Značka Mini rozhodne patrí k tým výstrednejším. Britský dizajnový podpis nemožno uprieť ani novým modelom, aj keď to povestné „mini“ sa už z ich rozmerového hľadiska akosi stráca. Veď napríklad taký model Countryman pokojne môžeme považovať za rodinné auto, a tie predsa malé byť nemôžu.

Nový Countryman prichádza na trh vôbec po prvýkrát ako elektromobil. Automobilka Mini zdieľa vývoj a platformu so značkou BMW a preto by sa dalo povedať, že Countryman je len iX2 s odlišnou karosériou. Alebo aj nie?

Pohon od BMW dotiahnutý do dokonalosti

Začnem tým, čo je najdôležitejšie, pretože darmo budeš mať pekné a štýlové auto, keď sa s ním nedostaneš tam, kam potrebuješ. Ako som už spomenul, Mini Countryman S zdedil elektrickú platformu od sesterského BMW. Najvýkonnejšia verzia s prívlastkom ALL4, teda pohonom všetkých kolies má výkon 313 koní a elektromotory napája akumulátor s kapacitou 66,5 kWh.

Mário Šimovič/FonTech

Dvojica elektromotorov s vyššie spomenutým kombinovaným výkonom naozaj stačí viac než dosť. Auto sa berie vpred aj pri vyšších rýchlostiach a dynamicky by som ho skôr prirovnal k nejakým 400-koňovým spaľovákom. Poďme však už k samotnej spotrebe a dojazdu. Opäť som sa presvedčil, že nová platforma od BMW, na ktorej je možné postaviť elektromobil, hybrid, ale aj spaľovák, je asi to naj čo súčasný trh ponúka.

Nie len najuniverzálnejšie, ale možno aj najefektívnejšie. Nechápem, ako môžu elektrické autá na tejto platforme dosahovať tak nízke spotreby aj napriek tomu, že sa dizajnovo nijak nelíšia od spaľovákov, teda nesnažia sa byť za každú cenu čo najviac areodynamické.

Mini Countryman s pohonom všetkých kolies jazdí v meste za 17,2 kWh/100 km, pri diaľničnej 120-ke je to iba 17,5 kWh/100 km a pri rýchlosti 130 km/h je spotreba 21,2 kWh/100 km. Tieto hodnoty sú naozaj famózne a dovolím si tvrdiť, že už sa vyrovnávajú Tesle. S Mini Countryman tak hravo dokážeš prejsť 350-380 km a to aj po diaľnici. Na okreskách je spotreba ešte nižšia a dostať sa dá aj pod 15 kWh/100 km.

Mário Šimovič/FonTech

Na test sme mali navyše štvorkolku, no v ponuke je aj zadokolka s ešte nižšou spotrebou, kde by mal byť dojazd o málinko lepší. Všetko to šperkuje nabíjanie, ktoré dosahuje maximálny výkon 130 kW. Na dnešné pomery to už nie je žiaden ohromujúci výkon, no stabilná nabíjacia krivka zaručuje, že na 80 % máš auto nabité plus-mínus za 30 minút.

Jazdí výborne, no vyzerá ešte lepšie

Dizajn Mini je unikátny a rozumiem, že sa nemusí páčiť každému. Nie len ikonický Mini Cooper, ale aj Countryman spadá do kategórie tých áut, ktoré buď miluješ, alebo ich nenávidíš. Po jazdnej stránke ale budeš nový Countryman rozhodne milovať. Vďaka platforme od BMW jazdí Countryman S rovnako dobre ako BMW.

Mário Šimovič/FonTech

Auto je skvele ovládateľné, podvozkovo vyladené a od kolies doslova cítiš istotu. Istotu, že auto urobí presne to, čo od neho chceš a očakávaš. Ponuka jazdných režimov je tu mimoriadne bohatá, no a ako inak, aj tu si inžinieri povedali, že to urobia štýlovo.

Mini Countryman nemá štandardné jazdné režimy ako napríklad Normal, Eco alebo Sport. Countryman totiž ponúka takzvané „Experiences“, čiže „zážitky“. Na výber ich je vyše tucet. Niektoré len zmenia náladu v interiéri v podobe infotainmentu či ambientného osvetlenia, iné priamo vplývajú na výkon či ovládateľnosť auta.

Mini Countryman prvýkrát ako elektromobil

Napríklad športový režim tu dostal názov „Go-Kart“. O jeho zvolení ťa informuje veselý zvukový doprovod, zmení sa dizajn budíkov a tiež infotainmentu uprostred. V tomto režime sa aj pomerne veľké Mini správa ako motokára.

Jednoducho, radosť z jazdy sa dostala aj sem. Keď už som spomenul digitálne budíky, tie sa v Mini Countryman premietajú na head-up displej. Nie priamo na sklo, ale na výsuvné sklíčko za volantom. V tomto aute to ale úplne kvitujem vyzerá to štýlovo a vôbec mi nevadí, že táto technológia je dnes už pomerne zastaralá a že automobilky už v roku 2024 premietajú head-up displej priamo na čelné sklo.

Mário Šimovič/FonTech

Štýl Countrymanu rozhodne nechýba. S okrúhlym stredovým displejom infotainmentu sa dizajnéri popasovali na jednotku s hviezdičkou. Všetky ovládacie prvky majú svoje pevné miesto. V systéme som sa dokázal veľmi rýchlo zorientovať. Azda jediná výhrada smeruje na používanie Apple CarPlay. Chápem, že CarPlay nie je prispôsobené na okrúhle displeje, no aj napriek tomu, že v Mini sa zobrazuje v pomerne malom štvorcovom okne, sa niektoré aplikácie nezobrazovali správne.

Ani tu nechýba integrácia AirConsole. Ide o hernú konzolu priamo v aute, na ktorej môžeš hrať hry s celou partiou kamarátov. Hra sa zobrazí priamo na displeji auta no a ako ovládače poslúžia vaše smartfóny. Tu však znova Mini naráža na limity okrúhleho displeja. Nuž, asi to bude daň za štýlovosť.

Mário Šimovič/FonTech

Dizajnové sú aj výduchy klimatizácie. Tie sú orientované vertikálne a presne viem, kde sa inžinieri inšpirovali pri ich navrhovaní. Výduchy sa ovládajú pomocou zlatých páčok uprostred. Tie sú otočné, pričom otočením výduch zatváraš, alebo naopak otváraš. Na prvý pohľad mi to evokovalo ovládanie výduchov v Rolls-Royce. Problém je ale ten, že v Rolls-Royce sú tieto páčky kovové a pôsobia luxusne, aj na dotyk.

V Mini však inžinieri použili snáď ten najlacnejší plast. Na oko to síce vyzerá dobre, no pri dotyku a manipulácii so samotnou páčkou som hneď vedel, koľká bije. Celý mechanizmus pôsobil tak lacno, až som mal dojem, že po pár otvoreniach/zatvoreniach sa páčka zlomí.

S Countrymanom rozhodne nebudeš nenápadný

Mini rozhodne patria do kategórie štýlových áut, no nikdy by som nepovedal, že aj „obyčajný“ Countryman, i keď s neobyčajnou a do oči bijúcou farbou, môže až tak pútať pozornosť ľudí na cestách. Za autom sa otáčal snáď každý druhý okoloidúci, ľudia naň ukazovali prstom.

Mário Šimovič/FonTech

K celkovému „wow“ efektu určite prispievajú aj dizajnové predné a zadné svetlá, ktoré sú programovateľné a vybrať si môžeš hneď z niekoľkých svetelných podpisov. „Wow“ efekt v interiéri dotvára látkový poťah na dverách a prístrojovej doske. Keby mi niekto povedal, že „koberec“ na prístrojovke v aute vyzerá dobre, asi by som ho vysmial. Teraz, keď som to zažil na vlastnej koži v Mini, budem ja ten blázon, ktorý bude iných presviedčať o tom, ako brutálne to celé pôsobí.

Keď sa nad tým tak zamyslím, v Mini Countryman je radosť z jazdy dvojnásobná. Jednak je to kvôli skvelému pohonu a jazdným vlastnostiam, no tu druhú radosť prináša dizajn. V aute sa proste cítiš dobre a štýlovo.

Zhodnotenie

Nové Mini Countryman s elektrickým pohonom rozhodne nie je auto pre každého. Nie kvôli pohonu, ale kvôli tomu, ako vyzerá. Je to neskutočná štýlovka s odvážnymi dizajnovými prvkami a riešeniami, ktorá je však po jazdnej stránke prakticky dokonalá. Ak sa navyše pozrieš do konfigurátora, zistíš, že základnú verziu s pohonom zadných kolies môžeš mať už za 41 260 €, pričom batéria a nabíjací výkon zostávajú rovnaké, ako pri verzii ALL4.

Mário Šimovič/FonTech

Mať za takúto cenu neskutočne štýlové a pohľady pútajúce auto, ktoré je po technickej stránke čistokrvné BMW, je niečo, čomu sa len ťažko odoláva. Verzia s pohonom všetkých kolies potom začína na sume 46 290 €. Netvrdím, že toto auto je dokonalé, no k dokonalosti mu veľa nechýba. Je relatívne priestranné, jazdí famózne, má skvelú spotrebu. No a tých pár detailov, ktoré mi prekážajú, za mňa dokáže vykompenzovať to, ako auto vyzerá a ako skvele sa v ňom cítim.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú