticky dokonalá. Ak sa navyše pozrieš do konfigurátora, zistíš, že základnú verziu s pohonom zadných kolies môžeš mať už za 41 260 €, pričom batéria a nabíjací výkon zostávajú rovnaké, ako pri verzii ALL4.
Mať za takúto cenu neskutočne štýlové a pohľady pútajúce auto, ktoré je po technickej stránke čistokrvné BMW, je niečo, čomu sa len ťažko odoláva. Verzia s pohonom všetkých kolies potom začína na sume 46 290 €. Netvrdím, že toto auto je dokonalé, no k dokonalosti mu veľa nechýba. Je relatívne priestranné, jazdí famózne, má skvelú spotrebu. No a tých pár detailov, ktoré mi prekážajú, za mňa dokáže vykompenzovať to, ako auto vyzerá a ako skvele sa v ňom cítim.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Je to oficiálne: Elon Musk konečne spustil novú éru dopravy, prvé recenzie prekvapili (+videá)
Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
Dacia spôsobí cenovú revolúciu. Chystá elektromobil pod 15 000 eur, poznáme dojazd aj parametre
Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
Elektromotory vložia do kolies. Volkswagen plánuje vysokovýkonnú beštiu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Počet nakazených stúpol o 750 percent. Experti varujú Slovákov pred dovolenkou v Taliansku
Postihuje čoraz viac mladých ľudí: Pokiaľ spĺňaš tri z kritérií, ide už o metabolický syndróm (ODBORNÍK)
Meškanie až 300 minút: Železnice prerušili dopravu na západe Slovenska. Ľudia z vlaku vystupovali do poľa
Zabudnutá dávka: O príspevok za 20 rokov požiadal jediný Slovák. Takto si ju vybavíš aj ty
Vedci prepisujú históriu: Na svete je nová krvná skupina. Unikátnu „Gwada negatív“ má v žilách Francúzska
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Dacia spôsobí cenovú revolúciu. Chystá elektromobil pod 15 000 eur, poznáme dojazd aj parametre
-
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Automobilky majú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
-
- Automobilky majú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Na nabíjanie zabudni. Na svete je prvý elektromobil s nekonečným dojazdom (+video)
- Ani elektrina, ani benzín. Dve obrovské automobilky sa spojili a odhalili pohon budúcnosti
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
Slovensko podporí zelenú energiu. Na OZE a batérie vyčlení 30 miliónov eur
Slováci testujú robota na priechodoch pre chodcov. Humanoid má ochrániť deti
Chce chrániť dôveru aj autorské práva. Slovensko má prvý etický kódex pre umelú inteligenciu
Trhy cítia napätie. Zlato opäť ukazuje, prečo je bezpečné aktívum
Už čoskoro sa dozvieme výsledky. SAV testuje vakcíny proti COVID-19
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Počet nakazených stúpol o 750 percent. Experti varujú Slovákov pred dovolenkou v Taliansku
Postihuje čoraz viac mladých ľudí: Pokiaľ spĺňaš tri z kritérií, ide už o metabolický syndróm (ODBORNÍK)
Meškanie až 300 minút: Železnice prerušili dopravu na západe Slovenska. Ľudia z vlaku vystupovali do poľa
Zabudnutá dávka: O príspevok za 20 rokov požiadal jediný Slovák. Takto si ju vybavíš aj ty
Vedci prepisujú históriu: Na svete je nová krvná skupina. Unikátnu „Gwada negatív“ má v žilách Francúzska
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené