Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
Nissan prichádza s novým hybridným motorom, ktorý by mohol zatieniť konkurenciu v podobe Toyoty či Hyundai. Automobilka totiž pripravuje tretiu generáciu svojho pohonu e-Power, pri ktorom spaľovací motor neslúži na pohon kolies, ale funguje výhradne ako generátor elektrickej energie. O pohyb sa tak stará iba elektromotor. Tento prístup má umožniť vyťažiť z hybridného ústrojenstva maximum efektivity a zároveň posunúť hranice výrobných technológií v automobilovom priemysle. Na tému upozornil Motor1.
Skoro ako formula
Srdcom systému je nový trojvalcový motor ZR15DDTe, pri ktorom Nissan uplatnil unikátne riešenie. Ako prvý výrobca na svete použil tzv. cold-spray technológiu nanášania ventilových sediel priamo na hlavu valcov. Kým bežným štandardom je vtláčanie sediel do pripravených otvorov, Japonci zvolili cestu vysokorýchlostného nanášania práškovej kovovej zmesi na povrch. Tento prístup umožňuje vytvoriť tvar sacích kanálov, ktorý znižuje turbulencie prúdiaceho vzduchu a zároveň podporuje ideálne vírenie v spaľovacom priestore. Výsledkom je vyššia účinnosť spaľovania.
„Podarilo sa nám dosiahnuť 42-percentnú tepelnú účinnosť, čo prekonáva 41 percent, ktorými sa chvália Toyota aj Hyundai,“ uvádza Nissan. Pre porovnanie, spaľovacie motory Formuly 1 sa vďaka elektrickým turbodúchadlám dostávajú až nad hranicu 50 percent. Pre sériovo vyrábaný automobil je však hodnota 42 % mimoriadne ambiciózna a jasne ukazuje, kam sa technologický vývoj posúva.
Samotná výrobná metóda nie je úplne nová – využíva sa v iných priemyselných odvetviach – no v automobilovom priemysle sa zatiaľ vo veľkom nepresadila. Nissan používa medenú zliatinu, ktorá sa na povrch hlavy nanáša nadzvukovou rýchlosťou. Vďaka vysokej tepelnej vodivosti tento materiál zároveň zlepšuje chladenie ventilov, čo je pre spoľahlivosť a dlhodobú prevádzku motora zásadné.
Poučili sa z minulosti
Automobilka si technológiu nechala patentovať už v roku 2020 a oficiálne ju získala túto jar. Dôležité však je, že ju nemožno jednoducho aplikovať na existujúce konštrukcie. Hlava valcov musí byť od začiatku navrhnutá tak, aby cold-spray sedlá poskytli potrebnú pevnosť aj životnosť.
Nissan v minulosti pritom s novými motormi nemal vždy šťastie. Preplňovaný agregát VC-Turbo s variabilným kompresným pomerom sľuboval revolúciu, no realita bola iná. Zložitá mechanika priniesla problémy s odolnosťou, vyústila do veľkého zvolávania a v konečnom dôsledku nepriniesla výrazné zlepšenie spotreby ani výkonu. Nová technológia je však iná, nepridáva totiž ďalšie komplikované časti, ale mení spôsob výroby a tvar bežnej súčiastky.
Premiéru v sériovom vozidle zažije motor v pripravovanej štvrtej generácii Nissanu Rogue, ktorá by mala na severoamerický trh doraziť v roku 2027. Ak sa predpoklady potvrdia, nová generácia e-Power by mohla predstavovať zásadný krok v hybridnej technológii a posunúť Nissan bližšie k lídrom segmentu.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Američania dramaticky vylepšia dojazd elektromobilov. Vyvinuli inovatívnu technológiu
Briti dostali geniálny nápad: Vyvíjajú ultra ľahké auto, bude však stáť veľké peniaze
Z Álp prichádza energetická revolúcia. Švajčiari spojili vodík, batérie a umelú inteligenciu
Škoda experimentuje so skeptikmi elektromobility. Neuroveda a AI odhalili prekvapivé reakcie
Tesla uznala, že zašla priďaleko. Ruší kontroverznú vec a vodiči jej tlieskajú, zväčší sa aj dojazd
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Podnikatelia prišli o obľúbený trik: Slovenská pošta stopla obchádzanie transakčnej dane
Každý štvrtý Slovák nemá finančnú rezervu: Stačí drobná kríza a sú tu problémy (ROZHOVOR)
251 dronov zničených za jedinú noc. Rusko spustilo masívnu obranu
Slovensko smeruje k rekordnému zadlženiu v histórii krajiny, varuje rozpočtová rada
Merkelová obviňuje východ Európy. Tieto krajiny mali blokovať rozhovory s Ruskom
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
- Z Álp prichádza energetická revolúcia. Švajčiari spojili vodík, batérie a umelú inteligenciu
- Američania dramaticky vylepšia dojazd elektromobilov. Vyvinuli inovatívnu technológiu
- Tesla uznala, že zašla priďaleko. Ruší kontroverznú vec a vodiči jej tlieskajú, zväčší sa aj dojazd
- Elektromobily predávajú o 50 % lacnejšie. Číňania spúšťajú cenovú vojnu, analytik varuje pred následkami
-
- Z Álp prichádza energetická revolúcia. Švajčiari spojili vodík, batérie a umelú inteligenciu
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
- Američania dramaticky vylepšia dojazd elektromobilov. Vyvinuli inovatívnu technológiu
- Tesla uznala, že zašla priďaleko. Ruší kontroverznú vec a vodiči jej tlieskajú, zväčší sa aj dojazd
- Elektromobily predávajú o 50 % lacnejšie. Číňania spúšťajú cenovú vojnu, analytik varuje pred následkami
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
- Brusel pritvrdzuje: Vodiči dostanú novú povinnosť, o ktorej Slováci netušia. Nevyhnú sa jej ani staršie autá
- Zabudni na drahé servisy. Toto je TOP 5 najspoľahlivejších áut na Slovensku
- Video: Bizarný „kolotoč” vyrába elektrinu za polovicu ceny. Investuje do neho aj Bill Gates
Rusko získava kľúčové západné technológie. Zelenskyj ich v zostrelených zbraniach napočítal 100-tisíc
Slovákov okrádajú o tisíce eur na podvodných portáloch. SACKA upozorňuje na dovolenkový zločin
Putin sa jej bojí ako čert kríža. Ak USA dodá Ukrajine túto zbraň, Rusi s Američanmi skončili
Nemecké automobilky sa rútia do hlbokej krízy. Dodávatelia tŕpnu, masívne prepúšťanie je na spadnutie
Umelá inteligencia mení pracovné návyky Slovákov. Rutinné úlohy zvláda lepšie než človek
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP